Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Har en resa bokad arn-cph-lhr-mia och samma väg tillbaka. Långa benen med Virgin och feeders med SAS,har nu fått tidtabellsändring på långa benen vilket ställer till det.

1. På hemresan missar vi anslutningsflyget i london pga virgins 2 timmars förskjutning. Ringde in men kundtjänst hävdar att det inte finns några bonusplatser hem varken samma dag eller dagen efter. Finns dock gott om vanliga biljetter men kundtjänst hävdar att de måste hitta bonusplatser. Har man inte rätt kräva platser oavsett om det är en förändring likt ovan?

2. Utresan är också flyttad 2 timmar fram. Har vi rätt boka om till senare feeders kostnadsfritt för att slippa 12 timmar på Lhr? (Finns betalbiljetter).

Tack!
Angående hemresan fick vi samma och hittade platser dagenb efter från LHR till CPH. Ett tips är att logga in på Virgins hemsida och se där står? Hos oss stod det att dom bokat om oss men det missade jag och löste det själv med SAS. Kolla i alla fall vad det står där.
Utresan kan du om du har tur ändra men då ska det finnas award också.
 
Återbetalning: Om hela resan är bokad i Economy/Premium/Business Bonus återbetalas biljetten mot en avgift på DKK 175/NOK 250/SEK 250/EUR 25 fram till avgångstid, förutsatt att poängen fortfarande är giltiga.

Visst ska det läsas som per person, och för hela resan (om det är en tur/retur)?
 
Återbetalning: Om hela resan är bokad i Economy/Premium/Business Bonus återbetalas biljetten mot en avgift på DKK 175/NOK 250/SEK 250/EUR 25 fram till avgångstid, förutsatt att poängen fortfarande är giltiga.

Visst ska det läsas som per person, och för hela resan (om det är en tur/retur)?
tyvärr ja
 
Tack! Ändå bättre än om det vore både per person och sträcka när man avbokar en tur/retur. Det kändes som en osannolik tolkning, men eftersom den där inforutan går att få upp för vardera sträcka kändes det ändå inte helt omöjligt.
 
Det kan finnas väldigt många anledningar att det inte biljetterats. Kan också bara ligga på kö helt enkelt. Att bokningarna dyker upp i appen är inget konstigt men om ena benet skulle försvinna igen hade jag nog ringt in igen.

Tror ingen vågar lova att din orginalbokning är utom fara, det är alltid en risk när man är i händerna på agenterna att någon förstör en bokning. CPH-ATL är väl dock enklare att lösa om något händer.

Tror mitt case CPH-ATL-MCO är avslutat nu. Efter gårdagens samtal när slutlegget skulle ”attesteras” av back office på SAS, så ringde den trevliga agenten imorse från ett 08-nr. Hon sa att det skulle tillkomma ett par hundralappar i skatt totalt + 750kr i ombokningsavgift per person då det handlade om en Skyteambokning. Jag sa att detta var OK. Några timmar senare kom mail med bekräftade biljetter CPH-ATL-MCO. Kikade i MC-appen och det har bara dragits ett par hundra av SAS idag, så vi verkar ha sluppit 750kr ombokningsavgift p.p. Är EBD, om detta ev gjort skillnad vet jag inte. Jag har gnällt en del i BC tidigare på väldigt oberäknelig poängintjäning med partners (hyrbil, Amazon etc) men idag mkt nöjd med agenten, och att hon ringde upp, med snabbheten samt med slutpriset. Postar det tråden för Lyckade Eurobonusbokningar senare.
 
Angående hemresan fick vi samma och hittade platser dagenb efter från LHR till CPH. Ett tips är att logga in på Virgins hemsida och se där står? Hos oss stod det att dom bokat om oss men det missade jag och löste det själv med SAS. Kolla i alla fall vad det står där.
Utresan kan du om du har tur ändra men då ska det finnas award också.
Får du hotel betalt av SAS då pga ofrivillig layover?
 
Varför skulle sas betala hotell när Virgin ändrar flygtider? Om någon ska betala det är det Virgin i så fall.
Min kunskap är uppenbarligen så låg att jag trodde att den man bokat resan hos (SAS) ansvarade för den oavsett vilka flygbolag som ingick i den.
Så om jag tolkar dig rätt ska jag alltså boka om feeders hos SAS (redan fått förslag på nya feeders) samt sen ställa frågan / krav på Virgin för tvingad layover?
 
Så om jag tolkar dig rätt ska jag alltså boka om feeders hos SAS (redan fått förslag på nya feeders) samt sen ställa frågan / krav på Virgin för tvingad layover?
Tar mig friheten att svara trots att frågan egentligen inte var till mig.

Egentligen ligger hela ansvaret vid schemaändringar/inställda flyg på det utförande bolaget. Det händer att utförande bolag bokar om en men generellt skulle jag säga att få Virgin (eller andra bolag) att genomföra ombokning av en SAS award är dock lättare sagt än gjort, därav är den bästa lösningen att hitta nya bonusplatser och boka om via SAS. Förutsatt att utförande bolag inte själva (automatiskt?) bokar om dig, vilket faktiskt händer ibland.

Eventuella krav på ersättning ska precis som @palmen skrivit ställas till utförande bolag, inte SAS, men jag skulle personligen inte lägga tid och energi på det då jag knappast tror att det kommer att gå igenom när vi pratar bokningar längre fram i tiden. Hade varit en annan sak om något inträffade under pågående resa.
 
Min kunskap är uppenbarligen så låg att jag trodde att den man bokat resan hos (SAS) ansvarade för den oavsett vilka flygbolag som ingick i den.
Så om jag tolkar dig rätt ska jag alltså boka om feeders hos SAS (redan fått förslag på nya feeders) samt sen ställa frågan / krav på Virgin för tvingad layover?
Nu har @eddo redan svarat, men det är helt korrekt att dina krav riktas mot flygbolaget. Säg att du bokat med en resebyrå istället, tex ticket, skulle du då rikta krav på dom att stå för ditt hotell när ett flygbolag gör ändringar?

Generellt är det alltid utförande flygbolag som har alla skyldigheter när något ändras eller inträffar.
 
Toppen