Senaste nytt

Galenskaperna vet inga gränser. Smoothie inte (längre?) gratis i SAS Plus på långlinjer

Med tanke på att SAS Plus är dyrare än TK Business så lär man ju vara en idiot som köper det på long haul.
Restiden är betydligt kortare på t.ex. ARN-EWR än på ARN-IST-EWR. Har man ont om tid är det värt väldigt mycket.

Sedan finns det säkert företagsavtal på plats som ändrar prisbilden rejält.

Så SAS erbjuder inte mycket mer i SAS Plus än vad Norwegian gör i sin premium-klass och komforten är nog mer eller mindre jämförbar.

Funderar på om SAS räknenissar har kommit fram till att det kommer bli en hel del uppgraderingar nu när det är 56 platser i SAS Plus (8 rader à 7 stolar) jämfört med 28 eller 42 i dagens konfigurationer och att det då gäller att hålla de övriga kostnaderna nere... ;)

Med tanke på att SAS Plus är dyrare än TK Business så lär man ju vara en idiot som köper det på long haul.

Nu är väl vanligt folk inte så tokig att dom är villig att flyga runt halva jorden för att komma till sin destination ;) Men visst jag hade inte betalat vad Plus eller C kostar vanligtvis, men tycker det är rätt nice att köpa Go och sen smälla på 15k eller 40k poäng för en upgrade om inte OT går igenom.

Ibland får jag intrycket att den främsta anledningen till att folk köper World Traveller Plus (BA Premium Economy) är att de skall kunna uppgradera sig till Club World eftersom BA enbart tillåter att man uppgraderar sig en (1) klass. Kanske skulle vara något för SAS att ta efter. Eller förresten, det vore en sunkdålig idé när jag tänker efter... :(

Får mig att tänka på snubben som betalade 11000kr per person för att flyga familjen till San Francisco med Norwegian förra sommaren… Som slutade med två dygns försening.

Norwegian ÄR billigast. Punkt! Får mig att tänka på tandläkarsketchen där de kommer fram till att "Volvo Sonnet är italiensk" ;)

Så SAS erbjuder inte mycket mer i SAS Plus än vad Norwegian gör i sin premium-klass och komforten är nog mer eller mindre jämförbar.
Å andra sidan är prisskillnaden inte heller så stor.

Tog ett pa random datum i Juni, och en SAS Plus Saver låg på runt 14k, och en Norwegian Premium på 12.5k. För den skillnaden får du 10,000 EB baspoäng, samt en chans att åka hem med ett annat bolag samma dag om något skulle strula. Det är knappast skillnaden i service ombord man betalar för.

Det är jobbigt att behöva krångla och ta fram plånboken så beställer aldrig när jag flyger med SAS eller annat snålflyg i ekonomi. Utomlands på längre sträckor väljer jag aldrig SAS. Har åkt ekonomi med många bolag. Kännetecknande för dessa är att det alltid ingår något att äta vilket känns enkelt. SAS sparar inget på sin snålpolicy eftersom det blir en negativt laddad principfråga för många resenärer som därför väljer bort bolaget.

Man tycker ju faktiskt att detta borde vara som att kasta sten i ett glashus eftersom dagens resenärer är de mest prisbenägna och är alltid ute efter ett klipp. Att då få flyga (än så länge) en gammal hårdvara och en produkt där saker inte ingår utan extra kostnad borde ju vara lite ekonomiskt självmord.

Toppen