Maja
Medlem
Är i begrepp att snart boka min första awardresa i kombo med en 2-4-1. Vet att den bara gäller för 2 personer och frågan är vad som är mest optimalt att boka då jag ska ha 2 vuxna och 1 barn med på flygningen. Vet att det bara släpps 2 platser, men att det fylls på oftast till IAD och att jag bör kunna boka om och få tag i en plats till i Business på så sätt.
Är det klokast att hugga platserna direkt när de släpps 330 dagar innan avresa och boka hemresan i Plus och sedan ringa in och ändra och betala 150kr x 2 personer när hemresan i Business släpps? Och om det sedan släpps extra platser betala 2x150 kr till för att ändra Plusbiljetten när platser släpps där?
Har även tillgång till Mastercardrabatten, men kommer ju inte finnas några Businessbiljetter att boka då jag redan kommer ha bokat de två som finns tillgängliga via Tallin.
Tanken blir att barnet åker business med en av oss vuxna och så får en av oss åka Plus i värsta fall om det inte släpps fler biljetter. Jag vet att barn har 50% rabatt utan voucher för poängbiljetter.
En 2-4-1 för oss vuxna och vanliga barnrabatten på en bonusbiljett i Business bör rimligen då blir 100.000 + 50.000 poäng?
Men i så fall bör jag väl snarare boka 1 vuxen + 1 barn för 2-4-1 = 75.000 poäng och så en 1 vuxen på Mastercardrabatten i Business för 60.000 poäng? I så fall kostar ju resan 135.000 poäng. Eller tänker jag helt galet här?
Tanken var från början att resa ToR GOT-IAD, men började fundera på om vi skulle flyga hem från MIA i stället. MEN tillgången verkar vara betydligt sämre där och har aldrig sett att de släppt extra biljetter på samma sätt som till IAD. Det känns som om det blir svårare, eller vad är er erfarenhet?
Tar gärna emot synpunkter om hur jag bör tänka kring denna bokning. Och ja, vi åker gärna kortaste vägen med så få mellanlandningar därför flyger vi gärna SAS direkt över Atlanten. Blir billigare sett i poäng också på så sätt. MEN om det finns något bättre alternativ så är inte jag omöjlig, får bara jobba på övertalningen gällande maken isf som flyger så kort tid det bara går.
En till tanke slog mig, vi flyger från GOT via CPH till IAD. Det finns två morgonflighter från GOT till CPH att välja på, men samma flight till IAD sedan. Nu står det att det finns 2 businessplatser på respektive avgång, MEN i verkligheten är det väl samma två platser på IAD-flighten som avses? Annars är ju saken klar, då får en av oss sitta några timmar extra på Landvetter/Kastrup bara.
Tack på förhand!
Är det klokast att hugga platserna direkt när de släpps 330 dagar innan avresa och boka hemresan i Plus och sedan ringa in och ändra och betala 150kr x 2 personer när hemresan i Business släpps? Och om det sedan släpps extra platser betala 2x150 kr till för att ändra Plusbiljetten när platser släpps där?
Har även tillgång till Mastercardrabatten, men kommer ju inte finnas några Businessbiljetter att boka då jag redan kommer ha bokat de två som finns tillgängliga via Tallin.
Tanken blir att barnet åker business med en av oss vuxna och så får en av oss åka Plus i värsta fall om det inte släpps fler biljetter. Jag vet att barn har 50% rabatt utan voucher för poängbiljetter.
En 2-4-1 för oss vuxna och vanliga barnrabatten på en bonusbiljett i Business bör rimligen då blir 100.000 + 50.000 poäng?
Men i så fall bör jag väl snarare boka 1 vuxen + 1 barn för 2-4-1 = 75.000 poäng och så en 1 vuxen på Mastercardrabatten i Business för 60.000 poäng? I så fall kostar ju resan 135.000 poäng. Eller tänker jag helt galet här?
Tanken var från början att resa ToR GOT-IAD, men började fundera på om vi skulle flyga hem från MIA i stället. MEN tillgången verkar vara betydligt sämre där och har aldrig sett att de släppt extra biljetter på samma sätt som till IAD. Det känns som om det blir svårare, eller vad är er erfarenhet?
Tar gärna emot synpunkter om hur jag bör tänka kring denna bokning. Och ja, vi åker gärna kortaste vägen med så få mellanlandningar därför flyger vi gärna SAS direkt över Atlanten. Blir billigare sett i poäng också på så sätt. MEN om det finns något bättre alternativ så är inte jag omöjlig, får bara jobba på övertalningen gällande maken isf som flyger så kort tid det bara går.
En till tanke slog mig, vi flyger från GOT via CPH till IAD. Det finns två morgonflighter från GOT till CPH att välja på, men samma flight till IAD sedan. Nu står det att det finns 2 businessplatser på respektive avgång, MEN i verkligheten är det väl samma två platser på IAD-flighten som avses? Annars är ju saken klar, då får en av oss sitta några timmar extra på Landvetter/Kastrup bara.
Tack på förhand!