Senaste nytt

Hur svårt är det att hitta First biljetter för eurobonuspoäng med Star Alliance?

marknadsekonomi skall kanske inte gälla den vanlige resenären som minsann förtjänar att flyga till hett eftertraktade semesterdestionationer under högsäsong för sina 30 000 poäng de fick för att teckna sig för ett kreditkort?

Jag uppfattar det som att vissa skribenter i tråden anser att det ska vara obegränsad tillgång på First Class biljetter, annars så är det vilseledande marknadsföring. Hör ni inte hur dumt det låter?

Om det är så jag uppfattas, så har jag gravt misslyckats med att göra min poäng.

Poängen är inte att alla ska kunna flyga First överallt alltid, eller att man ska få fria semesterresor för att man fått en sign-up-bonus på kreditkort. Utan att:

Först och främst: Marknadsföringen avviker kraftigt från verkligheten. Den som lockas in i programmet gör det med uppgiften att man för 30 000 får en ekonomiresa inom europa, för 100 000 en businessclassresa till USA/asien, och med Star Alliance kan man resa nästan varsomhelst till lite högre poängpriser (bland annat, som någon noterat, First Class inom Europa för 80 000 poäng). Man får leta ganska länge innan man alls upptäcker att det finns NÅGON begräsning alls på vilka resor som kan bokas, och ingenstans hos SAS får man en uppfattning om det vi alla vet, att vissa linjer är nästan omöjliga att nå, att man måste boka antingen på minuten när biljetterna släpps eller extremt kort inpå resan, att det är blackout vissa perioder, och att man måste ringa in, ofta många gånger, innan man får de resor som faktiskt finns bokade.

Den enkla lösningen på detta problem är att marknadsföra poängpriserna för Best Availability awards, och snarare som en bisak notera att det dessutom finns ett litet antal biljetter till lägre pris, så att det är tydligt att dessa är undantaget.

För det andra: En stor grupp genomsnittsresenärer får nästan inget värde från Eurobonus. Detta är ett mindre problem ifall det är uppenbart via marknadsföringen att de inte är målgruppen. Men jag tycker att det är ett affärsmässigt tveksamt beslut då man tappar loyalitetsvärdet i en stor massas resor. Lösningen här är inte att strössla med billiga bonusbiljetter på fullbokade flighter, utan att ge något annat (som är bättre än muffins). Jag vet inte, men t.ex. gratis pizzaslice i Go för 2 000, ett gratis incheckat bagage för 5 000 poäng, ett loungebesök med gäster för 10 000. Och, som sagt, att anpassa marknadsföringen utifrån detta.
 

JacobGBG

Medlem
Håller med Jane Insanes invändningar, men att tro att ett bolag ska 100% rättvist och korrekt marknadsföra sin produkt låter lite väl förhoppningsfullt. Visst hade det varit önskvärt och positivt för alla inblandade... utom SAS som då skulle få mindre intäkter i den mest välmående affärsområdet av sin hela verksamhet.
 

palmen

Moderator
Jag vet inte, men t.ex. gratis pizzaslice i Go för 2 000, ett gratis incheckat bagage för 5 000 poäng, ett loungebesök med gäster för 10 000. Och, som sagt, att anpassa marknadsföringen utifrån detta.
SAS erbjuder ju redan detta och det annonseras och marknadsförs ombord på flyget i menykortet och via utrop i högtalare. Priset för en pizza slice är dessutom "bara" 1100 poäng.

Access till lounge har man ju också kunnat köpa en längre tid, kommer jag ihåg rätt är priset 3000 per person.

Har svårt att se argumentet att en stor grupp nästan inte får något värde med eurobonus. Redan vid 500 poäng kan du få extra värde ombord i form av något att tugga på eller dricka. Går även att delbetala resor med poäng.

Problemet för många av de som inte aktivt samlat poäng inom eurobonus är att poängen förfaller för de inte bryr sig om att titta vad de kan användas till. Vet inte hur många ggr vänner frågat mig 1 månad innan deras poäng går ut vad de ska göra med dom. Hade de kollat ett halvår tidigare hade en vettig lösning säkert kunnat tas fram.
 
SAS erbjuder ju redan detta och det annonseras och marknadsförs ombord på flyget i menykortet och via utrop i högtalare. Priset för en pizza slice är dessutom "bara" 1100 poäng.
[...]
Access till lounge har man ju också kunnat köpa en längre tid, kommer jag ihåg rätt är priset 3000 per person.
Halva jobbet redan gjort då! :)

Kvarstår bara att anpassa marknadsföringen därefter. Jag får tjogvis med reklammail från SAS varje år, men jag tror inte att det här stått med en enda gång. Bara reklam för semesterflighter. (Jag får halvt backa på det här med lounge, det står åtminstone halvhyfsat tidigt när man börjar läsa om vad Eurobonus är - tre klick bort, och sen får man scrolla ner för det ryms inte på första skärmbilden, men ändå, som sagt, halvhyfsat).
 

Banbul

Medlem
1679298756405.png


Vad är det som är otydligt?
 
Vad är det som är otydligt?
Om vi fortfarande står SÅ långt ifrån varandra, så finns det nog ingenting jag kan säga som skulle övertyga dig. :)

Det gäller nog överlag, jag har slut på argument nu, de som håller med mig gör det, de som tycker jag snackar skit gör det. Jag går vidare till förhoppningsvis mer konstruktiva trådar.

Någon gång i framtiden kanske Konsumentverket granskar SAS (och, kanske ännu hellre, Amex) marknadsföring, så får vi se om de håller med mig. Men jag kommer själv inte orka driva den frågan.
 

Taggen

Medlem
ag vet inte, men t.ex. gratis pizzaslice i Go för 2 000, ett gratis incheckat bagage för 5 000 poäng, ett loungebesök med gäster för 10 000. Och, som sagt, att anpassa marknadsföringen utifrån detta.
Typ Plusgrade som finns inom Europa för 5000 poäng med hög sannolikhet att gå igenom?
 

Taggen

Medlem
En stor grupp genomsnittsresenärer får nästan inget värde från Eurobonus.
Och vilket värde bidrager dessa resenärer med till SAS? Skall de få en massa poäng för att de flyger billiga Go Light? Väldigt tunt och svepande argument med tanke på hur många olika sätt du kan använda poängen.
Den enkla lösningen på detta problem är att marknadsföra poängpriserna för Best Availability awards
Nej, att annonsera frånpriser är inget unikt med SAS. Återigen, fråga bilhandlaren om han helst annonserar värstingkonfigureringen med extra allt eller en basmodell som frånpris?
Den som lockas in i programmet gör det med uppgiften att man för 30 000 får en ekonomiresa inom europa, för 100 000 en businessclassresa till USA/asien, och med Star Alliance kan man resa nästan varsomhelst till lite högre poängpriser (bland annat, som någon noterat, First Class inom Europa för 80 000 poäng).
Fast inget av ovanstående är fel så vad är missvisande? Är det rimligt att SAS skriver ut i annonsen att på följande datum kan du flyga till USA i SAS business och det finns så här många platser lediga?
 
Toppen