Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

@palmen Tack, då vet jag att det inte går att mixa klasser. Vi är dock på samma flight iaf. ;)

MEN just nu har jag hjärtat i halsgropen, har kollat såväl sas.se och SAS business award availability - Travelhacks flera gånger om dagen känns det som nu, men hittar inte mitt datum till IAD. Dock har det släppts till andra destinationer. Är det så illa att SAS inte släpper award Businessbiljetter till samtliga avgångar? :confused::(
Långt ifrån alla datum som släpps på alla destinationer. Någon kan ju dock varit snabb och boka dom precis när de släpps också. Så har jag själv gjort när jag väntat på specifika datum, dvs boka dom direkt när de dyker upp.

Det är långt ifrån alla datum och destinationer som får businessplatser vid "horisonten" (329 dagar). Det vi vet är att om det släpps så är det alltid två platser. Ytterligare platser kan släppas som tidigast 90 dagar innan avgång. Till IAD verkar släppas väldigt lite över sommaren 2018. För de flesta dagarna bara två platser i GO och inget i C/Y.
Att säga att jag är besviken och tjurig just nu är ingen underdrift. Baserat på förra årets släpp så var det lätt att få tag i biljetter till IAD och därför planerade vi sommaren 2018 tripp utifrån detta. Nu verkar det dock vara helt motsatta förhållanden och inga biljetter släpps i C/Y.

@palmen Har som sagt var kollat som en galning och har aldrig sett några biljetter. :(

Blir knäpp - hur tusan bokar alla andra som har barn? Eller bokar alla bara 2 platser i samband med en 2-4-1 bokning?

Att boka 2 vuxna med 2-4-1 i Business och dottern i Plus gick ej. Det kunde Tallin inte boka åt mig. De kunde givetvis boka 3 i Business men det vet vi ju alla är i princip tekniskt omöjligt de de inte släpper tre platser samtidigt.

Förlåt min okunskap och frustration, men skiter snart i allt vad awardbiljetter heter och säger upp Amexkortet och inser att för oss som är 2 vuxna och 1 barn och önskar resa tillsammans är det rackarns svårt om man vill använda sig av SAS barnrabatt.

Last edited:
Att säga att jag är besviken och tjurig just nu är ingen underdrift. Baserat på förra årets släpp så var det lätt att få tag i biljetter till IAD och därför planerade vi sommaren 2018 tripp utifrån detta. Nu verkar det dock vara helt motsatta förhållanden och inga biljetter släpps i C/Y.

@palmen Har som sagt var kollat som en galning och har aldrig sett några biljetter. :(

Blir knäpp - hur tusan bokar alla andra som har barn? Eller bokar alla bara 2 platser i samband med en 2-4-1 bokning?

Att boka 2 vuxna med 2-4-1 i Business och dottern i Plus gick ej. Det kunde Tallin inte boka åt mig. De kunde givetvis boka 3 i Business men det vet vi ju alla är i princip tekniskt omöjligt de de inte släpper tre platser samtidigt.

Förlåt min okunskap och frustration, men skiter snart i allt vad awardbiljetter heter och säger upp Amexkortet och inser att för oss som är 2 vuxna och 1 barn och önskar resa tillsammans är det rackarns svårt om man vill använda sig av SAS barnrabatt.
Jag har två barn, varav den ena är över 12 och räknas som vuxen. Vad jag brukar göra är att tillämpa två varianter när alla tre ska resa long haul i business.
1. Bokar två mina barn i business med 2-4-1 och köper själv en plus biljett och kör Plusgrade. Budar då ordentligt så att jag blir uppgraderad till Business. Nackdelen är att det inte finns någon som helst garanti att bli uppgraderad. Worst Case får man sitta i Plus.

2. Bokar 2-4-1 för mina barn och köper själv en business biljett. Finns bra kampanjer då och då till US för under 18000kr. Då drar jag också in massa poäng, vilket jag förvisso gör även i alternativ 1 (förutom själva budet förstås)

Förlåt min okunskap och frustration, men skiter snart i allt vad awardbiljetter heter och säger upp Amexkortet och inser att för oss som är 2 vuxna och 1 barn och önskar resa tillsammans är det rackarns svårt om man vill använda sig av SAS barnrab
Ja tack. Då blir det fler biljetter över till mig. :)

Rent generellt - förvänta dig aldrig att det ska finnas awards för då kommer du bara bli besviken.

@aruba1 Japp, blir en vuxen och 1 barn i business och så en i Plus samt Plusgrade på den alt. ombokning om det släpps fler biljetter. Men då har du två separat bokningar? Ej på en och samma? Betalar du extra för att boka barnen i Business? Tjejen jag pratade med idag pratade om €40/riktning för barnbiljetten i Plus då vi hade biljetter i Business och det var inget hon kunde boka. Så nyfiken på hur du gör rent konkret.

Ja tack. Då blir det fler biljetter över till mig. :)

Rent generellt - förvänta dig aldrig att det ska finnas awards för då kommer du bara bli besviken.

Inte ett dugg förvånad att just du skulle lägga den typen av kommentar. ;)

Nybörjare på awards i kombo med 2-4-1, men mitt huvudsakliga datum verkar ha skitit sig så bara på bollen igen och lägga upp en ny strategi. Tror dock inte att du och jag vill åka till samman ställen så det lär inte vara jag som tar några av dina tilltänkta biljetter ändå. :)

Därför har SAS infört också "Best availability" award utöver vanliga (Best price).
Best availability award är dyrare men det finns tillgänglig så länge det finns säljbar plats.

Kruxet är dock att man måste har väldigt många poäng om man vill boka bonusresor för hela familjen till SAS interkontinentala destinationer i Business class.

Därför har SAS infört också "Best availability" award utöver vanliga (Best price).
Best availability award är dyrare men det finns tillgänglig så länge det finns säljbar plats.

Kruxet är dock att man måste har väldigt många poäng om man vill boka bonusresor för hela familjen till SAS interkontinentala destinationer i Business class.
Fast då kan jag väl inte använda min 2-4-1? Eller är det jag som har missuppfattat det hela?

Fast då kan jag väl inte använda min 2-4-1? Eller är det jag som har missuppfattat det hela?
Du har uppfattat korrekt. Man får inte kombinera Amex 50% rabatt voucher på Best availability award.
Men min poängen är att det finns awardplatser om man är beredd att betala mer poäng för det.
Alternativet är att man måste vara väldigt flexibel (och ihärdig) om man vill boka bonusresor med Best price award för hela familjen till SAS interkontinentala destinationer i Business class.
Det finns inte något alternativ som är både billigt (i poäng) och lätt att hitta lediga platser när vi pratar om SAS Business class award för flera personer.

Svårighet att hitta SAS Business class award är inte som "y = x*a", utan snarare som "y = x^a".

a = antalet av resenär

SAS släpper ibland på lite extra businessplatser någon/två månader innan avgång om det är dålig beläggning. De har också haft kampanjer under Jan-Mars med fler än två platser. Jag har bokat hela familjen i Business t o r Newark under Juli med två stycken vouchers så det går men man får vara flexibel med datum och resmål. Då dök platserna upp i Maj.

Toppen