Senaste nytt

Har de "skärpt" kraven i säkerhetskontrollen?

Hachans

Medlem
Funderar att nästa gång inte ta upp nått.... bara först se oförstående ut i några sekunder när de frågar om jag har datorer i väskan.. för att sen be om ursäkt.. då kanske man klarar sig med ett extra varv och inte behöver packa ur nått.....?

Men de bakom mig i fasttrack lär ju älska mig! :eek:

Jag har ofta jobbmobilen och ytterligare en avstängd telefon jag använder när jag reser som reserv/simhållare för mitt eget kort medan jag stoppar i mitt tillfälliga kort i min vanliga mobil.

Eftersom jag inte alltid har mer än en mobil med mig och inte har mer än en telefon i jackfickan har jag många gånger glömt av att ta upp mobilerna ur väskan trots påpekande att lägga ut mobilen.

Inte en enda gång har de fått ta ett extravarv. Man kan då dra slutsatsen att antingen struntar personalen i riktlinjerna och detta är deras passiva sätt att protestera. Eller så är personalen otränad och kan inte se grejerna på skärmen. Eller så är det bara en hittepåregel från personen som står vid backarna, och personalen ser absolut telefonen på skärmarna men struntar i den för det är helt enligt reglerna.

Jag vet inte vad som är riktigt. De första två slutsatserna är oroande. Den tredje irriterande.
 

Agö

Medlem
Mobilen på bandet verkar standard på Arlanda. Robinson-Hayes spände blicken och meddelade lugnt att den ska på bandet.
 

fcx

Medlem
Hoppas att trenden med självincheckning på flygplatsen och självutcheckning i mataffären sprider sig till självbetjäning i säkerhetskontrollen.
Kanske jag blivit bönhörd? I Swedavias egna reklam så hanteras hela säkerhetskontrollen av en enda kontrollant (med armarna i kors eftersom passagerarna sköter allt själva) .

DSC_4432.JPG
 

KNA

Medlem
Var lite stressad och glömde för första gången ta av mig rocken. Kom på mig själv precis när jag passerat bågen. Hälsade på vakten som hälsade tillbaka utan att påpeka något. Trodde de var stenhårda med den detaljen.
Vid ett annat tillfälle blev jag liksom KNA också uppmanad att jag bara behövde ta upp datorn. i vanliga fall tar jag alltid upp all elektronik. Annars tycker jag att det är bra att det blir lite strängare kontroller. Synd bara att det tar längre tid.
Du läste nog inte vad jag skrev , allt låg kvar i väskan , de sa packa inte upp någonting

Igår gick jag igenom säkerhetskontroll utan att ta av armbandsklockan , är mycket metall i den men inget larm ;-)
 

LPC123

Medlem
Mobilen på bandet verkar standard på Arlanda. Robinson-Hayes spände blicken och meddelade lugnt att den ska på bandet.
Flög från Arlanda igår och frågade om mobilen skulle upp eller om den kunde ligga kvar i jackfickan och fick ett glatt svar med att nej låt den ligga i jackan! Hade fickorna fulla med saker (mobil, bältet, klockan, handsprit och nässprej ) ingen rektion från någon om det. Verkar vara lite svajjigt med vad som gäller
 

NotRyan

Medlem
Haha, ja, det eller så är det som vanligt med Swedavia… Men visst, vi kan fortsätta hävda att det är för säkerhetens skull.
Nog för att Swedavia kan vara usla ibland, men i just det här fallet är det nog Avarn som är, likt vårt älsklingsflygbolag, konsekvent inkonsekventa.
 

Hachans

Medlem
Nog för att Swedavia kan vara usla ibland, men i just det här fallet är det nog Avarn som är, likt vårt älsklingsflygbolag, konsekvent inkonsekventa.

Avant är ju bara en underentreprenör beställd av antingen Swedavia eller Transportstyrelsen. Det innebär att de antingen inte kan ställa krav korrekt eller följa upp korrekt. Oavsett så är det de som är ytterst ansvariga.
 
Toppen