Senaste nytt

Hur svårt är det att hitta First biljetter för eurobonuspoäng med Star Alliance?

Combo

Medlem
Det är inte falsk marknadsföring att prissätta en produkt som för tillfället inte finns i lager eller går att köpa för tillfället. Om du går till en bilhandlare så går det alldeles utmärkt att få ett prisindikation på en bil som inte finns i lager.
Eller lockpriser på Mediamarkt under mellandagsrean, finns bara produkter så det räcker till de som står längst fram i kön. dvs de som ansträngt sig lite mer än de övriga som då får köpa något annat!
 
Vad som står i avtalsvillkoren är en del av historien, och det kan säkert vara så att SAS jurister sett till att de har tillräckligt på fötterna där.

Men en annan del är hur det uppfattas av vanliga kunder som bara tar del av den mest lättillgängliga och översiktliga informationen som ges. Och min uppfattning är att nästan 100% av "vanliga resenärer" gravt missupfattat vad de kan få ut ur Eurobonus-systemet. I stort sett varenda person jag har haft kontakt med, som har samlat poäng i fem år och äntligen fått en hyfsad pott, har blivit helt frustrerade när de inte kan hitta någon enda resa, kontaktat mig och undrat om de gjort fel, och sedan när de väl förstått att Eurobonus inte ger dem något värde överhuvudtaget, blivit rejält förbannade och bestämt sig för att i framtiden resa med vad som helst FÖRUTOM SAS.

En normal familj med två arbetande föräldrar KAN INTE få något värde alls ur systemet. Det är OMÖJLIGT att boka businessflyg med den framförhållning som 99% av befolkningen behöver för att ta ut semester (dvs 2-4 månader innan sommar och lovperioder). Under dessa perioder är det tillräckligt svårt att ens boka ekonomibiljetter inom europa, vilket vi alla vet ändå är nästan värdelöst när man räknar ihop skatter, poäng och jämför med revenuebiljetter. Best availability är så dyrt att ingen förutom extrema poängsamlare får ihop tillräckligt med tillräckligt med poäng på 5 år. First, som diskussionerna här rör, är så långt bortom det tänkbara att det i praktiken inte existerar alls.

Jämför detta med t.ex. Norwegians system, där man börjar tjäna in ett värde som faktiskt kan användas redan om man bara tar någon kortare resa någon gång varannat, vart tredje år, och sen blir värdet proportionerligt större och större ju mer man reser.

Eurobonus är ett bra system för en extremt liten nisch, de som hänger här. Men det är helt värdelöst för den stora merparten av kunderna, och när man marknadsför sig mot dessa som aldrig kommer kunna få ut mer än på sin höjd ekonomibiljetter inom europa, men mer troligt någon skitvara från eurobonusshoppen, så är man ute på hal is oavsett vad som står i det finstilta. Man kanske klarar sig vid en granskning av konsumentverket, men om kunderna man vänder sig mot upplever sig blivit lurade, så förlorar man ändå i slutänden. Och det är inte som om SAS går jättebra och inte behöver bry sig om missnöjda kunder.
 

mha321

Medlem
Jämförelsen med Norwegian där haltar väl rejält. Det enda du kan boka med Norwegian är motsvarigheten till sas go inom Europa. Och det finns gott om sas go att tillgå inom Europa med framförhållning.

Det brukar även finnas rätt bra tillgång på sas plus inom Europa, vilket redan där slår Norwegians program ordentligt. (särskilt med fly premium).

Min erfarenhet är också att det är just det som de allra flesta letar efter - familjen iväg till Sydeuropa eller en storstadsweekend. Och där levererar eurobonus helt ok.

Jag håller helt med om att det är en pain point om man vill boka interkontinental business för hela familjen. För det är sas inte alls bra (det är svårt med många andra program också, men sas är definitivt ett av de svåraste - men till skillnad från Norwegian är det åtminstone möjligt). Men jag håller inte alls med om att det är något den stora massan ens vill och försöker göra.
 
Jämförelsen med Norwegian där haltar väl rejält. Det enda du kan boka med Norwegian är motsvarigheten till sas go inom Europa. Och det finns gott om sas go att tillgå inom Europa med framförhållning.

Det brukar även finnas rätt bra tillgång på sas plus inom Europa, vilket redan där slår Norwegians program ordentligt. (särskilt med fly premium).

Min erfarenhet är också att det är just det som de allra flesta letar efter - familjen iväg till Sydeuropa eller en storstadsweekend. Och där levererar eurobonus helt ok.

Jag håller helt med om att det är en pain point om man vill boka interkontinental business för hela familjen. För det är sas inte alls bra (det är svårt med många andra program också, men sas är definitivt ett av de svåraste - men till skillnad från Norwegian är det åtminstone möjligt). Men jag håller inte alls med om att det är något den stora massan ens vill och försöker göra.
Jag håller till stor del med dig, men:

Det finns helt klart olika grupper av resenärer. En del har helt missuppfattat vad de behöver göra för att tjäna poäng, och tycker sig ha rest "jättemycket" SAS när de efter några år sitter på typ 3000 EB-poäng eftersom de bara rest billig ekonomi. Jag vet inte vad man kan göra åt dem, annat än att konstatera att det här systemet aldrig kan ge dem något alls.

Men de flesta är dock helt nöjda med att resa ekonomi inom europa, det är vad de är ute efter. Problemet är att jag inte håller med om att eurobonus levererar "helt ok" där; som nu, när vi börjar närma oss semesterförhandlingarna för denna sommar, så är det helt snustorrt med bonusresor helt och hållet till flera typiska sommardestinationer. Dessa tycker jag BORDE kunna få ut något ur eurobonus, men får det inte.

Den tredje gruppen, de jag mest syftade på, var dock de som uppfattat att man kan få en once-in-a-lifetime resa i "förstaklass" (med vilket de flesta menar Business) om man bara fått ihop ett par-trehundra tusen poäng, och verkligen kämpat för att få det, och tänker sig att få en lyxsemester eller komma iväg på en jämn födelsedag eller årsdag eller så. Och först när de står där, och försöker boka, inser att det inte alls räcker att de har poängen, och att det finns flyg, utan att det finns en enorm mängd begränsningar som de aldrig uppfattat. De känner sig, med rätta i min mening, extremt blåsta.
 
Jag håller till stor del med dig, men:

Det finns helt klart olika grupper av resenärer. En del har helt missuppfattat vad de behöver göra för att tjäna poäng, och tycker sig ha rest "jättemycket" SAS när de efter några år sitter på typ 3000 EB-poäng eftersom de bara rest billig ekonomi. Jag vet inte vad man kan göra åt dem, annat än att konstatera att det här systemet aldrig kan ge dem något alls.

Men de flesta är dock helt nöjda med att resa ekonomi inom europa, det är vad de är ute efter. Problemet är att jag inte håller med om att eurobonus levererar "helt ok" där; som nu, när vi börjar närma oss semesterförhandlingarna för denna sommar, så är det helt snustorrt med bonusresor helt och hållet till flera typiska sommardestinationer. Dessa tycker jag BORDE kunna få ut något ur eurobonus, men får det inte.

Den tredje gruppen, de jag mest syftade på, var dock de som uppfattat att man kan få en once-in-a-lifetime resa i "förstaklass" (med vilket de flesta menar Business) om man bara fått ihop ett par-trehundra tusen poäng, och verkligen kämpat för att få det, och tänker sig att få en lyxsemester eller komma iväg på en jämn födelsedag eller årsdag eller så. Och först när de står där, och försöker boka, inser att det inte alls räcker att de har poängen, och att det finns flyg, utan att det finns en enorm mängd begränsningar som de aldrig uppfattat. De känner sig, med rätta i min mening, extremt blåsta.
Sättet man hade kunnat förbättra det från SAS sida är ju att ha en kundtjänst via telefon som är proaktiv och vill hjälpa kunderna att komma iväg på sin bonusresa. Problemet är ju att svenskar generellt grämer sig för att ringa in och ”begära” eller ”vara jobbig”, raka motsatsen till många av oss här som uppskattar att spendera ibland upp till en timme med våra kära kundtjänst för star alliance bokningar. Dessutom är en del i SAS kundtjänst extremt ointresserade och vill ju bara lägga på, inte lätt för någon som första gången ringer in och får den behandlingen. Berättade av en slump om konceptet ”HUACA” igår vid en lunch och en i sällskapet ramlade av stolen av skratt, så det är som du säger långt ifrån the average Joe som bokar dessa typer av resor.

Det andra sättet är ju att man förbättrar sökmotorn på SAS hemsida samt faktiskt lägger till lite kontext och nyttig information runt sökmotorn, idag går folk in och söker Göteborg - Singapore och blir väldigt irriterade när det inte finns ett enda alternativ då de inte inser att man behöver vara lite mer avancerad än så, och såklart att du då måste ringa in för närvarande.
 

Davvelavve

Medlem
Finns det något som hindrar SAS från att ha en sökmotor likt Air Canadas aeroplan och United har? Då hade man sluppit ringa in och vanliga kunder hade kunnat boka en resa enklare på egen hand. Det är ju lite löjligt nu att man inte kan boka longhaul i business och anslutning i economy själv på hemsidan.

Även att man ska behöva ringa in för att se om det finns plats i First. Den vanliga svensken vet nog inte vilka rutter First finns i ens och kundtjänst vet nog lika mycket (förutom vissa då).
 

palmen

Moderator
Jämför detta med t.ex. Norwegians system, där man börjar tjäna in ett värde som faktiskt kan användas redan om man bara tar någon kortare resa någon gång varannat, vart tredje år, och sen blir värdet proportionerligt större och större ju mer man reser.
Det är ju precis så eurobonus också fungerar. Räcker med att ha 1000 poäng för att kunna dra av några kronor på valfri köpt flygbiljett. Man behöver inte samla in 100k poäng för att få ut något.

Även att man ska behöva ringa in för att se om det finns plats i First. Den vanliga svensken vet nog inte vilka rutter First finns i ens och kundtjänst vet nog lika mycket (förutom vissa då).
Den vanliga svensken vet inte ens vad first är och tycker att åka premium economy är att resa i första klass.
 

Johan F

Medlem
Jag håller till stor del med dig, men:

Det finns helt klart olika grupper av resenärer. En del har helt missuppfattat vad de behöver göra för att tjäna poäng, och tycker sig ha rest "jättemycket" SAS när de efter några år sitter på typ 3000 EB-poäng eftersom de bara rest billig ekonomi. Jag vet inte vad man kan göra åt dem, annat än att konstatera att det här systemet aldrig kan ge dem något alls.

Men de flesta är dock helt nöjda med att resa ekonomi inom europa, det är vad de är ute efter. Problemet är att jag inte håller med om att eurobonus levererar "helt ok" där; som nu, när vi börjar närma oss semesterförhandlingarna för denna sommar, så är det helt snustorrt med bonusresor helt och hållet till flera typiska sommardestinationer. Dessa tycker jag BORDE kunna få ut något ur eurobonus, men får det inte.

Den tredje gruppen, de jag mest syftade på, var dock de som uppfattat att man kan få en once-in-a-lifetime resa i "förstaklass" (med vilket de flesta menar Business) om man bara fått ihop ett par-trehundra tusen poäng, och verkligen kämpat för att få det, och tänker sig att få en lyxsemester eller komma iväg på en jämn födelsedag eller årsdag eller så. Och först när de står där, och försöker boka, inser att det inte alls räcker att de har poängen, och att det finns flyg, utan att det finns en enorm mängd begränsningar som de aldrig uppfattat. De känner sig, med rätta i min mening, extremt blåsta.
Fast jag tycker nog att du har fel i mångt och mycket. När det gäller barnfamiljen som vill komma iväg i sommar så finns det alternativ, sökte precis för skojs skull ARN - MIL och det finns gott om platser i juli med SAS. Vill samma familj åka skidor över julen istället så finns det även då bonusplatser med SAS till MIL. Och Italien skulle jag nog kategorisera som en typisk sommardestination.

Personligen anser jag att Eurobonus ger mig ett stort värde, med lite framförhållning har jag kunnat ta familjen till alperna v9 flera gånger (från ARN) samt ett antal långresor med sonen i business på höstlovet - både med SAS och övriga Star A bolag. Sen är det klart att det tar tid och krävs kunskap att söka fram en rutt som fungerar, vill man åka business till USA med Star A så är Wien ett bra ställe att börja på.
 
Det är ju precis så eurobonus också fungerar.
Fast så marknadsförs det inte. Hade det varit hur SAS marknadsförde systemet, med tillägget att det dessutom finns ett litet antal biljetter vid vissa tidpunkter som man kan få till lägre poängpris, så hade det varit svårt att känna sig lurad.
 
Fast jag tycker nog att du har fel i mångt och mycket.

No hard feelings :)

sökte precis för skojs skull ARN - MIL och det finns gott om platser i juli med SAS.

Då blev jag tvungen att göra samma utsökning. Och det finns just nu fem möjliga tur-och-retur-resor ARN-MIL-ARN, nämligen
10e - 11e (1 dag)
10e - 12e (2 dagar)
10e - 13e (3 dagar)
10e - 15e (4 dagar)
14e - 15e (1 dag)

Jag skulle nog hävda att bara en av dessa, kanske två, är en rimlig semesterresa. Och samtliga förutsätter att hela familjen får semester just vecka 28, inget annat.

Personligen anser jag att Eurobonus ger mig ett stort värde,

Absolut, samma här, de allra flesta på forumet skulle hålla med, det är därför vi håller på med det här! Frågan är bara, är det ett rimligt värde för en "normalkonsument", och framförallt avspeglar SAS marknadsföring korrekt det värdet?
 
Toppen