Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Funderade på om vi skulle flyga hem från Orlando alt. Tampa i Florida, men det går ej att söka poängbokning via SAS.se för dessa destinationer. Får bara till svar att det inte är en giltig poängbokning.

Får jag inte boka GOT-IAD och sedan TPA alt. MCO-GOT via t.ex. IAD/EWR/ORD där TPA/MCO till IAD/EWR/ORD går med United?

Att hitta awardplatser från MIA har jag insett är svårt som attans. Det verkar betydligt lättare via IAD eller EWR så tänkte att det kanske är bättre att köra routing där igenom och därmed ta en extra inrikesresa på hemvägen.

Vill dock ha genomgående biljett och slippa köpa en extra inrikesbiljett och allt vad det kan innebär i form av ev. försening/missat flyg etc.

Tänker så att det skulle kunna bli så här isf;

GOT-CPH-IAD

TPA/MCO*-IAD/EWR/ORD**-CPH-GOT

*beroende på vilken av flygplatserna som är lättast att få awardplatser ifrån i mitten på juli
**vilken av hubbarna som nu är bäst/lättast att hitta awardplatser ifrån hem i mitten på juli

Fungerar det?

På SAS sida kan du enbart boka rena SAS-bonusresor (d v s ej inrikes Tampa-Chicago te x)

För att boka en sådan Star Alliance award (dyrare än en SAS award, både i poäng och oftast i skatter) så måste du ringa SAS. Alternativet är att boka SAS-flygen som award på SAS sida och köpa anslutningsflyg i USA separat. Tänk dock på att du då ej får gratis ombokning ifall något flyg är sent och du skulle missa nästa.

På SAS sida kan du enbart boka rena SAS-bonusresor (d v s ej inrikes Tampa-Chicago te x)

För att boka en sådan Star Alliance award (dyrare än en SAS award, både i poäng och oftast i skatter) så måste du ringa SAS. Alternativet är att boka SAS-flygen som award på SAS sida och köpa anslutningsflyg i USA separat. Tänk dock på att du då ej får gratis ombokning ifall något flyg är sent och du skulle missa nästa.
Tack för snabb återkoppling! Då blir det en helt annat poängkostnad vilket jag då får ta i beräkning till resrutten.

Ska jag boka separat inrikesflyg så får det nog blir med en dags marginal eller liknande. Ska försöka laborera lite till och se hur jag får ihop det.

Inte helt lätt när vi vill starta i Washington DC och köra lite museum etc. och sedan Smokey Mountains plus Savannah samt att jag gärna vill ha lite sandstrand och hav. Det bästa vore ju att köra ToR från IAD men får inte till kuststräckan med vettig stopp där. Får söka vidare och se hur jag kan få till det. Inte lätt att få ihop familjens alla viljor. :eek:

Jag bevakar en resa vi vill göra sommaren 2018 med SAS (biljetterna är inte släppta än). Är förstås angelägen om att få biljetter i business.

Min tanke för att undvika strul är att boka utresan i C när biljett dyker upp, och samtidigt ta vilka platser som helst åt andra hållet (vet att vissa fått applicera sin voucher i efterhand men jag tycker inte att det är värt att chansa för 300:-...).

Detta skulle innebära att resan troligtvis bokas BBB-AAA-BBB - finns det något hinder för att vid ombokning ändra till AAA-BBB-AAA?

Jag bevakar en resa vi vill göra sommaren 2018 med SAS (biljetterna är inte släppta än). Är förstås angelägen om att få biljetter i business.

Min tanke för att undvika strul är att boka utresan i C när biljett dyker upp, och samtidigt ta vilka platser som helst åt andra hållet (vet att vissa fått applicera sin voucher i efterhand men jag tycker inte att det är värt att chansa för 300:-...).

Detta skulle innebära att resan troligtvis bokas BBB-AAA-BBB - finns det något hinder för att vid ombokning ändra till AAA-BBB-AAA?

Du kan applicera 2-4-1 på enkelresa om du ringer in (men då måste du vänta tills de öppnar )

Tack för snabb återkoppling! Då blir det en helt annat poängkostnad vilket jag då får ta i beräkning till resrutten.

Ska jag boka separat inrikesflyg så får det nog blir med en dags marginal eller liknande. Ska försöka laborera lite till och se hur jag får ihop det.

Inte helt lätt när vi vill starta i Washington DC och köra lite museum etc. och sedan Smokey Mountains plus Savannah samt att jag gärna vill ha lite sandstrand och hav. Det bästa vore ju att köra ToR från IAD men får inte till kuststräckan med vettig stopp där. Får söka vidare och se hur jag kan få till det. Inte lätt att få ihop familjens alla viljor. :eek:
Den extra poängkostnaden i Business om du blandar in United är 10k per person, skatterna för inrikesflighten ligger på ca 6$ så det är peanuts i sammanhanget. Bästa är att leta via united.com för awardplatser inrikes i USA, när du hittar något som passar med SAS flighterna så är det bara ringa SAS så kan de boka detta. Problemet är bara att United släpper väldigt få platser inrikes som award i premiumkabinerna, finns oftast i economy dock. Från Miami brukar det dock inte vara så svårt med poängplatser om man är ute i god tid, läst många som lyckats boka 4 platser på samma flight med Swiss tex.

@palmen Tack för tipset, men precis som @MartinH påpekade så tappar vi poängrabatten för dottern så det alternativet är inte aktuellt.

Tänker jag rätt här nedan när jag räknade med barnrabatten hos SAS? Är det rimligen så att jag bör satsa på kombon 2-4-1 för 1 vuxen och dottern och sedan den andra vuxenbiljetten med Mastercardrabatten?

Tanken blir att barnet åker business med en av oss vuxna och så får en av oss åka Plus i värsta fall om det inte släpps fler biljetter. Jag vet att barn har 50% rabatt utan voucher för poängbiljetter.

En 2-4-1 för oss vuxna och vanliga barnrabatten på en bonusbiljett i Business bör rimligen då blir 100.000 + 50.000 poäng?

Men i så fall bör jag väl snarare boka 1 vuxen + 1 barn för 2-4-1 = 75.000 poäng och så en 1 vuxen på Mastercardrabatten i Business för 60.000 poäng? I så fall kostar ju resan 135.000 poäng. Eller tänker jag helt galet här?

@palmen
Tänker jag rätt här nedan när jag räknade med barnrabatten hos SAS? Är det rimligen så att jag bör satsa på kombon 2-4-1 för 1 vuxen och dottern och sedan den andra vuxenbiljetten med Mastercardrabatten?

Är inte helt säker utan nån med bättre koll får gärna rätta mig.
Tror inte du kan kombinera barnrabatten med 2-4-1 vouchern.

@Hasselbacken Provbokar jag på tidigare datum för 1 vuxen och 1 barn i Business T&R så får jag upp 150.000 poäng, applicerar jag sedan min Amexrabatt så står det 75.000 poäng.

Därav mitt antagande på den punkten. Har som sagt var inte kunnat genomföra någon bokning än då mina datum inte finns tillgängliga än.

Försöker bara lista ut hur jag ska boka på bästa sätt för att få till 2 vuxna och 1 barn på smidigaste sättet.

Om jag inte blandar in Mastercardrabatten, är det någon som vet om jag kan boka en vuxen i business och en i plus på samma 2-4-1 bokning, eller måste alla bokas i samma klass? Då via Tallin så klart då det ej går att boka via nätet.

Toppen