Senaste nytt

Handla med sig hem från USA?

Jag bodde i NJ precis vid stationen där tåg in till NY gick. Handlade massor på Newport Center och mediciner, iPad mini på Target. Kan inte minnas att det lades på någon tax på det då.

På din beskrivning låter det som att du bodde i Hoboken eller Newport. (Det finns många ställen i NJ dit tåg går från NY/NYC...) Det är ett bra stället att shoppa på, men det går inte att säga att det är generellt billigare än att handla på Manhattan.

Rätt ska väl vara att det i NYC är noll state och local tax på klädesplagg som kostar max 110 dollar styck. Local tax kan utgå i andra delar av New York State.

Jag hade för mig det, men jag hittade ingen referens på det när jag skrev mitt inlägg - allt jag hittade var att state tax var 0%.

I NJ är det dock ingen sales tax alls på bl a kläder och skor, varför det kan löna sig att åka dit o handla om man är New York.

Man ska dock passa sig lite. De har tex skatt på pälsar och andra plagg av djurhudar som kostar över USD500 (lite osäker på beloppet).

Kontentan är att det är ett virrvarr av lokala förordningar och delstatslagar som styr. Ska man handla något dyrare så kan det löna sig att läsa på lite och även att åka till en helt annan delstat. Men det är svårt att säga detta generellt imho.

Oavsett belopp? I NY är det ingen moms upp till 100$.

Det är ingen moms över huvudtaget, det är sales tax ;)

@Kenny är korrekt i sin beskrivning. Men eftersom de flesta av oss likställer NY (NY State) med NYC (NY City) kan det ibland bli lite rörigt ;)

Det är fantastiskt rörigt med lokala skatter i USA, men en delstat som är bra att handla i om man är i närheten av Boston är att åka till New Hamsphire där man inte tar ut sales tax. Dock andra skatter men som turist drabbas man inte så ofta av dem.

Det är ingen moms över huvudtaget, det är sales tax ;)

@Kenny är korrekt i sin beskrivning. Men eftersom de flesta av oss likställer NY (NY State) med NYC (NY City) kan det ibland bli lite rörigt ;)

Det är fantastiskt rörigt med lokala skatter i USA, men en delstat som är bra att handla i om man är i närheten av Boston är att åka till New Hamsphire där man inte tar ut sales tax. Dock andra skatter men som turist drabbas man inte så ofta av dem.

Jag håller mig enbart till NYC på mina shoppingresor. Många gillar att åka till outlets och "fynda" där. Min strategi är att åka till NYC under amerikanska helgdagar då många butiker rear, plus att jag köper New York Times för ytterligare info och rabattkuponger. Sen jagar jag kläder i butikerna och har koll på om priserna understiger 110 dollar. Ett tips är då att fråga personalen, dra kuponger, till och med uttrycka att du köper plagget om det understiger 110 dollar, och då få ytterligare lite extra rabatt..

Även om dollarn är dyrare än vad den var för drygt ett år sedan, upplever jag att jag kan göra dunderfynd där i en motsvarighet som inte går att få i Sverige. Gäller bara att ha koll, leta reaskyltar, fixa kuponger och framför allt fråga. :D

Den stora skillnaden är att nu måste man tänka. För några år sedan var allt billigare i USA, oavsett. Man grät nästan när man kom hem och insåg hur mycket mer man kunde ha handlat. Nu är det tvärt om. Det finns visserligen fynd att göra, men man måste räkna noga på priser och använda alla trick som går.

Tylenol är alvedon.
Både DayQuil och NyQuil är narkotikaklassade i Sverige för att de innehåller DXM och där kan du nog råka riktigt illa ut i tullen. Däremot är de säkert riktigt bra att ta så länge som man befinner sig i USA :D

Enda anledningen att jag slog ett slag för amerikansk double jeopardy extrem tjäna pengar på allt läkemedelsindustri är för att jag efter egna efterforskningar funnit en tablet som faktiskt gör det den lovar utan att sakta döda levern bara och för att vederbörande undrade om exakt det märket. Slår ett stort slag för att ALL medicin man tänker inhandla i United states of A pill will cure you America bör läsas på och anpassas efter en själv och ens förutsättningar.

Enda anledningen att jag slog ett slag för amerikansk double jeopardy extrem tjäna pengar på allt läkemedelsindustri är för att jag efter egna efterforskningar funnit en tablet som faktiskt gör det den lovar utan att sakta döda levern bara och för att vederbörande undrade om exakt det märket. Slår ett stort slag för att ALL medicin man tänker inhandla i United states of A pill will cure you America bör läsas på och anpassas efter en själv och ens förutsättningar.
Jag kunde inte hålla mig och googlade mig till att båda dessa är ok eftersom de ligger under gränsen 3mg/ml. De verkar funka fint för dig så jag ska nog ta hem ett par askar jag med!

Excedrin migraine! Aldrig känt av en biverkning, men mördar huvudvärken vid behov.

Amen!
Minns inte vilken som är vilken nu men ena har grön etikett och andra röd.
Tror den du nämner har röd?
Ena är billigare.
Innehållet samma.
Skillnaden (förutom namnet/färg på etikett) ligger i rekommendation på dos och råd att söka läkare efter visst antal dagar med värk.
Om jag minns rätt...

På outlets kan man fynda kläder till riktigt bra priser trots en dollarkurs på 8:70 sek som vi hade i somras. Ingen sales tax på kläder i massachusetts (<$150/st). Det gäller dock att hitta speciella tillfällen, storhelger, end of season sales, etc. Till skillnad från i SE kan man stapla rabatter i oändlighet i US.

Frun handlade kläder på calvin klein för nästan 4k sek. Det var efter 50% end of season sales rabatt på outlet priset. Sen var det 20% extra som end of, end of season sale. Sen hade vi handlat på tommy hilfiger och fått en referral rabatt på 10%, sen gick hon med i kundklubben och fick ytterligare 20%. Summa nästan 80% rabatt på outlet priset - svårt att matcha ngn annan stans.

Jag kunde inte hålla mig och googlade mig till att båda dessa är ok eftersom de ligger under gränsen 3mg/ml. De verkar funka fint för dig så jag ska nog ta hem ett par askar jag med!

Man lär sig något nytt varje dag :) Tack för informationen.
Det verkar råda lite delade meningar kring detta med NyQuil, jag läste nämligen att det kan vara problem att föra in det i Sverige från ett icke EES land som privatperson. Men eftersom dosen är så lite så kommer man inte straffas, utan blir troligen av med sina piller. Alltså ska man kanske tänka sig för trots allt. Sedan kan man moraliskt fundera på om inte ändamålet helgar medlen...

Toppen