Jane Insane
Medlem
marknadsekonomi skall kanske inte gälla den vanlige resenären som minsann förtjänar att flyga till hett eftertraktade semesterdestionationer under högsäsong för sina 30 000 poäng de fick för att teckna sig för ett kreditkort?
Jag uppfattar det som att vissa skribenter i tråden anser att det ska vara obegränsad tillgång på First Class biljetter, annars så är det vilseledande marknadsföring. Hör ni inte hur dumt det låter?
Om det är så jag uppfattas, så har jag gravt misslyckats med att göra min poäng.
Poängen är inte att alla ska kunna flyga First överallt alltid, eller att man ska få fria semesterresor för att man fått en sign-up-bonus på kreditkort. Utan att:
Först och främst: Marknadsföringen avviker kraftigt från verkligheten. Den som lockas in i programmet gör det med uppgiften att man för 30 000 får en ekonomiresa inom europa, för 100 000 en businessclassresa till USA/asien, och med Star Alliance kan man resa nästan varsomhelst till lite högre poängpriser (bland annat, som någon noterat, First Class inom Europa för 80 000 poäng). Man får leta ganska länge innan man alls upptäcker att det finns NÅGON begräsning alls på vilka resor som kan bokas, och ingenstans hos SAS får man en uppfattning om det vi alla vet, att vissa linjer är nästan omöjliga att nå, att man måste boka antingen på minuten när biljetterna släpps eller extremt kort inpå resan, att det är blackout vissa perioder, och att man måste ringa in, ofta många gånger, innan man får de resor som faktiskt finns bokade.
Den enkla lösningen på detta problem är att marknadsföra poängpriserna för Best Availability awards, och snarare som en bisak notera att det dessutom finns ett litet antal biljetter till lägre pris, så att det är tydligt att dessa är undantaget.
För det andra: En stor grupp genomsnittsresenärer får nästan inget värde från Eurobonus. Detta är ett mindre problem ifall det är uppenbart via marknadsföringen att de inte är målgruppen. Men jag tycker att det är ett affärsmässigt tveksamt beslut då man tappar loyalitetsvärdet i en stor massas resor. Lösningen här är inte att strössla med billiga bonusbiljetter på fullbokade flighter, utan att ge något annat (som är bättre än muffins). Jag vet inte, men t.ex. gratis pizzaslice i Go för 2 000, ett gratis incheckat bagage för 5 000 poäng, ett loungebesök med gäster för 10 000. Och, som sagt, att anpassa marknadsföringen utifrån detta.