Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

Jag flyttade (som vanligt) några flighter förra veckan. På ena avgången satte gateagenten mig i Go, skrev ut en säteslapp och sa att jag skulle göra en claim för nedgradering. Jag hade en C fullflex Pro biljett.

Någon annan som råkat ut för detta?

Jag flyttade (som vanligt) några flighter förra veckan. På ena avgången satte gateagenten mig i Go, skrev ut en säteslapp och sa att jag skulle göra en claim för nedgradering. Jag hade en C fullflex Pro biljett.

Någon annan som råkat ut för detta?
Huh, det var ju en intressant variant. Sådan kompensation gäller ju bara ofrivillig nedgradering, och det här måste väl varit i högsta grad frivilligt (du kunde ju suttit kvar på din ordinarie plats och flyg).

Låter konstigt att SAS skulle godkänna en sådan sak, men fråga kan man ju alltid. (och nej, ingen egen erfarenhet)

Ja exakt, mycket intressant frågeställning. Jag fick ingen måltid, men fick poãng för C.

Lite kluven hur jag ska göra? Han uppmanade mig ansöka, men jag kom hem till Stockholm tidigare, får tänka lite på den :)

Ja exakt, mycket intressant frågeställning. Jag fick ingen måltid, men fick poãng för C.

Lite kluven hur jag ska göra? Han uppmanade mig ansöka, men jag kom hem till Stockholm tidigare, får tänka lite på den :)
Jag tror inte att agenten åsyftade extra kompensation för nedgradering, utan snarare att du får tillbaka skillnaden mellan flugen klass och betald klass.

Jag tycker att det är oklart utifrån SAS regler vad som ska hända i denna situation. Det står bara att ombokning är tillåten så länge det finns lediga platser (inget om restriktion per klass).

Jag har varit med om att det är slut på sittplatser i plus, och när jag har bytt så har de flyttat gardinen en rad för att göra plats (och flyttat några andra pax bakåt och gjort opup på andra).

Jag hade inte ansökt om ersättning för downgrade,

Tror ingen EBD vill hamna i läget att de stryper förmånen pga att det är fullt i Plus men ledigt i Go
(ja, jag vet att man kan flytta "gardinen" men det är inte gjort i en handvändning när man kommer med andan i halsen och gaten ska precis stänga)

@henke12 jag tänker lite så av flera anledningar men finns en aspekt i detta som gör mig villig att prova.

Efter take off kommer CC fram till mig och frågar om jag var denna EBD ombord. Fint det då, men de erbjöd därefter ingenting alls i matväg. Något jag trodde först då hon frågade och hade varit en fin nöjd kund sak. Som sagt kluven till detta, uppskattar diskussionen.

Last edited:
Har hänt mig par gånger att jag har blivit flyttad från Plus till Go där jag godkände ändringen för att komma med ett tidigare flyg. När jag steg in så pratade jag med personalen ombord och förklarade situationen. Var inga problem att få utbudet från Plus. @M.K förstår att det var klumpigt av personalen som frågade dig om du var den nedflyttade EBDn och inte undrade vad du önskade men frågade du inte om du kunde få mat från Plus? Dryck får du ändå som EBD ;)

Jag hade inte ansökt om ersättning för downgrade,

Tror ingen EBD vill hamna i läget att de stryper förmånen pga att det är fullt i Plus men ledigt i Go
(ja, jag vet att man kan flytta "gardinen" men det är inte gjort i en handvändning när man kommer med andan i halsen och gaten ska precis stänga)
På hemsidan står det att förmånen gäller fram till 80 minuter före avgång. Med den marginalen så bör man ju hinna med en gardinflytt tycker jag?

Att byta flight vid gate är inte en officiell förmån, och har heller aldrig varit. Då kan man nog vara lite mer flexibel från bägge parter vad gäller regelverket.

På hemsidan står det att förmånen gäller fram till 80 minuter före avgång. Med den marginalen så bör man ju hinna med en gardinflytt tycker jag?

Att byta flight vid gate är inte en officiell förmån, och har heller aldrig varit. Då kan man nog vara lite mer flexibel från bägge parter vad gäller regelverket.
Absolut, men @M.K fick ju byta avgång i gaten!

Så jag tänker att vi gamblar med att "alltid få åka plus" och mista den inofficiella möjligheten att byta i gate
och istället får en hård cutoff på 80 minuter.
Därmed skulle jag inte skicka in downgrade-anspråk

@henke12 jag tänker lite så av flera anledningar men finns en aspekt i detta som gör mig villig att prova.

Efter take off kommer CC fram till mig och frågar om jag var denna EBD ombord. Fint det då, men de erbjöd därefter ingenting alls i matväg. Något jag trodde först då hon frågade och hade varit en fin nöjd kund sak. Som sagt kluven till detta, uppskattar diskussionen.
Värdinnorna har ingen koll på vilka som upp-/nergraderats. Så för henne var du bara en vanlig EBD som reste i Go.
Men ja, jag förstår dilemmat. Det rimliga hade ju varit att gateagenten frågade dig om du kunde tänka dig åka Go då plus var fullbokat och att det brann i knutarna för att flygningen skulle avgå på tidtabell alternativt skicka dig till Servicecenter och välja en avgång T+80 minuter

Toppen