Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Tack. Då blir det ett dygn till och 5 flighter på hemreasn och totalt 9.... lär väl inte gå men kan ju alltid höra.

De har kollat typ varenda alternativ genom europa den 5.e och hittar inget... de sa att de inte verkar få tillgänglighet av andra star alliancebolag längre... och så är vi 4...

Just nu håller jag på och bråkar mig uppåt inom LOT-supporten skrivledes med hänvisning till EU261 och att det blir deras problem om vi dyker upp i istanbul. Känns lönlöst men men...

• Gilla
Reactions: Gus
Tack. Då blir det ett dygn till och 5 flighter på hemreasn och totalt 9.... lär väl inte gå men kan ju alltid höra.

De har kollat typ varenda alternativ genom europa den 5.e och hittar inget... de sa att de inte verkar få tillgänglighet av andra star alliancebolag längre... och så är vi 4...

Just nu håller jag på och bråkar mig uppåt inom LOT-supporten skrivledes med hänvisning till EU261 och att det blir deras problem om vi dyker upp i istanbul. Känns lönlöst men men...
Hade nog siktat på att få ett klart nekande i skrift och därefter köpt biljetter för att driva ett ersättningscase.

Skickade en ticket change request form först.

Fick detta svar snabbt som jag svara på trots uppmaning om att inte göra det.

1725543052286.png

1725542808624.png

Fick då nedan svar... där de ber mig göra en "forms claim AFTER departure"... Så de har ju i princip nekat i skrift.

1725542769716.png

Jag svarar igen, kanske något kort:

1725542958720.png

Får då direkt svar:
1725542976696.png

Men det är ju lönlöst att prata med SAS mer eftersom de inte kan boka oss....

Attachments

• 1725542856002.png
    1725542856002.png
    14,2 KB · Visningar: 99
  • 1725542929621.png
    1725542929621.png
    6,5 KB · Visningar: 93
  • Gilla
Reactions: Gus
Skickade en ticket change request form först.

Fick detta svar snabbt som jag svara på trots uppmaning om att inte göra det.

Visa bifogad bild 156829
Visa bifogad bild 156824

Fick då nedan svar... där de ber mig göra en "forms claim AFTER departure"... Så de har ju i princip nekat i skrift.

Visa bifogad bild 156823

Jag svarar igen, kanske något kort:

Visa bifogad bild 156827

Får då direkt svar: Visa bifogad bild 156828

Men det är ju lönlöst att prata med SAS mer eftersom de inte kan boka oss....
Räknar med att ärenden som detta kommer dyka upp regelbundet nu efter alliansbytet. Tråkigt, du har rätt i sak men tror att det blir svårt att få rätt i praktiken. I alla fall innan resan, köper du biljetter och driver det i efterhand kanske möjligheterna är större.

Har själv några awardflighter med LH, TG och OS - hoppas på att slippa ändringar/inställda flighter men räknar med att det kan skita sig om något inträffar.

två snabba frågor

serviceavgiften per 450 kr / person. är den återbetalbar första 24h? nej?
Går det applicera voucher efter via telefon? går ju inte boka 4 pers med 2st 2-4-1 online. Jag ser biljetter och tror jag kan klicka igenom dem men de i telen verkar inte lösa det....

Ja avgiften får du tillbaka innan24h

Det jag hörde i måndags är att 241 kan appliceras efteråt om man hade den vid bokningen.
Online och tel har stora svårigheter just nu att boka något als

Någon som lyckats med en open jaw?

Antingen via telefon eller genom att ringa in...

Får ju ofta till det AMS --> Destinationen.

Men bara med connection i Sverige åt ena hållet på samma flygplats. Men exempelvis så har jag sett flera resor som går

LPI - AMS - X
X - AMS ARN

Löser de en sån över telefon? Eller om jag bokar AMS till X Tur o retur kan telefon lägga på 2 olika svenska flygplatser?

Man kan boka 1 open jaw per bokning över telefon. Så om destinationen är densamma kan man börja i Stockholm på utresan men sluta resan i t.ex Luleå.

Mellan tummen och pekfingret, hur lång tid ska ta det för SAS att biljettera en ändrad bonusresa? är +24h normalt eller bör man va orolig och ringa in igen?
Hur gick det?

Jag har sedan SAS gick över till SkyTeam inte fått en enda biljett biljetterad samma dag vid ändring. När jag sedan har hört av mig lite drygt 24 timmar efter ändring så har jag fått höra typ: "Ja, det är flera problem med denna bokning, vänta kvar... [pausmusik]". Sedan har det, förmodligen efter att agenten pratat med Eurobonusavdelningen, löst sig samma dag.

Vad har ni andra för erfarenheter?

Toppen