Senaste nytt

Galenskaperna vet inga gränser. Smoothie inte (längre?) gratis i SAS Plus på långlinjer

Mycket handlar väl om att SAS lider av någon slags identitetskris där de inte riktigt lyckats positionera sig ordentligt. De försöker vara något slags mellanting mellan ett premiumbolag och lågprisbolag, eller rättare sagt bådeoch vilket inte riktigt funkar. De tilltänkta lågpriskunderna ser snarare SAS vara för "borgerligt" och gammalmodigt, varvid valet av flygbolag istället faller på Norwegian (som för övrigt har lyckats väldigt bra med sin positionering gentemot målgrupperna). Premiumkunderna ser däremot SAS som något slags halvtaskigt, patetiskt försökt till premiumbolag, eller snarare ett flygbolag som präglas av en stark underachiever mentalitet, i synnerhet med tanke på att det tog dem tre år att få bort plasten runt förrätterna i Business. I bägge fallen misslyckas SAS med att kommunicera en värdeproposition som tilltalar kunderna.
 
Last edited:
Mmmm... dagens Plusmeny TXL-CPH i CRJ 900 :)

image.jpg
 
De gör ingen skillnad på status förutom smoothies, för det är väl alltid gratis med Diamond?
Så sammanfattningsvis ingår all dryck utom smoothies men ingenting annat? Ska till Chicago i Plus men funderar på att dumpa SAS och köpa en riktig business med AF, KLM eller BA för 15000.... dock bökigt att byta i LHR/JFK, lite mindre bökigt i AMS eller PAR...
 
Tycker detta är ett typexempel på controller-tänkande. Man ser snävt på intäkter och kostnader. Kabinpersonalen finns ju där ändå så de kan ju dra in 8 kr per leg och pax i TB. Men att de missar affärer, retar upp kunder, tar upp kabinpersonalens tid med frågor, skapar badwill på nätforum samt minskar chansen att bli Premium Economy of the Year... det beaktas inte i kalkylen.
/Per
 
Toppen