Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Är i begrepp att snart boka min första awardresa i kombo med en 2-4-1. Vet att den bara gäller för 2 personer och frågan är vad som är mest optimalt att boka då jag ska ha 2 vuxna och 1 barn med på flygningen. Vet att det bara släpps 2 platser, men att det fylls på oftast till IAD och att jag bör kunna boka om och få tag i en plats till i Business på så sätt.

Är det klokast att hugga platserna direkt när de släpps 330 dagar innan avresa och boka hemresan i Plus och sedan ringa in och ändra och betala 150kr x 2 personer när hemresan i Business släpps? Och om det sedan släpps extra platser betala 2x150 kr till för att ändra Plusbiljetten när platser släpps där?

Har även tillgång till Mastercardrabatten, men kommer ju inte finnas några Businessbiljetter att boka då jag redan kommer ha bokat de två som finns tillgängliga via Tallin.

Tanken blir att barnet åker business med en av oss vuxna och så får en av oss åka Plus i värsta fall om det inte släpps fler biljetter. Jag vet att barn har 50% rabatt utan voucher för poängbiljetter.

En 2-4-1 för oss vuxna och vanliga barnrabatten på en bonusbiljett i Business bör rimligen då blir 100.000 + 50.000 poäng?

Men i så fall bör jag väl snarare boka 1 vuxen + 1 barn för 2-4-1 = 75.000 poäng och så en 1 vuxen på Mastercardrabatten i Business för 60.000 poäng? I så fall kostar ju resan 135.000 poäng. Eller tänker jag helt galet här?

Tanken var från början att resa ToR GOT-IAD, men började fundera på om vi skulle flyga hem från MIA i stället. MEN tillgången verkar vara betydligt sämre där och har aldrig sett att de släppt extra biljetter på samma sätt som till IAD. Det känns som om det blir svårare, eller vad är er erfarenhet?

Tar gärna emot synpunkter om hur jag bör tänka kring denna bokning. Och ja, vi åker gärna kortaste vägen med så få mellanlandningar därför flyger vi gärna SAS direkt över Atlanten. Blir billigare sett i poäng också på så sätt. MEN om det finns något bättre alternativ så är inte jag omöjlig, får bara jobba på övertalningen gällande maken isf som flyger så kort tid det bara går.

En till tanke slog mig, vi flyger från GOT via CPH till IAD. Det finns två morgonflighter från GOT till CPH att välja på, men samma flight till IAD sedan. Nu står det att det finns 2 businessplatser på respektive avgång, MEN i verkligheten är det väl samma två platser på IAD-flighten som avses? Annars är ju saken klar, då får en av oss sitta några timmar extra på Landvetter/Kastrup bara. ;)

Tack på förhand! :)

Ombokningsavgift är per person.
Ja, det vet jag, därför jag också skriver 150 kr x 2 ovan, den tredje biljetten kommer jag ju inte ändra förrän senare om det släpps fler biljetter i Business och det blir då 150kr. Men det är inte 150 kr per person och ändring man gör? D.v.s. min tredje biljett som är i Plus om om det släpps fler biljetter och det finns i Business båda vägarna vid ombokningstillfället så blir det 150kr trots att det är två ändringar?

Ja, det vet jag, därför jag också skriver 150 kr x 2 ovan, den tredje biljetten kommer jag ju inte ändra förrän senare om det släpps fler biljetter i Business och det blir då 150kr. Men det är inte 150 kr per person och ändring man gör? D.v.s. min tredje biljett som är i Plus om om det släpps fler biljetter och det finns i Business båda vägarna vid ombokningstillfället så blir det 150kr trots att det är två ändringar?
Alla ändringar som görs samtidigt kostar 150 kronor per person.
Dvs att om du ändrar både utresa och hemresa samtidigt så betalar du avgiften 1 gång. Om du först ändrar utresa och sen vid senare tillfälle ändrar hemresa så blir det 2 ändringar du måste betala för.

En till tanke slog mig, vi flyger från GOT via CPH till IAD. Det finns två morgonflighter från GOT till CPH att välja på, men samma flight till IAD sedan. Nu står det att det finns 2 businessplatser på respektive avgång, MEN i verkligheten är det väl samma två platser på IAD-flighten som avses? Annars är ju saken klar, då får en av oss sitta några timmar extra på Landvetter/Kastrup bara. ;)

Tack på förhand! :)
Vet inte riktigt hur du menar här, men det är med 99% säkerhet bara 2 platser på Washington flighten, att du kan boka 2 olika anslutningar till Köpenhamn gör inte att det finns fler platser på Washington flighten för det.
Du ska se det som att det finns 2 platser på den första flighten till Köpenhamn och vidare till Washington, när du bokar dessa kommer per automatik den andra alternativen att försvinna (om det totalt finns 2 platser på CPH-IAD).

Vet inte riktigt hur du menar här, men det är med 99% säkerhet bara 2 platser på Washington flighten, att du kan boka 2 olika anslutningar till Köpenhamn gör inte att det finns fler platser på Washington flighten för det.
Du ska se det som att det finns 2 platser på den första flighten till Köpenhamn och vidare till Washington, när du bokar dessa kommer per automatik den andra alternativen att försvinna (om det totalt finns 2 platser på CPH-IAD).
Det var precis det jag trodde = att platserna skulle försvinna på CPH-IAD så fort någon av anslutningarna hade bokats. Då fick jag bara min tankegång bekräftad.

Det var precis det jag trodde = att platserna skulle försvinna på CPH-IAD så fort någon av anslutningarna hade bokats. Då fick jag bara min tankegång bekräftad.
Det kan ju vara så att det finns 4 platser på CPH-IAD men bara 2 platser på varje avgång på GOT-CPH. Det är dock väldigt låg sannolikhet, sök enbart CPH-IAD så ser du hur många platser du kan boka på den flighten

Det kan ju vara så att det finns 4 platser på CPH-IAD men bara 2 platser på varje avgång på GOT-CPH. Det är dock väldigt låg sannolikhet, sök enbart CPH-IAD så ser du hur många platser du kan boka på den flighten
Kom på det också och det är bara två platser när jag kollade.

Vad är tipset, bör jag boka direkt när biljetterna släpps, och sedan 300kr i ändringsavgift och byta ut Plus på hemresan till Business?

Kom på det också och det är bara två platser när jag kollade.

Vad är tipset, bör jag boka direkt när biljetterna släpps, och sedan 300kr i ändringsavgift och byta ut Plus på hemresan till Business?
Absolut, välj värt 300 kr i avgift för att få business båda vägar

Funderade på om vi skulle flyga hem från Orlando alt. Tampa i Florida, men det går ej att söka poängbokning via SAS.se för dessa destinationer. Får bara till svar att det inte är en giltig poängbokning.

Får jag inte boka GOT-IAD och sedan TPA alt. MCO-GOT via t.ex. IAD/EWR/ORD där TPA/MCO till IAD/EWR/ORD går med United?

Att hitta awardplatser från MIA har jag insett är svårt som attans. Det verkar betydligt lättare via IAD eller EWR så tänkte att det kanske är bättre att köra routing där igenom och därmed ta en extra inrikesresa på hemvägen.

Vill dock ha genomgående biljett och slippa köpa en extra inrikesbiljett och allt vad det kan innebär i form av ev. försening/missat flyg etc.

Tänker så att det skulle kunna bli så här isf;

GOT-CPH-IAD

TPA/MCO*-IAD/EWR/ORD**-CPH-GOT

*beroende på vilken av flygplatserna som är lättast att få awardplatser ifrån i mitten på juli
**vilken av hubbarna som nu är bäst/lättast att hitta awardplatser ifrån hem i mitten på juli

Fungerar det?

Toppen