Senaste nytt

Galenskaperna vet inga gränser. Smoothie inte (längre?) gratis i SAS Plus på långlinjer

Jämför: Testade att åka ekonomiklass med Singapore häromdagen från Köpenhamn. Innan middagen är påbörjad har de redan hunnit gå två rundor med dryckesvagnen. Allt ingår, oavsett om man väljer något av deras 4 viner eller juice. Därefter en angenäm middag med metallbestick. Mellan måltiderna är det fritt fram att ta del av barsortimentet, nudlar, färsk frukt, chips, choklad, kakor etc kostnadsfritt. Detta innan en frukost motsvarande business på SAS serverades. Och allt på billigaste möjliga ekonomiklassbiljett för ca halva priset mot SAS plus.

Disclaimer:
Er 100% enig i at smoothies og chips kan inkluderes i SAS plus-billetten.

Men, "jämför" = sammenlikning. Kan man sammenlikne Singapore Airlines med SAS så ukritisk? Det er to helt forskjellige marked på to helt forskjellige kontinenter, med forskjellige utgifter, skattenivå og betalingsvilje. Det endrer ikke på at smoothie og chips selvfølgelig burde inngå og jeg klarer ikke se for meg dette skal vare fryktelig lenge, men den sammenlikninga har jeg vondt for å se validiteten i.

Jeg er helt enig. SAS og Singapore Airlines kan slet ikke sammenlignes. Singapore Airlines spiller i en helt anden liga. Det gælder lige fra rejseoplevelsen starter til rejseoplevelsen slutter.

Hvis man absolut skal sammenligne noget er det nok prisniveauet som er mest lige til hos de to.

Jeg ved godt hvem som får mine penge hvis jeg skal betale 30.000 for en business billet til Asien...

Jeg er helt enig. SAS og Singapore Airlines kan slet ikke sammenlignes. Singapore Airlines spiller i en helt anden liga. Det gælder lige fra rejseoplevelsen starter til rejseoplevelsen slutter.

Hvis man absolut skal sammenligne noget er det nok prisniveauet som er mest lige til hos de to.

Jeg ved godt hvem som får mine penge hvis jeg skal betale 30.000 for en business billet til Asien...

Ironien din er slående. Men det er klart, når vi først begynner, hvorfor ikke sammenlikne alt? Klesprodusenter i Singapore med klesprodusenter i Sverige? De har sikkert helt likt utgiftsnivå. Det er antakeligvis fordi det er finere i Asia at Volvo har begynt å produsere bilene sine i Kina, ikke fordi det er lavere utgifter, og billigere å produsere noe der borti :) Nei, klesbransjen, bilbransjen og luftfartsbransjen er ikke det samme, men når man UKRITISK skal sammenlikne alt bør jo alt være lov :)

Frågan alla ställer sig nu, fanns det smoothies? Och isf var de gratis?
Det fanns inte smoothies tyvärr!

Disclaimer:
Er 100% enig i at smoothies og chips kan inkluderes i SAS plus-billetten.

Men, "jämför" = sammenlikning. Kan man sammenlikne Singapore Airlines med SAS så ukritisk? Det er to helt forskjellige marked på to helt forskjellige kontinenter, med forskjellige utgifter, skattenivå og betalingsvilje. Det endrer ikke på at smoothie og chips selvfølgelig burde inngå og jeg klarer ikke se for meg dette skal vare fryktelig lenge, men den sammenlikninga har jeg vondt for å se validiteten i.

Eftersom det inte fanns smoothies är ju produkten inte identisk egentligen och kan inte jämföras. Med tanke på att jag var en frekvent resenär på SK973/974 på väg mot Australien när linjen var i bruk anser jag mig kunna jämföra eftersom start och slutpunkt var densamma, det var bara ett stopp - den här gången i Singapore och tidigare i Bangkok. Dessutom är codesharesamarbetet mellan SAS och Singapore väl utvecklat, så ja, de går att jämföra, särskilt som vi jämför en premiumprodukt hos SAS med en ekonomiprodukt hos Singapore.

Vilken målgrupp är det SAS försöker nå med SAS Plus på långdistans?

Hårdvarumässigt har de ju lyckats väldigt bra - men servicemässigt blir jag lite orolig när jag läser ovanstående inlägg. Och inte minst av det faktum att SAS nu skriver vad som ingår mellan måltiderna. SAS Plus är oftast inte direkt billigt och det känns ju absurt som nämns ovan att en person som ansluter från exempelvis Frankfurt delvis har bättre service på sträckan mellan Frankfurt och Skandinavien än på den långa sträckan...

Vad erbjuder exempelvis SAS favoritspöke Norwegian i sin premium-klass?

det känns ju absurt som nämns ovan att en person som ansluter från exempelvis Frankfurt delvis har bättre service på sträckan mellan Frankfurt och Skandinavien än på den långa sträckan...

Nja det är väl att dra det lite väl långt, om vi inte värderar smoothien som något guldägg :D

Men hur i hela friden skulle den stackars fjädern bli en höna om man inte drar saken till sin spets ;)

Fast på intraeuropa får du din beställning levererad till din plats, du får välja på allt på menyn inklusive alkoholhaltig dricka, smoothie och chips... :)

Vilken målgrupp är det SAS försöker nå med SAS Plus på långdistans?

Hårdvarumässigt har de ju lyckats väldigt bra - men servicemässigt blir jag lite orolig när jag läser ovanstående inlägg. Och inte minst av det faktum att SAS nu skriver vad som ingår mellan måltiderna. SAS Plus är oftast inte direkt billigt och det känns ju absurt som nämns ovan att en person som ansluter från exempelvis Frankfurt delvis har bättre service på sträckan mellan Frankfurt och Skandinavien än på den långa sträckan...

Antagligen så är väl målgruppen företag med policy som säger att man inte får boka business, men i övrigt inte har en hård endast-economy-lowest-policy. Finns säkert en hel del företagsavtal på plats där också.

Samtidigt är det ju så att det man egentligen betalar för är stolen. Samma som i business - alla flygbolag skryter om hur bra mat de har osv, men i grund och botten är det stolen som drar passagerare (utöver företagsavtalen förstås).

Vad erbjuder exempelvis SAS favoritspöke Norwegian i sin premium-klass?
Har inte provat själv, men enligt deras webbsite: välkomstdrink, dryck serveras innan middag, 3-rätters middag med dryck, frukost.

Samt att du får använda en pekskärm för att köpa snacks och slipper prata med personalen - men inga snacks ingår.

Toppen