Senaste nytt

Handla med sig hem från USA?

agehall

Medlem
Sen beror det på hur sales tax ser ut?
I New Jersey där jag gjorde mesta shoppingen var det noll tax mot ca 9-10 i NY.
Det är inte helt sant. Det är mycket mer komplext än så. Sitter på telefonen nu, så jag har lite svårt att göra långa utläggningar om det, men det där är ganska långt från sanningen.
 

ESSA

Medlem
Det är inte helt sant. Det är mycket mer komplext än så. Sitter på telefonen nu, så jag har lite svårt att göra långa utläggningar om det, men det där är ganska långt från sanningen.

Underbart!
Satt också bara med luren och skrev inte någon utläggning om det.
Frågan var heller inte ställd så att jag fick känslan av att pengar var ett problem. Så fel av mig att öht ta upp det.

Men jag är idel öra (vilket vill du dra mig i?) ;-)

Min tanke med kommentaren var att om intresse finns för att också spara pengar och det som i mitt fall var bättre att handla i New Jersey än i NY, så göre man sig besväret att ta reda på vad som gäller för just det man själv tänkt handla!
Det finns trådar här som går djupare in på det.
Eller så är @agehall vaken och då tar han hand om det. ;-)

<3 @agehall
;-)
 
Mycket av det amerikanska godiset börjar dyka upp i mataffärerna men till höga priser. Uppskattat hos både mig och kompisar brukar vara att bunkra med:

Reese's peanut butter cups, gärna "mini" paketen.
Mike and Ike (favorit original fruits) det känns riktigt hur färgämnen och annat helt saknas (IRONI)
Ice Breakers Duo strawberry eller raspberry
Kellogs Rice crispy treats
 
Den är inte bara på 110 Volt då? :)
Tillbehören är samma, sist jag köpte var det ca 60% lägre pris på Sears än billigaste nätbutikerna i Sverige. Har släpat med mig köttkvarn med korvhorn, pasta manicken, slicer & dicer samt diverse skålar. Fyller ut väskan bra...

Edit: Kompisen som flyttade hem tog inte bara med sig bilen utan alla köksmaskiner hem. Han installerade en omformare i sitt kök här hemma i Svea och kör med sina amerikanska manicker för fullt. Men det är lite överkurs...
 

agehall

Medlem
Min tanke med kommentaren var att om intresse finns för att också spara pengar och det som i mitt fall var bättre att handla i New Jersey än i NY, så göre man sig besväret att ta reda på vad som gäller för just det man själv tänkt handla!
Det finns trådar här som går djupare in på det.
Eller så är @agehall vaken och då tar han hand om det. ;-)

Så, nu har jag dator och kan skriva lite mer! :)

Det är rätt hård konkurrens mellan NYC och kringliggande delar av New Jersey. Ska man handla kläder (och nu pratar vi vardagskläder, såsom piké-tröjor, jeans etc) så är det 3,875% skatt i NYC. Detta gäller upp till $110/pryl, så ofta är det inte, rent skattemässigt, lönsamt att åka ut till New Jersey.

New Jersey har en sales tax på 7% i normala fall mot NYC som har 8,875%. Det som komplicerar det hela ytterligare är att New Jersey infört vad de kallar Urban Enterprise Zones, UEZ, där skatten halveras. Så det gäller att hålla koll på var man handlar om man vill minimera skatten... Helst ska man helt undvika NY och NJ och istället bege sig till någon av de delstater som tillåter tax refunds av sales tax. Jag har sett detta i både Texas och Louisiana nu, så det verkar vara ett fenomen som sprider sig lite.
 

Valley

Medlem
Tack! Kommer ha en halvdag över i Boston. Om ni har specifika tips i området tas dessa mycket tacksamt emot :D

Leta upp den skumma lilla spritbutiken vid stationen vid Jamaica Plain och handla med dig en syltburk Georgia Moon. Lite mer genuint än all den smörja som nu dyker upp efter halvtöntiga tv-program :)
 
Toppen