Senaste nytt

Hur svårt är det att hitta First biljetter för eurobonuspoäng med Star Alliance?

Erik M

Medlem
Ahaaa är det så, man kan aldrig boka First på sas.se?
Och ni skaffar alltså en betaltjänst för att kunna hitta First-biljetterna?

Hur svårt är det i dagsläget att hitta 2 biljetter i First med start i Europa, nu i sommar?
 

jerixon

Medlem
Korrekt det går inte se någon first där.
Jag kör ingen betaltjänst.använder cowtool.
Många betalar för awardfares dock :)

På fråga 3 så är det nog så att du får chansa på Lufthansa First och det går bara bokas 14 dagar innan avfärd vad jag vet.
Sommartid är ju bonusresor redan extra urholkade.

Ahaaa är det så, man kan aldrig boka First på sas.se?
Och ni skaffar alltså en betaltjänst för att kunna hitta First-biljetterna?

Hur svårt är det i dagsläget att hitta 2 biljetter i First med start i Europa, nu i sommar?
 

Erik M

Medlem
Det var minsann en del att sätta sig in i, det här med First. Nästan lika mkt som när man började leta biljetter i Business.

OT nu men vad sjukt det är ändå, att det är små hemsnickrade tredjepartslösningar av duktiga entusiaster samt långa utbildningar i nätforum som krävs, för att man ska kunna köpa dessa produkter. Hur har det blivit så? Är det så att bolagen gillar att folk drömmer om att boka First med poäng, för att det lockar medlemmar till bonusprogrammen? Och sen vill flygbolagen inte att folk gör det för att de typ tjänar dåligt på det? I så fall skulle jag mycket hellre sett att det höjde poängpriserna utav bara helvete, istället för att göra det hart när omöjligt att faktiskt få tag på biljetterna.
 

Tomas E

Medlem
OT nu men vad sjukt det är ändå, att det är små hemsnickrade tredjepartslösningar av duktiga entusiaster samt långa utbildningar i nätforum som krävs, för att man ska kunna köpa dessa produkter. Hur har det blivit så? Hur har det blivit så? Är det så att bolagen gillar att folk drömmer om att boka First med poäng, för att det lockar medlemmar till bonusprogrammen? Och sen vill flygbolagen inte att folk gör det för att de typ tjänar dåligt på det? I så fall skulle jag mycket hellre sett att det höjde poängpriserna utav bara helvete, istället för att göra det hart när omöjligt att faktiskt få tag på biljetterna.
Om du gärna skulle se att "[de] höjde poängpriserna utav bara helvete", och fortfarande är intresserad till det poängpriset, så hoppas jag att du vet att du kan köpa First-biljetter för vanliga hederliga pengar också?
 

Erik M

Medlem
Om du gärna skulle se att "[de] höjde poängpriserna utav bara helvete", och fortfarande är intresserad till det poängpriset, så hoppas jag att du vet att du kan köpa First-biljetter för vanliga hederliga pengar också?
Javisst. Vet inte vad i mitt resonemang du ifrågasätter, men det jag särskilt ogillar är alltså när det är mer eller mindre medvetet förvillande från bolaget.

Om du annonserar ut en resa till bra pris, som sedan visar sig kräva telefonsamtal, olika medlemskap, sitta uppe vid 00.01, och en stor portion tur, då har du brutit mot åtminstone ett par konsumentlagar. Och det spelar ingen roll om konsumenten betalar med poäng eller pengar.
Jag tycker att både Amex och SAS kommer undan med för mycket. Övriga bolag har jag alltför dålig koll på.

Har redan reserverat mig för OT. Tycker såna här frågor förtjänar att diskuteras mycket, mycket mer.
 
Javisst. Vet inte vad i mitt resonemang du ifrågasätter, men det jag särskilt ogillar är alltså när det är mer eller mindre medvetet förvillande från bolaget.

Om du annonserar ut en resa till bra pris, som sedan visar sig kräva telefonsamtal, olika medlemskap, sitta uppe vid 00.01, och en stor portion tur, då har du brutit mot åtminstone ett par konsumentlagar. Och det spelar ingen roll om konsumenten betalar med poäng eller pengar.
Jag tycker att både Amex och SAS kommer undan med för mycket. Övriga bolag har jag alltför dålig koll på.

Har redan reserverat mig för OT. Tycker såna här frågor förtjänar att diskuteras mycket, mycket mer.

Jag förstår din poäng, men samtidigt har jag aldrig sett SAS marknadsföra eller annonsera bokningar i First.
 

palmen

Moderator
Det finns extremt få bokningsbara First platser att boka med poäng över huvud taget, oavsett flygbolag.
Kan perosnligen hålla med om att det från SAS sida inte är en bra lösning att detta inte går att söka fram på sas sida, på samma sätt som sas inte tillåter att man blandar klasser om man ska boka själv på nätet.

För mig personligen så får det gärna vara så som det är just nu, vill man komma åt First får man göra lite jobb också. Det är dock av rent egoistiska själ då det blir lättare för mig att boka. Det är ju dock extremt få som hra möjligheten att boka med så kort varsel som krävs då Lufthansa bara släpper platser tidigast 14 dagar innan tex, 99,9% kommer inte kunna nyttja detta pga det.

Som @Mattias Holmén säger, SAS marknadsför inte First biljetter på något sätt så har svårt att se vilka konsumentlagar de bryter. Det enda de säger är att om man boar det så finns det en poängtabell för hur mycket det kostar. Det är ingen rättighet för oss resenärer att kunna boka First med olika bolag, men möjligheten finns.
Skulle det vara bättre om SAS istället tog bort möjligheten helt för alla för att eventuellt inte bryta mot någon "konsumentlag"? Det skulle troligtvis vara vad som hände utifall att det kom massa krav och risk för vite och skadestånd mm. Vem vinner på det?
 

pswe

Medlem
Javisst. Vet inte vad i mitt resonemang du ifrågasätter, men det jag särskilt ogillar är alltså när det är mer eller mindre medvetet förvillande från bolaget.

Om du annonserar ut en resa till bra pris, som sedan visar sig kräva telefonsamtal, olika medlemskap, sitta uppe vid 00.01, och en stor portion tur, då har du brutit mot åtminstone ett par konsumentlagar. Och det spelar ingen roll om konsumenten betalar med poäng eller pengar.
Jag tycker att både Amex och SAS kommer undan med för mycket. Övriga bolag har jag alltför dålig koll på.

Har redan reserverat mig för OT. Tycker såna här frågor förtjänar att diskuteras mycket, mycket mer.
Verkligen för jävligt att kunskap lönar sig. Det enda rättvisa vore att de lottar ut biljetterna bland de som uppfyller poängkravet.
 
Toppen