Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hej!

Jag och frugan vill åka till USA nästa år, och jag vet att jag är sent ute, men vill ha lite råd.

Detaljer:

Jag är EBG, frugan är EBS (som hon fått av mig).
AMEX 2-4-1 voucher.
Vill åka C och C eller C och F, då menar jag på långa biten, inte korta biten/arna, trots att vi vill åka så bra som möjligt, där med.
Vill åka tidigast mitt i Augusti 2019, och åka därifrån senast sista Oktober 2019.
Tiden vi vill vara borta är 2-3 veckor.
Sen jag var en liten pöjk (många år sen..) har jag alltid velat resa 747 på övervåningen, och det betyder (generellt) Business.
Jag har flugit 747-200 och 747-400, och vill flyga 747-8i, och att kombinera den med ovanstående verkar ju lockande.
Vi vill flyga hem från IAH (Houston).

Slutmålet är ABQ (Albuquerque i New Mexico), men det är helt OK att köra i USA, speciellt om det är LAX.

Min idé är :

Någon av:
1) Ena dagen flyga ARN-FRA, sedan inom 24h (nästa dag) flyga FRA-LAX i C (I). Hyra bil, köra bort till ABQ.
2) Ena dagen flyga ARN-FRA, sedan inom 24h (nästa dag) flyga FRA-ORD/BOS/IAD/JFK-ABQ i C (I).

Och:
3) Flyga IAH-FRA-ARN i C (I) eller F (O).

Jag har lagt upp en Alert på Expertflyer för FRA-LAX, varje dag, båda flighterna som går med 747-8i i I, och IAH-FRA, varje dag, A380-flighten i I. Totalt 198 Alerts. Japp, det tog ett tag...

Nu kommer då min fråga - är jag tillräckligt anpassningsbar för att det finns en chans att jag hittar biljetter?

Borde jag ha Alerts för ARN-FRA också, samt FRA-ARN? Eller är det något ni anser jag fixar när jag här longhaul fixat?

Om vi flyger via ORD/BOS/IAD/JFK, skulle det självklart vara OK att kanske flyga till LAX istället och hyra bil där.

Hur är chansen att få tag på bra biljetter (United antar jag att det blir?) från ORD/BOS/IAD/JFK till antingen ABQ eller LAX? Jag tänker då på högre klass än Economy.

Hur gör jag när jag bokar? När det dyker upp FRA-LAX-biljetter - kolla runt fort som sjutton efter anslutningsflyg ARN-FRA, och då boka ARN-FRA-LAX? Eller boka det där + att boka någno dummy-flight för retur på något sätt som går? Sedan när retur-biljetter dyker upp, fort boka en retur?

Hur blir det med (om)bokningsavgifter? Läste något om ändrade avgifter?

Blir det 450kr/pers första bokningen, och sedan 450+150kr vid varje ändring?

Borde jag ha lagt detta i en annan tråd och/eller en egen tråd?

Tack för hjälpen!

// Stefan
Du är absolut inte sent ute för att flyga Business med Lufthansa då dessa biljetter brukar släppas tidigast ca 3 månader innan avgång.
Med denna flexibilitet borde ni kunna hitta något även om direktflyg till LAX är svårt med awards på generellt.

Sitter just nu ombord SK940 som lämnade LAX för 1h sedan och fick se Lufthansas A380 landa innan jag lämnade loungen.

Flighterna inom Europa lär gå att lösa, brukar sällan falla på det även om man ibland måste göra ett extra stopp i Europa.
Hoppas någon annan har lite mer tid att svara på övriga frågor. Jag är lite upptagen med att dricka öl ombord :)
 
Du är absolut inte sent ute för att flyga Business med Lufthansa då dessa biljetter brukar släppas tidigast ca 3 månader innan avgång.
Med denna flexibilitet borde ni kunna hitta något även om direktflyg till LAX är svårt med awards på generellt.

Sitter just nu ombord SK940 som lämnade LAX för 1h sedan och fick se Lufthansas A380 landa innan jag lämnade loungen.

Flighterna inom Europa lär gå att lösa, brukar sällan falla på det även om man ibland måste göra ett extra stopp i Europa.
Hoppas någon annan har lite mer tid att svara på övriga frågor. Jag är lite upptagen med att dricka öl ombord :)

Hej Palmen,

Tack för snabbt svar!

Ha en trevlig resa!

Bra, då känner jag mig lite lugnare i alla fall. Trodde 300-360dagar var då jag borde varit på.

// Stefan
 
Hej Palmen,

Tack för snabbt svar!

Ha en trevlig resa!

Bra, då känner jag mig lite lugnare i alla fall. Trodde 300-360dagar var då jag borde varit på.

// Stefan
Det kan ju vara bra att boka något ändå och sen hålla utkik och ändra.
Visst det kostar lite men då är man helt säker på att man har något.
Som vi brukar säga, boka först, fråga sen.
Boka något du kan leva med och justera längre fram om möjlighet finns, visst nu kostar det lite mer att göra ändringar.
Men jag personligen vill alltid ha något som jag är delvis nöjd med så jag vet att vi kommer iväg iallafall.
Sen släpps det jag allra helst vill ha kan jag boka om, om inte så har jag en resa så vi kommer iväg.
 
Det där med vouchern är lurigt. Jag får gå in på SAS egen award sida, söka en resa, och då tipsar de om att jag har en 2-4-1. Jag "confirmar" den, och då dyker den upp på Star alliance award bokningssidan.

Jag kämpar med att boka en biljett för oss fyra i familjen. Allt ser lugnt ut till SAS gör sökningen, då kommer det varje gång upp att kostnaden ändrats. Är det för jag bokar för fyra?
Välkommen @Jaklag
Menar du att du först loggar in på ”bokning för endast SAS för award” och applicerar voucher (utan att defacto boka ngn) och då aktiveras den på ”SAS Star Alliance bokning”? :rolleyes:
 
Sen jag var en liten pöjk (många år sen..) har jag alltid velat resa 747 på övervåningen, och det betyder (generellt) Business.
Jag har flugit 747-200 och 747-400, och vill flyga 747-8i, och att kombinera den med ovanstående verkar ju lockande.

Någon av:
1) Ena dagen flyga ARN-FRA, sedan inom 24h (nästa dag) flyga FRA-LAX i C (I). Hyra bil, köra bort till ABQ.
2) Ena dagen flyga ARN-FRA, sedan inom 24h (nästa dag) flyga FRA-ORD/BOS/IAD/JFK-ABQ i C (I).

Och:
3) Flyga IAH-FRA-ARN i C (I) eller F (O).

Nu kommer då min fråga - är jag tillräckligt anpassningsbar för att det finns en chans att jag hittar biljetter?

Borde jag ha Alerts för ARN-FRA också, samt FRA-ARN? Eller är det något ni anser jag fixar när jag här longhaul fixat?

Om vi flyger via ORD/BOS/IAD/JFK, skulle det självklart vara OK att kanske flyga till LAX istället och hyra bil där.

Hur är chansen att få tag på bra biljetter (United antar jag att det blir?) från ORD/BOS/IAD/JFK till antingen ABQ eller LAX? Jag tänker då på högre klass än Economy.

Hur gör jag när jag bokar? När det dyker upp FRA-LAX-biljetter - kolla runt fort som sjutton efter anslutningsflyg ARN-FRA, och då boka ARN-FRA-LAX? Eller boka det där + att boka någno dummy-flight för retur på något sätt som går? Sedan när retur-biljetter dyker upp, fort boka en retur?

Hur blir det med (om)bokningsavgifter? Läste något om ändrade avgifter?

Blir det 450kr/pers första bokningen, och sedan 450+150kr vid varje ändring?

Borde jag ha lagt detta i en annan tråd och/eller en egen tråd?

Tack för hjälpen!

// Stefan
Du ska definitivt kunna få fatt på bra saker.
Vad gäller first så släpps de till eurobonus först 14 dagar innan avresa och en resa kan inte ändras efter den påbörjats. Därför blur det svårt för dig få till det hem eftersom ni vill vara iväg 2-3v.

Bättre satsa på det på utresan då. Fast hem kanske du får strunta i 747-8i om den inte går från IAH. Åkte den hem från Shanghai för nån vecka i biz på ovanvåningen men är inte så imponerad. Trångt för benen och LH mat är sisådär tycker jag.

Att hitta united i bättre än eco domestic kan va svårt. Du får nog ställa in dig på eco där.

Din tolkning av avgifterna stämmer. 450+150 blir det för varje ändring/person.

Håll ögon öppna från Munchen också, finns en hel del val därifrån, om än inte lika mycket som FRA. Om du är beredd att lägga upp till 24h på transit i EU ska du definitivt kunna hitta nåt där utan probs. Både SAS och LH gpr ju till dessa och ev kan du hoppa via zurich, warsawa eller annat.
 
Du ska definitivt kunna få fatt på bra saker.
Vad gäller first så släpps de till eurobonus först 14 dagar innan avresa och en resa kan inte ändras efter den påbörjats. Därför blur det svårt för dig få till det hem eftersom ni vill vara iväg 2-3v.

Hej!

Tack, jo jag vet - det är lurigt.

Bättre satsa på det på utresan då. Fast hem kanske du får strunta i 747-8i om den inte går från IAH. Åkte den hem från Shanghai för nån vecka i biz på ovanvåningen men är inte så imponerad. Trångt för benen och LH mat är sisådär tycker jag

För mig är det mer en "grej" som jag intalat mig själv att jag bara måste göra. Precis som om någon skulle börja flyga 707, skulle jag vara tidig att boka, men det är inte förrän senaste åren som jag börjat flyga mer, som jag faktiskt fick reda på att det fanns reguljärflyg med 707. Jag KAN ha flugit ett 1994, dock, men jag är inte säker. Ganska säker på att det var en single isle quad, och det finns inte så många sådana, 707, DC-8... Den flög ARN-YQX-FLL, och på ditvägen var vi tvungna att gå ner i KEF också pga stark motvind.

Så ja, det är en "grej", bara. Vill göra det innan chansen försvinner.

Grejen med Houston är enbart för att jag åker till alla Hard Rock Cafe/Hotel/Casino som finns, och det finns en i Terminal B i IAH. Jag vet inte om jag kan landa på IAH, gå till Terminal B, besöka Hard Rock, gå ut, hämta bilen, etc, eller om jag måste antingen 1) Flyga ut därifrån (och om jag är där i tid har jag definitivt tid att ta tåget som går efter säkerhetskontrollen till Terminal B, besöka Hard Rock, och sedan ta mig till den terminalen jag behöver), eller 2) Mellanlanda på IAH. har jag bara tillräckligt med tid mellan flygen ska jag ju hinna bort till Terminal B, innan jag flyger vidare till ABQ (eller om det är på hemresan till FRA).

Att hitta united i bättre än eco domestic kan va svårt. Du får nog ställa in dig på eco där.

Tyvärr är det nog så. Dock är huvudspåret att flyga till LAX, plocka upp bilen (som är bra ordentligt mycket billigare där än någon annanstans), och bila till ABQ. Vi har vänner i närheten som vi säkert stannar 1-2 nätter hos innan vi bilar till ABQ. Bara 12h resa... På hemvägen bilar vi säkert också ABQ till Houston (via San Antonio - hittade en fantastisk steakhouse där senaste resan).

Din tolkning av avgifterna stämmer. 450+150 blir det för varje ändring/person.

Vad tråkigt :)

Håll ögon öppna från Munchen också, finns en hel del val därifrån, om än inte lika mycket som FRA. Om du är beredd att lägga upp till 24h på transit i EU ska du definitivt kunna hitta nåt där utan probs. Både SAS och LH gpr ju till dessa och ev kan du hoppa via zurich, warsawa eller annat.

Japp, jag vet - dock går bara A380 från Munchen till LAX den tiden.

Det intressanta är att det just nu går 1x A380 FRA<->LAX och 1x 747-8i FRA<->IAH, medan det om ett halvår går 2x 747-8i FRA<->LAX och 1x A380 FRA<->IAH.

Vore inte Houston med i ekvationen vore detta mycket lättare att lösa, t.ex. att flyga in till LAX i F på antingen A380 eller 747-8i, och sedan ut via ORD på 747-8i, men nu är IAH med i ekvationen...

// Stefan
 
Ser ut som om vi ändrat lite i planerna...

Hur stor är sannolikheten att få tag på 2 LH F till LAX eller IAH i September från Frankfurt?

Efter att vi kollat upp vad FCT är för något (jag visste vad förkortningen stod för men inte mer) så känner vi att vi vill försöka få tag på sådana Award-biljetter istället.

Är det lönlöst eller finns det en chans? De flyger trots allt 1x A388 (från Munchen) och 2x B748 (från Frankfurt) varje dag, och det är 24st F-platser varje dag. Det är LAX, IAH har 1x A388 (från Frankfurt).

Det skulle betyda antingen ARN-FRA-LAX/IAH, LAX/IAH-FRA-ARN.

Vi ska som sagt egentligen till ABQ men bilhyran är MYCKET dyrare i ABQ än på både IAH och LAX då.

// Stefan
 
Ser ut som om vi ändrat lite i planerna...

Hur stor är sannolikheten att få tag på 2 LH F till LAX eller IAH i September från Frankfurt?

Efter att vi kollat upp vad FCT är för något (jag visste vad förkortningen stod för men inte mer) så känner vi att vi vill försöka få tag på sådana Award-biljetter istället.

Är det lönlöst eller finns det en chans? De flyger trots allt 1x A388 (från Munchen) och 2x B748 (från Frankfurt) varje dag, och det är 24st F-platser varje dag. Det är LAX, IAH har 1x A388 (från Frankfurt).

Det skulle betyda antingen ARN-FRA-LAX/IAH, LAX/IAH-FRA-ARN.

Vi ska som sagt egentligen till ABQ men bilhyran är MYCKET dyrare i ABQ än på både IAH och LAX då.

// Stefan

Två platser är alltid en utmaning, och det där är svåra flygplatser. Du har även SFO i samma område, men med ungefär samma svårighetsgrad.

En möjlighet kan vara att boka via MEX eller ORD stället, där dyker det relativt ofta upp platser. Problemet blir ju dock att du redan nu måste boka upp anslutningsflyg därifrån, och om det inte kommer några F-platser så är du fastbokad på en omväg i onödan.
 
Har lagt märke till att resor från USA till Sverige inte släpps vid 00.00 som resan från Sverige gör. Har kollat fram till 02 utan resultat, men de fanns sedan där vid 07. Någon som har ett hum om vilken tid som gäller?
 
Toppen