palmen
Moderator
Du är absolut inte sent ute för att flyga Business med Lufthansa då dessa biljetter brukar släppas tidigast ca 3 månader innan avgång.Hej!
Jag och frugan vill åka till USA nästa år, och jag vet att jag är sent ute, men vill ha lite råd.
Detaljer:
Jag är EBG, frugan är EBS (som hon fått av mig).
AMEX 2-4-1 voucher.
Vill åka C och C eller C och F, då menar jag på långa biten, inte korta biten/arna, trots att vi vill åka så bra som möjligt, där med.
Vill åka tidigast mitt i Augusti 2019, och åka därifrån senast sista Oktober 2019.
Tiden vi vill vara borta är 2-3 veckor.
Sen jag var en liten pöjk (många år sen..) har jag alltid velat resa 747 på övervåningen, och det betyder (generellt) Business.
Jag har flugit 747-200 och 747-400, och vill flyga 747-8i, och att kombinera den med ovanstående verkar ju lockande.
Vi vill flyga hem från IAH (Houston).
Slutmålet är ABQ (Albuquerque i New Mexico), men det är helt OK att köra i USA, speciellt om det är LAX.
Min idé är :
Någon av:
1) Ena dagen flyga ARN-FRA, sedan inom 24h (nästa dag) flyga FRA-LAX i C (I). Hyra bil, köra bort till ABQ.
2) Ena dagen flyga ARN-FRA, sedan inom 24h (nästa dag) flyga FRA-ORD/BOS/IAD/JFK-ABQ i C (I).
Och:
3) Flyga IAH-FRA-ARN i C (I) eller F (O).
Jag har lagt upp en Alert på Expertflyer för FRA-LAX, varje dag, båda flighterna som går med 747-8i i I, och IAH-FRA, varje dag, A380-flighten i I. Totalt 198 Alerts. Japp, det tog ett tag...
Nu kommer då min fråga - är jag tillräckligt anpassningsbar för att det finns en chans att jag hittar biljetter?
Borde jag ha Alerts för ARN-FRA också, samt FRA-ARN? Eller är det något ni anser jag fixar när jag här longhaul fixat?
Om vi flyger via ORD/BOS/IAD/JFK, skulle det självklart vara OK att kanske flyga till LAX istället och hyra bil där.
Hur är chansen att få tag på bra biljetter (United antar jag att det blir?) från ORD/BOS/IAD/JFK till antingen ABQ eller LAX? Jag tänker då på högre klass än Economy.
Hur gör jag när jag bokar? När det dyker upp FRA-LAX-biljetter - kolla runt fort som sjutton efter anslutningsflyg ARN-FRA, och då boka ARN-FRA-LAX? Eller boka det där + att boka någno dummy-flight för retur på något sätt som går? Sedan när retur-biljetter dyker upp, fort boka en retur?
Hur blir det med (om)bokningsavgifter? Läste något om ändrade avgifter?
Blir det 450kr/pers första bokningen, och sedan 450+150kr vid varje ändring?
Borde jag ha lagt detta i en annan tråd och/eller en egen tråd?
Tack för hjälpen!
// Stefan
Med denna flexibilitet borde ni kunna hitta något även om direktflyg till LAX är svårt med awards på generellt.
Sitter just nu ombord SK940 som lämnade LAX för 1h sedan och fick se Lufthansas A380 landa innan jag lämnade loungen.
Flighterna inom Europa lär gå att lösa, brukar sällan falla på det även om man ibland måste göra ett extra stopp i Europa.
Hoppas någon annan har lite mer tid att svara på övriga frågor. Jag är lite upptagen med att dricka öl ombord