Jag har nu vid 2 tillfällen, när jag utnyttjat förmånen, fått bekymmer med att min medresenärs ( som inte är diamond, men med i samma bokning som jag) biljettnummer försvunnit i samband med ombokningen. Vid första tillfället uppmärksammade jag det inte förrän vid incheckningen på flygplatsen och hann inte med flighten. Vid andra tillfället märkte jag att det inte gick att välja platser eller checka in via appen och när jag kollade hade biljettnumret försvunnit för medpassageraren. Löste dock inom 10 min via samtal med engelsktalande support. Vid första tillfället var det enligt svensktalande support inte möjligt.
Vet inte om jag bara haft otur men kanske på sin plats att vara lite uppmärksam….
Det är något i systemet som inte riktigt verkar lira när man är två i bokningen.
Flög till usa förra veckan på poäng och hade bokat fakiren från Arlanda till Köpenhamn då det endast fanns bonusplats på den.
Kvällen före ändrade jag avgång, fick bekräftelse i mailen med ”datautskriften” gånger två. Efter någon timme kom bekräftelsen med nyare utseendet men endast på en av oss. Gick dock inte att få ut boardingkort på den ändrade flighten. Ringde in och biljetten hade ”inte skrivits” om på rätt sätt. Blev inget boardingkort i appen men löstes vid incheckning.
På returen från staterna ville vi göra stoppet i Köpenhamn lite längre och ändrade i appen kvällen före. Fick helt korrekta databekräftelser i mailen (dock bara till min medresenär som inte är EBD) direkt och allt såg bra ut i appen. Behövde checka väska och vid incheckningsdesken taggades väskan, men endast till Köpenhamn. Jag frågade varför, -du har bara biljett dit, det är bara din medresenär som har biljett hela vägen…
Blev en intressant diskussion där det var mitt fel som hade rört bokningen. Lyckligtvis hade vi bekräftelsemailen från kvällen före som ”bevis”. Gick att ordna incheckning på den ursprungliga flighten för mig men inte på den vi ändrats till…chefen skulle finnas vid gate så vi gick dit och hon kunde lösa det hela, oklart exakt hur men noterade på boardingkortet att fare class var ändrat från I till C.
Vi fick åka samma plan från Köpenhamn och dagen efter trillade det in poäng för det benet.
Slutsatsen är nog att det löser sig, men att man ska vara redo på lite diskussion och pyssel.