Senaste nytt

Har de "skärpt" kraven i säkerhetskontrollen?

Hachans

Medlem
Detta med mobilen började som många sagt redan 1 Januari och först på kontrollen vid terminal 4 och spred sig sedan. De säger att det är nya regler från transportstyrelsen. Också enig med att de är petigare med allt annat också sist var de väldigt skeptiska till min Giletterakhyvel som var nedpackas ock krävde också att alla sladdar skulle ligga i backen. Och jag har heller aldrig varit med om något liknande i övriga världen sista månaderna.

Nej, det är inga nya direktiv från Transporstyrelsen. Letar man på deras hemsida står det fortfarande bara större elektroniska föremål.

 
I torsdag omkring lunch var det nästan tomt i terminal 5F security. Det verkade som att de hade någon form a utbildning, eftersom de plockade ut alla mina elektroniska prylar, laddare inklusive kablar och körde det separat genom scannern. Flera personer tittade noggrant på monitorn.
Men mobilen fick åka i jackan :rolleyes:
 

FF#1

Medlem
I torsdag omkring lunch var det nästan tomt i terminal 5F security. Det verkade som att de hade någon form a utbildning, eftersom de plockade ut alla mina elektroniska prylar, laddare inklusive kablar och körde det separat genom scannern. Flera personer tittade noggrant på monitorn.
Men mobilen fick åka i jackan :rolleyes:

Det är sånt där man gillar när ens 15 minuter att snabbt stoppa i sig i loungen går mot 0...
 

FF#1

Medlem
Ytterligare en datapunkt, Arlanda T5 F aldelens nyss.
Tog ut datorer, telefon, öppnade "kabel-nessesären" var noga med allt. Men ändå tre varv extra för min nästan tomma dataväska.
Tydligen ska nycklar och kredit/statuskort ut annars "blir det för "tjockt" och de kan inte se...
Denna gång hittade de inte skruvmejseln. Tog väl sådär 7-8 minuter extra, men mitt plan är försenat så det spelar mindre roll...

Kanske det kör nån kampanj mot datanördar, killen framför mig fick också tömma väska på jäkla massa sladd och så körde den några varv till

Undrar om de kan lukta sig fram till min "ångest" för kontrollen och blir misstänksamma.

har rakat mig, och ser prydlig ut i dag.... men det hjälpte föga... börjar vara nästan komiskt.... eller Koooomiskt som en ko hade sagt det :)
 

Fredrik

Medlem
Jag har också råkat ut för telefontramset. Det där med sladdarna råkade man bara ut för på Schiphol förr men det är ju trist om det håller på att bli så här i Sverige också. Jag har inget förtroende för säkerhetskontrollanterna generellt så det här är bara störningsmoment.

Jag kan inte låta bli att fundera på att det är det här som händer när det är mycket ny personal? Dessutom har det varit välpublicerade problem att rekrytera så det är inte svårt att tro att en del av personalen fick jobb bara för att de lyckades passera säkerhetsintervjun.
 

FF#1

Medlem
Funderar att nästa gång inte ta upp nått.... bara först se oförstående ut i några sekunder när de frågar om jag har datorer i väskan.. för att sen be om ursäkt.. då kanske man klarar sig med ett extra varv och inte behöver packa ur nått.....?

Men de bakom mig i fasttrack lär ju älska mig! :eek:
 

Sir Lemon

Medlem
Mest inrikes, Arlanda, Luleå och Göteborg

Har aldrig tagit upp telefonerna, har normalt 2 i jackfickan vid kontrollen.

I dag i Luleå mätte de även skruvmejseln.

Kanske inte reglerna utan jag? Har ett ovårdat skägg numera och ser lite sluskig ut?

Ska kanske prova raka mig och klä upp mig lite?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja ;)
 

Jönsson

Medlem
Var lite stressad och glömde för första gången ta av mig rocken. Kom på mig själv precis när jag passerat bågen. Hälsade på vakten som hälsade tillbaka utan att påpeka något. Trodde de var stenhårda med den detaljen.
Vid ett annat tillfälle blev jag liksom KNA också uppmanad att jag bara behövde ta upp datorn. i vanliga fall tar jag alltid upp all elektronik. Annars tycker jag att det är bra att det blir lite strängare kontroller. Synd bara att det tar längre tid.
 
Toppen