Senaste nytt

Galenskaperna vet inga gränser. Smoothie inte (längre?) gratis i SAS Plus på långlinjer

För den totalt omedvetne resenären är ju Norwegian Premium "Förstaklass!!!". Värt att notera :p

Jeg har hørt SAS Plus i Europa omtalt som "Første Klasse" så vi er nok mere i retning af The Residence... :p:oops:

Det här är fullständigt OT, men jag har vänner som refererar till PriorityPass-lounger som "VIP-lounger". Så fort man är någonstans där alla andra inte är så blir det förstaklass eller VIP..

Med tanke på att SAS Plus är dyrare än TK Business så lär man ju vara en idiot som köper det på long haul.
Då är jag helt klart en av idioterna. Väldigt tråkigt språk du använder, varför denna vilja att kategorisera folk som idioter?

Om jag förstår det rätt så har du ganska gott om tid just nu. Jag skulle personligen aldrig spendera tid för att först flyga till Istanbul och sen vända och flyga till USA. Vad tar en sådan resa egentligen? Köpenhamn till New York tar drygt 8 timmar, vilket känns lagom. I slutändan skall man transportera sig från A till B. Business eller inte så är det ändå inte vidare glamoröst.

Edit: för att förtydliga. Anledningen är tid, därför väljer jag hellre SAS Plus än TK Business. Om tiden varit obegränsad så hade väl det mest glamourösa sättet att resa till USA vara på en atlantångare?

Last edited:
Ibland får jag intrycket att den främsta anledningen till att folk köper World Traveller Plus (BA Premium Economy) är att de skall kunna uppgradera sig till Club World eftersom BA enbart tillåter att man uppgraderar sig en (1) klass. Kanske skulle vara något för SAS att ta efter. Eller förresten, det vore en sunkdålig idé när jag tänker efter... :(

Norwegian ÄR billigast. Punkt! Får mig att tänka på tandläkarsketchen där de kommer fram till att "Volvo Sonnet är italiensk" ;)
De är långt ifrån billigast alltid. Om nu priset är det enda man är ute efter. Tyvärr är det alldeles för många som har tunnelseende med dollartecken framför.

De är långt ifrån billigast alltid. Om nu priset är det enda man är ute efter. Tyvärr är det alldeles för många som har tunnelseende med dollartecken framför.
Finns ingen aktör som är billigast alltid, men Norwegian är oftast billigare än SAS. Speciellt om man har lite framförhållning. Är det inte det den här tråden handlar om egentligen - att folk betalar premium dollars och får en non-premium produkt till skillnad från DY där man får exakt det man betalat för - ibland mindre - men oftast mitt i prick.

Edit: för att förtydliga. Anledningen är tid, därför väljer jag hellre SAS Plus än TK Business. Om tiden varit obegränsad så hade väl det mest glamourösa sättet att resa till USA vara på en atlantångare?
Det beror väl på var man reser. Ska man västerut kanske TK inte är det bästa alternativet (även om jag hade valt dem då jag själv premierar ombordupplevelse, poäng och pris över restid), men österut är de däremot bättre anpassade. Avgångstid kl 17.25 från ARN, nattflyg till Asien med ankomst på sen eftermiddag. Samma prisnivå som SAS PLUS (12-15000kr) och samma mängd EB poäng.

Det beror väl på var man reser. Ska man västerut kanske TK inte är det bästa alternativet (även om jag hade valt dem då jag själv premierar ombordupplevelse, poäng och pris över restid), men österut är de däremot bättre anpassade. Avgångstid kl 17.25 från ARN, nattflyg till Asien med ankomst på sen eftermiddag. Samma prisnivå som SAS PLUS (12-15000kr) och samma mängd EB poäng.
Kan väl vara värt att förtydliga att det ofta finns PLUS saver för dryga 5000-7000 som jag tycker kan anses vara hyfsat prisvärt. Ordinarie pris är inget annat än ett skämt...

På BC är det väl natuligt att ta omvägen för lite mer poäng, lite bättre upplevelse och hela den biten. Men 99% av folket hade nog inte klassat den som tar tåget som går direkt som idiot utan snarare den andre ;)

Toppen