Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Ringde precis och agenten kunde inte se något konstigt eller kommentarer från biljetteringsteamet, bara att vänta enligt honom.
Har alltid fått mina resor biljetterade under samtalet tidigare så är detta något nytt eller har att göra med Skyteam?
Nej inget nytt. Som @Westerberg föreslog - testa steg 4.
Oavsett behövs nog det biljetteras innan helgen. Har själv råkat ut för att SAS missat biljettering och bokning försvann. Så ring ring ring. Be att få bli lagd i prio kö för biljettering. Under helgen biljetteras bara resor inom närtid.

Har hittat en bonusresa där en anslutning på DTW (Detroit) från Delta (internationell) till KLM (internationell) ska klaras av på 1:25.
Immigration, bagage som ska checkas om och security, det känns tight. Vad har ni för erfarenheter av hur det sköts om man missar en anslutning på en bonusresa? Vill minnas att jag läst här om biljetter som inte går att boka om, om man inte hämtat ut bagage osv. Vågar man boka och lita på att det löser sig om vi missar anslutningen? :)

Last edited:
Har hittat en bonusresa där en anslutning på DTW (Detroit) från Delta (internationell) till KLM (internationell) ska klaras av på 1:25.
Immigration, bagage som ska checkas om och security, det känns tight. Vad har ni för erfarenheter av hur det sköts om man missar en anslutning på en bonusresa? Vill minnas att jag läst här om biljetter som inte går att boka om, om man inte hämtat ut bagage osv. Vågar man boka och lita på att det löser sig om vi missar anslutningen? :)
Precis samma regler som om du köpt resan cash. Är din connecting giltig så ska det inte vara något problem.

Vet inte om denna fråga är på rätt ställe men jag prövar:

Jag har bokat en bonusresa med Virgin till Sydkorea tur och retur. Jag tänkte boka ett flyg till Japan och direkt när jag landar hoppar på det flyget, separat biljett.

Vad händer om Virgin flyget är såpass försenat att jag missar mitt andra flyg? Eller att bagaget försvinner? Får man någon ersättning av EU261 eller vad det heter? Bör man ha minst 3h mellan dom flygen? Eller rent av nästa dag?

Jag har bokat en bonusresa med Virgin till Sydkorea tur och retur. Jag tänkte boka ett flyg till Japan och direkt när jag landar hoppar på det flyget, separat biljett.

Vad händer om Virgin flyget är såpass försenat att jag missar mitt andra flyg? Eller att bagaget försvinner? Får man någon ersättning av EU261 eller vad det heter? Bör man ha minst 3h mellan dom flygen? Eller rent av nästa dag?
EU261/2004 är helt irrelevant för flyg från Sydkorea till Japan.
Det är ditt ansvar att vara på plats i tid, missar du flyger är det ditt eget ansvar och du får köpa ny biljett.
Är flyget till Sydkorea mer än 3h sent kan du eventuellt ha rätt till ersättning enligt EU261/2004.

Du bör ha minst en dag mellan flygen om du inte är villig att köpa nya biljetter.

Verkar som att dom landar 10 på fm, så skulle kanske säga boka nåt tidigaste ~15 kanske. Dålig tid iom rätt så många LCCs landar vid den tiden om jag minns rätt, och transfer kan ta tid - Och ta gärna nåt flygbolag som kan lösa boardingpass elektroniskt eller har transferdesk. Om du har baggage, ha ännu mer tid för mellanlandning iom immigration kan ta väääääldigt lång tid på ICN. Time'ade dåligt en gång och fick stå 2h...

EU261/2004 är helt irrelevant för flyg från Sydkorea till Japan.
Det är ditt ansvar att vara på plats i tid, missar du flyger är det ditt eget ansvar och du får köpa ny biljett.
Är flyget till Sydkorea mer än 3h sent kan du eventuellt ha rätt till ersättning enligt EU261/2004.

Du bör ha minst en dag mellan flygen om du inte är villig att köpa nya biljetter.
Ah precis, såg att ersättning kunde vara upp till 600euro med eu261.

Ombokningsbart flyg till Japan är kanske det way to go också.
Verkar som att dom landar 10 på fm, så skulle kanske säga boka nåt tidigaste ~15 kanske. Dålig tid iom rätt så många LCCs landar vid den tiden om jag minns rätt, och transfer kan ta tid - Och ta gärna nåt flygbolag som kan lösa boardingpass elektroniskt eller har transferdesk. Om du har baggage, ha ännu mer tid för mellanlandning iom immigration kan ta väääääldigt lång tid på ICN. Time'ade dåligt en gång och fick stå 2h...
Aaa, jag tänker ta ett väldigt sent plan, på kvällen eller något bara för att vara säker.

Någon har erfarenhet att skicka försenat bagage till ett annat land? Säg i mitt fall, landar i Sydkorea, men jag far vidare till Japan och Virgin skickar vidare bagaget till mitt hotell i Japan dagen efter?

Tipset är att söka från CPH istället. Brukar finnas hyggligt mycket awards ut i Europa därifrån. Mellan CPH och övriga Skandinavien är det som regel rätt skralt. Återstår problemet att ta sig till CPH, men då får man väl ta tåget...

Nya Eurobonus är som gamla Dressmann-reklamen: "GRATTIS MALMÖ!"
Det är grymt osmidigt, och särskilt från GOT, men om man verkligen vill åka flyg brukar det finnas gott om awards till MMX. Får man ta sig sista biten till CPH på egen hand.

Ah precis, såg att ersättning kunde vara upp till 600euro med eu261.

Ombokningsbart flyg till Japan är kanske det way to go också.

Aaa, jag tänker ta ett väldigt sent plan, på kvällen eller något bara för att vara säker.

Någon har erfarenhet att skicka försenat bagage till ett annat land? Säg i mitt fall, landar i Sydkorea, men jag far vidare till Japan och Virgin skickar vidare bagaget till mitt hotell i Japan dagen efter?
Skall inte vara några problem, har hänt mig men då inom Europa. Även skickat kors och tvärs inom USA eftersom jag hade nya resor dagen efter ankomst, gick sådär men aldrig något ifrågasättande att det var tvunget att dirigeras till ny ort.

Toppen