Senaste nytt

Fredagstråden™

Känns som fredag idag...

Igår hade vi en kär gäst från Wien på besök. God middag (kaviar, ren, Rhum Baba) och goda drycker (bl a Cristal 2002, en trevlig Cotes du Rhone, Ardbeg 1974) avnjöts. Jag tog kvällens vattenpiperekord genom att bubbla på i en hel minut på en inandning. :)

Just flugit KRN-ARN för vidare transport till OSL och AGP imorgon. Något gick fel med bagagetaggningen, så väskan kom inte ut på bandet här. Det var AGP som låg inne, trots att de gjorde något manuellt med det vid incheckningen i KRN. Nåväl, det tog några minuter extra, så hade jag fått ut den.
Solen hann gå i moln innan jag hunnit ut till Radisson Arlandia, men jag sitter ändå ute på terrassen med en kall öl och en bok! Åsa Larssons senaste, "Till offer åt Molok", står på agendan. (Undrar just vad han åt till offer... :p ) Senare får det bli nån film på rummet, som för övrigt var uppgraderat och klart när jag anlände. :)
Avgång 07:30 imorgon, så det blir ingen valborgsvaka ikväll.

Nej, det är svårt att hitta en trafo som fixar riktiga verktyg. Batteridrivna saker är lätta att importera, men nätdrivna är svårare. Det är lite synd att ni ska envisas med 110V där borta, det vore mycket bättre om ni körde 240V som resten av världen...

Här hemma är det inga problem att hyra en Flex Giraff från Cramo på dagsbasis, även som privatperson.

Här hemma är det inga problem att hyra en Flex Giraff från Cramo på dagsbasis, även som privatperson.

Likadant i Västerås där jag bodde innan. Det stod att de bara hyrde ut på dagsbasis till de med företagskonto, men i verkligheten var de inte så hårda med de "reglerna"...

Löda om trafot går det ju. Byta ett par kondensatorer och resistorer och vips funkar verktyget med 240V. Så har jag gjort med många saker, det funkar när samma model säljs över hela världen.
Just kommande fredag kommer ägnas åt diverse elektronikmodding. Är i full fart med att hitta data sheets och beställa komponenter hos elfa.

Jovisst går det, men jag tror inte att folk är så sugna på att köpa en omlödd Planex. Mycket av det man betalar för när man köper Festool, är garanti och stöldförsäkring som ingår. Dessa ryker om man själv börjar mippla med elektroniken. Dessutom tror jag faktiskt de har en helt egen 110V motor i den. Dessa verkar dock gå att köpa till överkomliga pengar: http://ekat.festool.de/EKAT/jsp/mai...05402574C0FA0A8B9E6921663AF1E6D98E195B0DDD0D6

Om du känner för det kan du ju prova, men jag tror du får mycket bättre marginaler på att exportera Makita skruvdragare.

Ifall du vill ha tips på saker som är bra att exportera från EU till US, så har jag en lista på prylar som är åtråvärda där också. Vissa saker kan säljas med 100% förtjänst, men då krävs en smärre kontainer för att få med prylarna över atlanten...

Hantverkaren hade starka grejer, utan att något annat var inkopplat på fasen så gick proppen direkt. Han fick hämta en mindre såg istället... Nu är golvet klart i ett av rummen, imorgon eller på onsdag blir hallen klar, sen ska bara väggarna fixas också... Och "elektrikern" ska få säkra upp lite också :)

Just installerat mig i Fuengirola på Costa del Sol för de närmaste 10 dagarna.
Solen skiner, men det har tydligen varit skitväder innan idag. Gick ut på balkongen och klev rakt i en vattenpöl...

Trodde jag skulle vara ensam i Y när jag kollade seatingen, men det dök upp 12 ryssar... Jag satt på 1D och det var enda Y-raden i bussen där alla stolar var upptagna, så jag flyttade bak och fick 2D och resten för mig själv.
Bra service genom hela flygningen. Innan jag ens hade hunnit avsluta första champagnen (Pommery), så hade de satt en ny på bordet. :)
Man skulle kunna referera Y idag som pusiness class (uttalat "pissnisse klass"), då det var konstant trafik till toaletten där framme. :)

Nu blir det ut på byn och kolla läget. Två år sedan sist. Ny station för lokaltåget vid flygplatsen så man slipper gå i en evighet och man kunde betala med kreditkort (DC, MC, Amex, Visa mm) och inte bara cash, som tidigare.
Dock vägrade automaten att ta mitt Amex, trots att det stod att det skulle gå. Problemet var nog chipet...

Toppen