Senaste nytt

Hur svårt är det att hitta First biljetter för eurobonuspoäng med Star Alliance?

palmen

Moderator
Fast så marknadsförs det inte. Hade det varit hur SAS marknadsförde systemet, med tillägget att det dessutom finns ett litet antal biljetter vid vissa tidpunkter som man kan få till lägre poängpris, så hade det varit svårt att känna sig lurad.
De har ju marknadsför detta att du kan köpa helt vanliga biljetter och delbetala med poäng.
Så det finns ju mer marknadsföring för det alternativet som alla kan nyttja alltid, jämfört med First som denna tråd handlar om.
 

Erik M

Medlem
Vi ska inte blanda ihop annonsering och marknadsföring nu. Allt som presenteras på webb och andra kanaler marknadsförs.
Det spelar mindre roll vad som står på stora vepor på Stureplan eller helsidesannonser.
 

Magnus8

Medlem
"Eftersom du inte håller med, kan du ge oss en länk där SAS har en annons (citerar dig) i något medium där de gör reklam möjligheten till bokning av bonusbiljetter i business och first hos andra Star Alliance-bolag?"
@Tomas E Har inte skrivit "annons" i mitt inlägg, så du citerar inte mig. Använde uttrycket marknadsför(eller annonsera), eftersom detta använts tidigare. Det som ett företag som SAS lägger ut på sin hemsida mot sina kunder kallar jag i alla fall för marknadsföring. Det jag vänder mig mot är att SAS klart antyder att det är möjligt att boka första klass flygbiljetter med Star alliance inom Europa (eftersom man anger ett pris i poäng). Experterna på detta forum vet naturligtvis att det inte finns såna, inte funnits (åtminstone så långt tillbaka jag kan överblicka) och knappast kommer att finnas. Att detta skulle ligga på någon "halvdold" sida stämmer knappast. Det är bara att googla "eurobonus och första klass" får man upp SAS-sidan bland topp tre träffar.
"Den vanliga svensken vet inte ens vad first är och tycker att åka premium economy är att resa i första klass."
@palmen källa på det?
 

palmen

Moderator
"Den vanliga svensken vet inte ens vad first är och tycker att åka premium economy är att resa i första klass."
@palmen källa på det?
Titta valfri influencer som Norwegian bjöd på resor i deras premium economy på longhaul, finns några exempel på de som kallade det first class.
Man hör ju lite då och då när man flyger SAS att personer minsann ska gå på först av alla för de har bokat första klass på flyget.

Lite gamla inlägg på samma tema om "first class"

SAS hade ju även samarbeta med influencers när de öppnade LAX och det blev ju även då kallat första klass

Norsk bloggare tror jag som benämner Norwegian som First Class
 

Rickard_O

Medlem
"Den vanliga svensken vet inte ens vad first är och tycker att åka premium economy är att resa i första klass."
@palmen källa på det?
Detta är ju en klassiker när man pratar med folk som är utanför denna sfären.
Allt som är framför ett skynke går under 'Första klass' termen.

Det är ju föreståeligt är man inte insatt och bara har sett amerikanska filmer/serier där det pratas om att sitta framför ett skynke så används ju termen "First class" även om det man syftar till är 'Domestic first' vi pratar. Du får det att låta som att @palmen vill få någon skugga att falla över dessa personer, men är inte det han menar.
Det är fullt normalt att "vanliga" människor tror det heter första klass om man reser i SAS Plus eller högre.
 

Tomas E

Medlem
"Eftersom du inte håller med, kan du ge oss en länk där SAS har en annons (citerar dig) i något medium där de gör reklam möjligheten till bokning av bonusbiljetter i business och first hos andra Star Alliance-bolag?"
@Tomas E Har inte skrivit "annons" i mitt inlägg, så du citerar inte mig. Använde uttrycket marknadsför(eller annonsera), eftersom detta använts tidigare. Det som ett företag som SAS lägger ut på sin hemsida mot sina kunder kallar jag i alla fall för marknadsföring. Det jag vänder mig mot är att SAS klart antyder att det är möjligt att boka första klass flygbiljetter med Star alliance inom Europa (eftersom man anger ett pris i poäng). Experterna på detta forum vet naturligtvis att det inte finns såna, inte funnits (åtminstone så långt tillbaka jag kan överblicka) och knappast kommer att finnas. Att detta skulle ligga på någon "halvdold" sida stämmer knappast. Det är bara att googla "eurobonus och första klass" får man upp SAS-sidan bland topp tre träffar.
"Den vanliga svensken vet inte ens vad first är och tycker att åka premium economy är att resa i första klass."
@palmen källa på det?
Hej, som du själv nämner skrev du att SAS "annonserar", vilket fick mig att fråga efter en annons (= marknadsföring i annat medium än torra villkor på deras egen webbplats). Uppenbarligen har vi här ett fall av språkförbistring som vi kan släppa, hoppas att du inte kände dig alltför påhoppad. :)
Mina egna tillägg i debatten är bara:
1) Visst finns det all anledning att kritisera SAS (och de flesta andra flygbolag) för allehanda saker, men att bli besviken på vad man kan få ut SAS/Eurobonus (ett program med rätt enkel statusintjäning och många sweet spots, om än något färre idag än pre-mars 2020) är inte samma sak som att SAS har ägnat sig åt vilseledande marknadsföring.
2) Jag kan stödja @palmen och @Rickard_O i observationen att många vänner och kollegor (även sådana som flyger rätt mycket, men utan att vara "BC-style" flygnördar) ofta inte kan skilja på SAS Plus/premium economy och business class. Att påstå att business och första klass/first class skulle vara två olika saker får nog dessutom de flesta att se ut som ett levande frågetecken. Begreppet "första klass" är i Sverige/på svenska mest känt från tågvärlden, och är ju då den bättre klassen av två. Att tre klasser ombord på ett flygplan ibland kan vara first/business/economy och ibland business/premium economy/economy och att det kan finnas fyra klasser first/business/premium economy/economy får nog ögonen att gå i kors hos vissa, och tycka "hur kan någon vilja krångla till det så". o_O
 

Taggen

Medlem
Problemet är att jag inte håller med om att eurobonus levererar "helt ok" där; som nu, när vi börjar närma oss semesterförhandlingarna för denna sommar, så är det helt snustorrt med bonusresor helt och hållet till flera typiska sommardestinationer. Dessa tycker jag BORDE kunna få ut något ur eurobonus, men får det inte.
Vad tycker du är en rimlig mängd bonusbiljetter ett bolag som befinner sig i en chapter 11 process med negativa kvartalsresultat skall släppa under högsäsong då de förväntas tjäna som mest pengar för att förhindra ytterligare underskott för att den vanliga resenären skall vara nöjd? Med tanke på att de säljer slut platserna ändå så kan man ifrågasätta klokheten i ett sådant beslut men marknadsekonomi skall kanske inte gälla den vanlige resenären som minsann förtjänar att flyga till hett eftertraktade semesterdestionationer under högsäsong för sina 30 000 poäng de fick för att teckna sig för ett kreditkort?
 

Taggen

Medlem
Detta är ju en klassiker när man pratar med folk som är utanför denna sfären.
Allt som är framför ett skynke går under 'Första klass' termen.

Det är ju föreståeligt är man inte insatt och bara har sett amerikanska filmer/serier där det pratas om att sitta framför ett skynke så används ju termen "First class" även om det man syftar till är 'Domestic first' vi pratar. Du får det att låta som att @palmen vill få någon skugga att falla över dessa personer, men är inte det han menar.
Det är fullt normalt att "vanliga" människor tror det heter första klass om man reser i SAS Plus eller högre.
De får kalla Plus första klass om de vill så länge SAS inte tar första klass priser för Plus.
 
Jag har lite svårt att ta den här diskussionen på allvar. Jag uppfattar det som att vissa skribenter i tråden anser att det ska vara obegränsad tillgång på First Class biljetter, annars så är det vilseledande marknadsföring. Hör ni inte hur dumt det låter?

Så vitt jag minns så har flygbiljetter alltid sålts i olika reseklasser (dvs. First, Business etc.) men också i olika prisklasser, dvs. man har t ex kunnat köpa en biljett i lägsta reseklass (typ Economy) men åkt på att betala allt ifrån nästan enbart skatterna till nästan samma pris som högsta reseklass. Det betyder att två resenärer som sitter bredvid varandra med samma service koncept kan ha betalat oerhört olika priser. Det är högst troligt att den som köpte sin biljett till det lägre priset också var ute i mer god tid än den som köpte den dyrare, om det inte handlar om en sista minuten deal.

Vanligast brukar dock vara att de billigare biljetterna säljer slut först. Jag förstår inte varför en bonusbiljett/poängbiljett skulle ha andra regler? Jag tycker tvärtom att det faktiskt är fullt rimligt att man måste vara ute i god tid för att få "sin" bonusbiljett exakt då man vill ha den. Om man däremot kan vara flexibel med resedatum så går det att hitta bonusbiljetter med relativt kort framförhållning.

När det gäller First Class biljetter så får vi ju inte glömma att det ibland kanske bara finns totalt 4 stycken First Class platser på en flight. Exakt hur många är det då rimligt att man erbjuder till bonusresor? Personligen så tycker jag 0-1, dvs upp till 25%.
 

Banbul

Medlem
Det är frivilligt att vara kund hos SAS och det är frivilligt att vara medlem i Eurobonus (dessutom gratis). Om man är missnöjd med erbjudandet kan man antingen lämna det eller försöka påverka, förslagsvis genom bolagsstämman. Icke-diskussion.
 
Toppen