Senaste nytt

Har de "skärpt" kraven i säkerhetskontrollen?

FF#1

Medlem
Någon mer än jag som tycker att de har blivit petigare i säkerhetskontrollen med avseende på bagage scanningen?
Nu senaste månaderna har det varit mer regel än undantag att de kör dataväskan flera ggr, fått gräva ut den ett antal och det har varit en del funderingar rörande min minimejsel som är med pennorna.

Har skaffat ett "fodral" där jag har kablar, laddare och konferenstelefon och sånt... som jag tar ut för att minska risken att få tömma väskan.
Tänkte att det här är ju smart... men 9 av 10 ggr så vill de öppna och gräva i den innan röntgen för att kolla att det inte finns vätskor i den, ser väl ut som en nessesär men står "Cabels" tydligt på den....

någon som har delar mina erfarenheter eller har ytterligare tips och trix?

Keramisk skruvmejsel?
 

hco

Medlem
Förrförra gången på ARN så blev jag reprimerad för att jag hade mobiltelefonen i jackfickan när jackan åkte genom scannern.

"Du måste plocka ut mobiltelefonen och lägga den separat".

Bara hänt en gång hittills.
 

Tomas E

Medlem
Förrförra gången på ARN så blev jag reprimerad för att jag hade mobiltelefonen i jackfickan när jackan åkte genom scannern.

"Du måste plocka ut mobiltelefonen och lägga den separat".

Bara hänt en gång hittills.
T5D, säkerhetskontrollen med plastbackar i miniformat?
De ville också ha mobilerna separat när jag gick igenom där i januari, medan T5F och övriga världen brukar nöja sig med läsplattor och uppåt.
 

011430121

Medlem
Någon speciell flygplats? Alla kör sina egna små regler. Själv har jag slutat gå på Arlanda B/D, det går fortare på totalen att ta promenaden bort till F.
Förrförra gången på ARN så blev jag reprimerad för att jag hade mobiltelefonen i jackfickan när jackan åkte genom scannern.

"Du måste plocka ut mobiltelefonen och lägga den separat".

Bara hänt en gång hittills.

T5D, säkerhetskontrollen med plastbackar i miniformat?
De ville också ha mobilerna separat när jag gick igenom där i januari, medan T5F och övriga världen brukar nöja sig med läsplattor och uppåt.
På ARN säkerhetskontrollen vi T5 D informerade kontrollanten mig i veckan om att nya regler gäller sedan den 1 januari 2023, har gått igenom med telefonen i handbagaget många gånger sedan årskiftet i den kontrollen utan någon har sagt något.
 
  • Gilla
Reactions: hco

FF#1

Medlem
Mest inrikes, Arlanda, Luleå och Göteborg

Har aldrig tagit upp telefonerna, har normalt 2 i jackfickan vid kontrollen.

I dag i Luleå mätte de även skruvmejseln.

Kanske inte reglerna utan jag? Har ett ovårdat skägg numera och ser lite sluskig ut?

Ska kanske prova raka mig och klä upp mig lite?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

hco

Medlem
T5D, säkerhetskontrollen med plastbackar i miniformat?
De ville också ha mobilerna separat när jag gick igenom där i januari, medan T5F och övriga världen brukar nöja sig med läsplattor och uppåt.

Nope, stora borta vid SAS på T5. Men kanske någon ny som blivit upplärd på den du nämde.
 
Håller med, flera gånger då de sagt till att jag måste ta ur mobilen också, har inte varit så tidigare. Men antar att det kan vara att de skärpt till kontrollerna med tanke på Sveriges säkerhetsläge kanske.
 
Någon mer än jag som tycker att de har blivit petigare i säkerhetskontrollen med avseende på bagage scanningen?
Nu senaste månaderna har det varit mer regel än undantag att de kör dataväskan flera ggr, fått gräva ut den ett antal och det har varit en del funderingar rörande min minimejsel som är med pennorna.

Har skaffat ett "fodral" där jag har kablar, laddare och konferenstelefon och sånt... som jag tar ut för att minska risken att få tömma väskan.
Tänkte att det här är ju smart... men 9 av 10 ggr så vill de öppna och gräva i den innan röntgen för att kolla att det inte finns vätskor i den, ser väl ut som en nessesär men står "Cabels" tydligt på den....

någon som har delar mina erfarenheter eller har ytterligare tips och trix?

Keramisk skruvmejsel?
Reser alltid med en liten mejsel för bandbyte på klockor, Panerai har mestadels skruvade band, och den rotas fram varje gång.
 
Toppen