Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Har någon här flugit till Hawaii med SAS-metall till fastlandet och sedan vidare med annat *A bolag till öarna? Det jag försöker få fram är vad skatterna skulle bli ungefär.
Jag funderar på att boka en ekonomi med 2-4-1 för 55.000 poäng och kanske spara ca 6000-7000kr.
Jag har flugit Stockholm-Chicago-San Francisco-Honolulu med SAS första sträckan och United resterande. Jag vill minnas att jag totalt spenderad ett fåtal hundralappar för den resan.

Känns inte som direkt bra utnyttjande av en 2-4-1 voucher om den ändå inte kommer att brinna inne. Som @Dr. Miles säger så är skatterna väldigt låga med SAS + United inom USA, vi pratar några hundralappar totalt. Allt beror självklart på vad du kan hitta för priser till Hawaii om du köper biljetten.

Jag har 3 vouchers snart. Ena kommer förmodligen bränna inne. De flesta av mina poäng kommer från Amex. Så det är inga problem att få in vouchers för min del just nu, det är poängen som saknas.

Att boka longhaul awards i ekonomi brukar vara sjukt dåligt värde för poängen. Och hur kan så spara så mycket, var har du fått siffror ifrån?

Det billigaste jag sett är 6500kr till Honolulu med BA. SAS/United tar iallafall 7000kr. Därav spara 6000-7000kr. Om det finns billigare alternativ tar jag tacksamt emot dem.

Jag har 3 vouchers snart. Ena kommer förmodligen bränna inne. De flesta av mina poäng kommer från Amex. Så det är inga problem att få in vouchers för min del just nu, det är poängen som saknas.

Det billigaste jag sett är 6500kr till Honolulu med BA. SAS/United tar iallafall 7000kr. Därav spara 6000-7000kr. Om det finns billigare alternativ tar jag tacksamt emot dem.
I kalkylen får du även räkna på poängens värde samt att du inte får några nya. Men om du har mer poäng än du behöver och Vouchers som går ut, då är det väl bara att boka.

Har strax en voucher och är inom snar framtid uppe i 140k poäng. Om jag tar med tjejen till Thailand och vill flyga business, vad skulle ni rekommendera då? Vi är inte ute efter att flyga jorden runt för att komma till Bangkok. Ska vi bara göra som vi brukar och flyga Thai ARN-BKK eller hade ni valt att ta sig till Frankfurt och flyga A380 därifrån om man får tag på Business award?
Vi skulle kunna tänka oss 2 mellanlandningar också men vi är inte den typen som vill ha 8 timmars stopp men vi skulle absolut kunna tänka oss 3-4 timmars väntan och spendera tid på någon bra lounge men jag har inte rest på detta sätt förut och vilka lounger och flyg skulle ni tipsa om?

Har strax en voucher och är inom snar framtid uppe i 140k poäng. Om jag tar med tjejen till Thailand och vill flyga business, vad skulle ni rekommendera då? Vi är inte ute efter att flyga jorden runt för att komma till Bangkok. Ska vi bara göra som vi brukar och flyga Thai ARN-BKK eller hade ni valt att ta sig till Frankfurt och flyga A380 därifrån om man får tag på Business award?
Vi skulle kunna tänka oss 2 mellanlandningar också men vi är inte den typen som vill ha 8 timmars stopp men vi skulle absolut kunna tänka oss 3-4 timmars väntan och spendera tid på någon bra lounge men jag har inte rest på detta sätt förut och vilka lounger och flyg skulle ni tipsa om?
Försök få till VIE-BKK med OS. Ev. ZRH-BKK med LX.
Jag har inte hört något bra om LH Business, föråldrad produkt med 2-2-2 när typ alla andra kör 1-2-1.
Däremot har jag hört väldigt bra om OS C och rätt bra om LX C.

@Jonas C kan ge feedback på TG, tror han flög med dem BKK-ARN för några dagar sen.

Det ni kanske skulle kunna göra är att flyga SAS till Hong Kong och sedan vidare med Thai till Bangkok, det alternativet skulle jag välja framför att flyga med Thai från Europa. Personligen skulle jag försöka undvika Thai från Arlanda, känns för mycket charter över det för min del, då skulle jag hellre åkt via någon av hubbarna i Europa och vidare med Thai där ifrån.
När du reser i business får du inte tillgång till några jättespännande lounger som är värda några större omvägar. I Zurich ska dock loungen vara bra vad jag hört om du reser med Swiss. Lufthansas businesslounger i Tyskland är inget speciellt men fungerar bra som tidsfördriv en stund i vänta på boarding.

Försök få till VIE-BKK med OS. Ev. ZRH-BKK med LX.
Jag har inte hört något bra om LH Business, föråldrad produkt med 2-2-2 när typ alla andra kör 1-2-1.
Däremot har jag hört väldigt bra om OS C och rätt bra om LX C.

@Jonas C kan ge feedback på TG, tror han flög med dem BKK-ARN för några dagar sen.
Jag skulle nog inte rata Lufthansas Business om det är dagflyg vi pratar om. Har en vän som åkte Lufthansa Business till Los Angeles och hem med SAS. Det var deras första resa i Business och tyckte att Lufthansa var bättre än SAS på det stora hela. Åker man två stycken på en dagflight så är inte Lufthansa så dåligt. Nattflighter är dock värre då jag tycker sovutrymmet blir för trångt.
Austrian snackas ju dock upp av många och där har jag ännu inte hört någon komma med några större klagomål mer än "enskilda händelser".

Det ni kanske skulle kunna göra är att flyga SAS till Hong Kong och sedan vidare med Thai till Bangkok, det alternativet skulle jag välja framför att flyga med Thai från Europa. Personligen skulle jag försöka undvika Thai från Arlanda, känns för mycket charter över det för min del, då skulle jag hellre åkt via någon av hubbarna i Europa och vidare med Thai där ifrån.
När du reser i business får du inte tillgång till några jättespännande lounger som är värda några större omvägar. I Zurich ska dock loungen vara bra vad jag hört om du reser med Swiss. Lufthansas businesslounger i Tyskland är inget speciellt men fungerar bra som tidsfördriv en stund i vänta på boarding.

Jag skulle nog inte rata Lufthansas Business om det är dagflyg vi pratar om. Har en vän som åkte Lufthansa Business till Los Angeles och hem med SAS. Det var deras första resa i Business och tyckte att Lufthansa var bättre än SAS på det stora hela. Åker man två stycken på en dagflight så är inte Lufthansa så dåligt. Nattflighter är dock värre då jag tycker sovutrymmet blir för trångt.
Austrian snackas ju dock upp av många och där har jag ännu inte hört någon komma med några större klagomål mer än "enskilda händelser".
Jag är inte helt enig med @palmen när det gäller Thai när man rester med dem i Business är det ingen charter känsla även om det är TG 960/961. Det är väl ingen höjdarupplevelse med SAS Businessloungen på Arlanda om ni skall åka därifrån men det går att fråga om gästning till Guldloungen här på BC.

Den rutt som föreslås över Hong Kong är bra även enligt min mening med SAS och TG, dock lite lång väntan för er del i Hong Kong ca 5-6 timmar i en tråkig lounge.
Det jag vill avråda från är Singapore Airlines maskin från Arlanda via Moskva, gjorde den resan förra veckan till Bangkok och gillar inte deras säten, däremot deras säten i 380 är enligt mig perfekta att sova i.

Jag tror även LOT har börjat att eller kommer snart att börja flyga till BKK, har själv inte åkt med dem, det kommer att flyga med Boeing 787 som är en trevlig maskin att resa med
Hemresan försök att få dagflyg, mycket trevligare enligt min uppfattning, offras är serveringen lite lugnare.

Hoppas du och flickvännen får en trevlig resa och uppehälle i Thailand.

Har en bokning med Thai till Phuket via Frankfurt och Bangkok för 3pax i business och nu ser jag att några dagar senare finns 2 tillgängliga business Frankfurt-Phuket direkt. Jag vet inte om jag vågar boka om och hoppas på att det poppar upp en till. Enligt Expertflyer är bara två säten reserverade i business på den flighten, kan jag anta att dessa två är Fare class I när det ser ut enligt nedan?

IMG_8603.PNG

Last edited:
Jag tror inte ens du kan boka om ifall allt är i en bokning då alla inte skulle få plats.

Och du kan inte göra några som helst antaganden bortom vad som faktiskt står. Går inte att säga något alls om bokningsklass på de reserverade platserna.

Jag tror inte ens du kan boka om ifall allt är i en bokning då alla inte skulle få plats.

Och du kan inte göra några som helst antaganden bortom vad som faktiskt står. Går inte att säga något alls om bokningsklass på de reserverade platserna.
Har två bokningar.

Klurigt, eftersom vi reser med en 2åring och en 8månaders vore det skönt att slippa stoppet i Bangkok. Jag vill ju inte heller riskera den bokning jag redan har.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen