OK, nu har det hänt två veckor i rad med följande: Jag bokar om mitt flyg (från Oslo i gate, från Köpenhamn i servicecenter) till Arlanda och får mitt sista ben till Umeå också ombokat till den tidigare avgången som jag nu ska hinna med (jippie!). Dock är det inte nog många platser lediga på Ume-flyget så jag får seating GATE med instruktioner om att jag får se om jag kommer med på standby-listan som hanteras i gate på Arlanda. Än så länge fullt förklarbart.
Dock. När jag väl ska använda mitt nya boardingpass på den första av de två flighterna (där jag har sittplats och allt) lyser det rött och sedan får gatepersonal knappra frenetiskt och sedan ringa något backendkontor för och prata och vänta (det här tog 3-4 boardinggrupper) för att sedan (igen) få information om att jag ska gå till gate och lösa standby på Arlanda samt beskedet att "nu är du boardad" och få gå ombord.
Är det bara jag? Eller är det allmänt mismatch i systemstödet för det här?
Standbylistan på Arlanda löste sig båda gånger utmärkt i gate och jag fick komma hem tidig kväll istället för sen kväll (hurra!), så det är fortfarande än jättebra perk. Men att ta upp en gateagent i en halv boarding för att nästa anslutning är standby känns lite suboptimalt.