Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

Jag visste inte att man kunde ändra i appen, förrän förra veckan.
Enligt appen fanns inget att ändra till. Tänkte att det ändå var värt att kolla i servicedisken eller vad den heter. Fick en utskällning om att jag borde kollat i appen. Förklarade att jag kollat där men tänkte att personalen kanske kunde se annat än vad som var tillgängligt i appen. Utskällningen fortsatte men mycket riktigt, hon kunde ge mig ett boardingkort, och mycket riktigt, det fanns ett tiotal platser ändå.
 
Jag visste inte att man kunde ändra i appen, förrän förra veckan.
Enligt appen fanns inget att ändra till. Tänkte att det ändå var värt att kolla i servicedisken eller vad den heter. Fick en utskällning om att jag borde kollat i appen. Förklarade att jag kollat där men tänkte att personalen kanske kunde se annat än vad som var tillgängligt i appen. Utskällningen fortsatte men mycket riktigt, hon kunde ge mig ett boardingkort, och mycket riktigt, det fanns ett tiotal platser ändå.
Klart att du ha skäll, komma och störa på jobbet, och du är ju bara en kund jävel!
 
Jag säger inte att du har fel, men en ännu enklare förklaring är att de två teamen som byggde de två funktionerna inte pratade med varandra, eller ens var medvetna om varandras existens.
Och garanterat hade inget av teamen med någon som faktiskt är frekvent resenär och som skulle vara en potentiell "riktig" användare av funktionen.
 
Har nu läst tråden 20 sidor bakåt utan att hitta svaret så jag slänger ut det här. Är det någon som har erfarenhet hur SAS hanterar Milano (LIN/MXP) i dessa fall?
Jag har använt förmånen en hel del men då främst inom Norden.

Om man har en flight (direkt) MXP-ARN, dyker då alternativet LIN-ARN upp?
 
Har nu läst tråden 20 sidor bakåt utan att hitta svaret så jag slänger ut det här. Är det någon som har erfarenhet hur SAS hanterar Milano (LIN/MXP) i dessa fall?
Jag har använt förmånen en hel del men då främst inom Norden.

Om man har en flight (direkt) MXP-ARN, dyker då alternativet LIN-ARN upp?
Om jag har förstått kan man inte byta flygplats, det skall vara den sträcka som biljetten är utställd på.
Det är väl bara två destinationer som SAS flyger till som har flera flygplatser som de ut nyttjar Milan och New York.
När du skall boka om så ser du möjligheterna som erbjuds, jag tvivlar starkt att du får upp olika flygplatser.
 
Om jag har förstått kan man inte byta flygplats, det skall vara den sträcka som biljetten är utställd på.
Det är väl bara två destinationer som SAS flyger till som har flera flygplatser som de ut nyttjar Milan och New York.
När du skall boka om så ser du möjligheterna som erbjuds, jag tvivlar starkt att du får upp olika flygplatser.
Man verkar inte kunna ändra resrutten öht. Skulle vid något tillfälle flyga AAL-OSL-ARN men var tidig och kunde ha hunnit med en tidigare avgång via Köpenhamn i stället. Men i appen var det i alla fall inte möjligt att ändra resvägen.
 
Jag har nu vid 2 tillfällen, när jag utnyttjat förmånen, fått bekymmer med att min medresenärs ( som inte är diamond, men med i samma bokning som jag) biljettnummer försvunnit i samband med ombokningen. Vid första tillfället uppmärksammade jag det inte förrän vid incheckningen på flygplatsen och hann inte med flighten. Vid andra tillfället märkte jag att det inte gick att välja platser eller checka in via appen och när jag kollade hade biljettnumret försvunnit för medpassageraren. Löste dock inom 10 min via samtal med engelsktalande support. Vid första tillfället var det enligt svensktalande support inte möjligt.
Vet inte om jag bara haft otur men kanske på sin plats att vara lite uppmärksam….
Det är något i systemet som inte riktigt verkar lira när man är två i bokningen.
Flög till usa förra veckan på poäng och hade bokat fakiren från Arlanda till Köpenhamn då det endast fanns bonusplats på den.
Kvällen före ändrade jag avgång, fick bekräftelse i mailen med ”datautskriften” gånger två. Efter någon timme kom bekräftelsen med nyare utseendet men endast på en av oss. Gick dock inte att få ut boardingkort på den ändrade flighten. Ringde in och biljetten hade ”inte skrivits” om på rätt sätt. Blev inget boardingkort i appen men löstes vid incheckning.

På returen från staterna ville vi göra stoppet i Köpenhamn lite längre och ändrade i appen kvällen före. Fick helt korrekta databekräftelser i mailen (dock bara till min medresenär som inte är EBD) direkt och allt såg bra ut i appen. Behövde checka väska och vid incheckningsdesken taggades väskan, men endast till Köpenhamn. Jag frågade varför, -du har bara biljett dit, det är bara din medresenär som har biljett hela vägen…
Blev en intressant diskussion där det var mitt fel som hade rört bokningen. Lyckligtvis hade vi bekräftelsemailen från kvällen före som ”bevis”. Gick att ordna incheckning på den ursprungliga flighten för mig men inte på den vi ändrats till…chefen skulle finnas vid gate så vi gick dit och hon kunde lösa det hela, oklart exakt hur men noterade på boardingkortet att fare class var ändrat från I till C.
Vi fick åka samma plan från Köpenhamn och dagen efter trillade det in poäng för det benet.
Slutsatsen är nog att det löser sig, men att man ska vara redo på lite diskussion och pyssel.
 
Slutsatsen är nog att det löser sig, men att man ska vara redo på lite diskussion och pyssel.
Skönt att det löste sig för dig. Det är sannolikt betydligt enklare (och troligare) att det löser sig om man utgår från flygplats där SAS har egen personal. Vid flygplats där swedaviapersonal sköter SAS incheckning är du helt utlämnad till telefonsupporten och den vet vi hur oförutsägbar den är…..
 
OK, nu har det hänt två veckor i rad med följande: Jag bokar om mitt flyg (från Oslo i gate, från Köpenhamn i servicecenter) till Arlanda och får mitt sista ben till Umeå också ombokat till den tidigare avgången som jag nu ska hinna med (jippie!). Dock är det inte nog många platser lediga på Ume-flyget så jag får seating GATE med instruktioner om att jag får se om jag kommer med på standby-listan som hanteras i gate på Arlanda. Än så länge fullt förklarbart.

Dock. När jag väl ska använda mitt nya boardingpass på den första av de två flighterna (där jag har sittplats och allt) lyser det rött och sedan får gatepersonal knappra frenetiskt och sedan ringa något backendkontor för och prata och vänta (det här tog 3-4 boardinggrupper) för att sedan (igen) få information om att jag ska gå till gate och lösa standby på Arlanda samt beskedet att "nu är du boardad" och få gå ombord.

Är det bara jag? Eller är det allmänt mismatch i systemstödet för det här?

Standbylistan på Arlanda löste sig båda gånger utmärkt i gate och jag fick komma hem tidig kväll istället för sen kväll (hurra!), så det är fortfarande än jättebra perk. Men att ta upp en gateagent i en halv boarding för att nästa anslutning är standby känns lite suboptimalt.
 
Toppen