Vad som står i avtalsvillkoren är en del av historien, och det kan säkert vara så att SAS jurister sett till att de har tillräckligt på fötterna där.
Men en annan del är hur det uppfattas av vanliga kunder som bara tar del av den mest lättillgängliga och översiktliga informationen som ges. Och min uppfattning är att nästan 100% av "vanliga resenärer" gravt missupfattat vad de kan få ut ur Eurobonus-systemet. I stort sett varenda person jag har haft kontakt med, som har samlat poäng i fem år och äntligen fått en hyfsad pott, har blivit helt frustrerade när de inte kan hitta någon enda resa, kontaktat mig och undrat om de gjort fel, och sedan när de väl förstått att Eurobonus inte ger dem något värde överhuvudtaget, blivit rejält förbannade och bestämt sig för att i framtiden resa med vad som helst FÖRUTOM SAS.
En normal familj med två arbetande föräldrar KAN INTE få något värde alls ur systemet. Det är OMÖJLIGT att boka businessflyg med den framförhållning som 99% av befolkningen behöver för att ta ut semester (dvs 2-4 månader innan sommar och lovperioder). Under dessa perioder är det tillräckligt svårt att ens boka ekonomibiljetter inom europa, vilket vi alla vet ändå är nästan värdelöst när man räknar ihop skatter, poäng och jämför med revenuebiljetter. Best availability är så dyrt att ingen förutom extrema poängsamlare får ihop tillräckligt med tillräckligt med poäng på 5 år. First, som diskussionerna här rör, är så långt bortom det tänkbara att det i praktiken inte existerar alls.
Jämför detta med t.ex. Norwegians system, där man börjar tjäna in ett värde som faktiskt kan användas redan om man bara tar någon kortare resa någon gång varannat, vart tredje år, och sen blir värdet proportionerligt större och större ju mer man reser.
Eurobonus är ett bra system för en extremt liten nisch, de som hänger här. Men det är helt värdelöst för den stora merparten av kunderna, och när man marknadsför sig mot dessa som aldrig kommer kunna få ut mer än på sin höjd ekonomibiljetter inom europa, men mer troligt någon skitvara från eurobonusshoppen, så är man ute på hal is oavsett vad som står i det finstilta. Man kanske klarar sig vid en granskning av konsumentverket, men om kunderna man vänder sig mot upplever sig blivit lurade, så förlorar man ändå i slutänden. Och det är inte som om SAS går jättebra och inte behöver bry sig om missnöjda kunder.