Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag bokar i princip endast poängresor med partners och har därför rätt dålig koll på hur bokning av SAS egna bosnusresor fungerar. Ber därför om ursäkt om detta är avhandlat flera gånger tidigare.

Mitt problem är att jag har bokat en utresa (SAS med flypremium) och letar nu efter en retur. När jag söker på SAS hemsida hittar jag en hemresa om jag söker tur och retur men inte om jag söker på samma datum endast på returen. Är detta normalt? Det kan väl inte vara married segments mellan ut- och hemresa?

Får även ofta redan den röda bannern med "Oops something went wrong..."
såg detta på BKK rutten i höstas, då fanns det mycket färre avgångar på BKK-CPH är om man sökte CPH-BKK-CPH

Vet du varför det var så? Jag tycker det verkar vara en ren teknisk begränsning snarare än regler som ställer till det. Problemet är väl att resor släpps vid midnatt och man riskerar att missa dom om man måste ringa in.
Har för mig att jag läste att det var någon form av överrenskommelse med Korean Air men kan inte minnas vart jag läste det. Alltså att SAS inte fick sälja en viss typ av resa. Som sagt väldigt svagt minne av detta.

Är det nån som överhuvudtaget hittar en rimlig resa med SAS "nya" awardsystem? Finns det något trick jag missat? Jag använder awardbokaren via SAS hemsida och jag tittar i princip alla resmål i Europa, har gått igenom alla större städer i Tyskland etc men det är helt omöjligt att hitta 2-dagars trippar (kollar typ lör->mån eller fre->sön). Har suttit och gått igenom i stort sett alla månader på varje enskilt resmål och det tycks vara nästan omöjligt. Jag utgår från Göteborg vilket såklart ställer till det lite - kikar jag från Stockholm var utbudet något bättre. Men ändå?

Har en 2-4-1 voucher som går ut sista mars så jag skulle verkligen vilja hitta något men det verkar synnerligen svårt... Vet att hitta award alltid är utmanande men jag brukar alltid kunna hitta NÅN helg vid nåt tillfälle till nån ort, om jag inte låser mig till något specifikt.. Men nu tycks det som sagt helt omöjligt.

Har ni några stalltips?

V

Är det nån som överhuvudtaget hittar en rimlig resa med SAS "nya" awardsystem? Finns det något trick jag missat? Jag använder awardbokaren via SAS hemsida och jag tittar i princip alla resmål i Europa, har gått igenom alla större städer i Tyskland etc men det är helt omöjligt att hitta 2-dagars trippar (kollar typ lör->mån eller fre->sön). Har suttit och gått igenom i stort sett alla månader på varje enskilt resmål och det tycks vara nästan omöjligt. Jag utgår från Göteborg vilket såklart ställer till det lite - kikar jag från Stockholm var utbudet något bättre. Men ändå?

Har en 2-4-1 voucher som går ut sista mars så jag skulle verkligen vilja hitta något men det verkar synnerligen svårt... Vet att hitta award alltid är utmanande men jag brukar alltid kunna hitta NÅN helg vid nåt tillfälle till nån ort, om jag inte låser mig till något specifikt.. Men nu tycks det som sagt helt omöjligt.

Har ni några stalltips?

V
Tipset är att söka från CPH istället. Brukar finnas hyggligt mycket awards ut i Europa därifrån. Mellan CPH och övriga Skandinavien är det som regel rätt skralt. Återstår problemet att ta sig till CPH, men då får man väl ta tåget...

Nya Eurobonus är som gamla Dressmann-reklamen: "GRATTIS MALMÖ!"

Gjorde en ändring på befintlig bokning och den skickades till team för biljettering, är det standard nu eller kan agenten man talar med även lösa den biten normalt sätt?
Har nu gått ca 32h sedan den skickade till andra teamet, ser allt i min bokning så ser ok ut men ingen biljettering än så länge.

Last edited:
Fan vad surt, känns som man tyvärr ser det ganska ofta och svårt att hitta rätt bland agenterna. Känns som vissa är otroligt kompetenta medan en del är lite hej kom och hjälp mig.

Har vid ändringar av bokningar börjat göra såhär,

1) Be agenten skriva som kommentar när den skickas på biljettering att jag accepterar högre kostnader än det som agenten sagt till mig, om exempelvis skatterna har räknats fel av agenten. Detta tror jag är det viktigaste, hade ett sådant case för ett tag sedan när jag hjälpte en vän att boka en biljett. Hans biljetter blev inte biljetterade för att agenten hade räknat fel på skatterna och SAS fick inte dra högre kostnader än vad man kommit överens om i samtalet när han bokade om...

2) Be agenten kolla upp hur länge reserverade biljetter ligger kvar innan biljettering, exempelvis är ju KLM bara 72h. När det är mindre än 168h (1 vecka) har jag bett dom skicka det i den kända "expresskön". Tycker det funkar bättre när agenten själva bekräftat att det är tajt deadline att det faktiskt hamnar i rätt kö.

3) Ringa efter 24h och följa upp om biljetterna inte är biljetterade.

4) Samt nu sedan reseassistenten ( https://reseassistenten.se/) lanserades, så lägger jag upp alla biljetter för bevakkning. Funkar väldigt smidigt att se om biljetterna ställs ut eller inte. Samt andra justeringar

Gjorde en ändring på befintlig bokning och den skickades till team för biljettering, är det standard nu eller kan agenten man talar med även lösa den biten normalt sätt?
Har nu gått ca 32h sedan den skickade till andra teamet, ser allt i min bokning så ser ok ut men ingen bijettering än så länge.

Testa steg 4 här men skulle även ringa. Beroende på vad du har för bolag i din ändring är det inte säkert att biljetterna ligger kvar över helgen

Testa steg 4 här men skulle även ringa. Beroende på vad du har för bolag i din ändring är det inte säkert att biljetterna ligger kvar över helgen
Ringde precis och agenten kunde inte se något konstigt eller kommentarer från biljetteringsteamet, bara att vänta enligt honom.
Har alltid fått mina resor biljetterade under samtalet tidigare så är detta något nytt eller har att göra med Skyteam?

Toppen