Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Även om bytet har skett mer än 14 dagar före avresa har du enligt EU261 rätt till rerouting - det är endast rätten till ersättning som går förlorad om ändringar görs mer än 14 dagar före resan

Enligt EU261 har du i slutändan möjlighet att köpa nya biljetter och kräva återbetalning från LOT.

Om du har skriftligt från LOT att de vägrar boka om dig skulle jag överväga att köpa nya biljetter från IST och hem och låta dem ersätta kostnaden, troligtvis vägrar LOT och du måste via ARN

...
The air carrier should simultaneously offer the choice between reimbursement and re-routing. In the case of connecting
flights, the air carrier should simultaneously offer the choice between reimbursement and a return flight to the airport
of departure and re-routing. The air carrier has to bear the costs for re-routing or a return flight, and must reimburse
the costs for the flight borne by the passenger where the air carrier does not comply with its obligation to offer rerouting or return under comparable transport conditions at the earliest opportunity.
Where the air carrier does not offer
the choice between reimbursement and re-routing and, in the case of connecting flights, reimbursement and a return
flight to the airport of departure and re-routing, but decides unilaterally to reimburse the passenger, he or she is entitled
to a further reimbursement of the price difference with the new ticket under comparable transport conditions.

...
tack Lars. värdefull info.

Det här var inte roligt. Har en 8 legs open jaw Star allianceresa till usa/karibien och tillbaka i oktober. Nu idag fick jag ombokning på två sista legsen från ist och hem. Föreslagen ändring är omöjlig då den avgår från istanbul före vi ankommer dit genom annat Star Alliance-bolag. Resan är för 4 personer och 6/8 flights är i business. Möjligheten lösa denna bokning via Skyteam är omöjlig (Punta Cana).

Blir uppmanad av LOT att gå in på deras hemsida och "manage booking". Vilket bara leder till felmedelanden. Antagligen då det är SAS bokningen ligger hos.

Får ringa LOT imorgon men vad är mina alternativ? Har SAS några som helst skyldigheter lösa detta? Har LOT skyldigheter?

Kunde inte detta skett före 1/9.........

Visa bifogad bild 156777

(Som tur är har jag lagt allt avbokningsbart då jag befarade risken för detta. Tråkigt ändå).
Detta hände mig också. LOT här med. Fick omöjlig ombokning. LOT vägrade göra något för att det är en SAS bokning.
GOT—WAW-IST borta. IST-BKK-KUL kvar.

Har vi någon som lyckats blanda Business och Economy i en SkyTeam-bokning? Enligt agenten klarar inte systemet det nu. Något problem när poängen ska dras tydligen.
Nu har jag pratat med fler agenter som säger samma sak. Jag har i och för sig sett rapport om Economy ena vägen och Business andra på ToR, så det verkar funka i alla fall. De kan biljettera, men systemet klarar inte av att dra poängen, så det låter som en intern SAS IT-begränsning. Hoppas att de jobbar på det. Det blir ganska mycket svårare att pussla ihop något när man inte kan boka något anslutningsflyg i economy. Jag har t.ex. nu ett skitlångt byte i business, när jag skulle kunna haft ett lagom långt i economy på en bokning.

Har pratat med SAS men en vänlig och kompetent kille som verkligen försökte lösa mina problem. Tyvärr ingen framgång.

Datapunkt. Ombokning ska (givetvis) ske inom Star Alliance. Dock fanns inga alternativ för mig varken den dagen eller inom 24h framåt. Oavsett routing. Han trodde även många SA* bolag kopplat bort sig från att ge SAS tillgånglighet i och med frånträdet...

Det går inte bryta upp en Star alliance till en enkelresa och sen boka annan enkel hem med Sky team.

Jag har 2 ggr ombokat och betalt 4x150 kr på denna biljett. Dessa kan jag INTE få tillbaka trotts att det ser ut som vi måste avboka. Finner detta ganska ologiskt.
Bokningsavgift, skatter och vouchers kommer återföras.

Han trodde inte jag skulle nå någon framgång med LOT att få dem att ändra i bokningen / släppa biljetter. Framförallt inte via telefon.
Han var osäker på om vi ens skulle bli incheckade på utresan från ARN. Med det sagt känns det ju lite osäkert att betala typ klm 5k x 4 personer för en enkelresa hem från Istanbul och hoppas p åatt vi tar oss dit. hinner checka in med dem och sen ta oss hem.

Vet inte om jag orkar lägga mer energi på detta. Någon som har några råd? Vi kan ju

Någon som har tips på annan destination för 4 pers över novemberlovet....?

Har pratat med SAS men en vänlig och kompetent kille som verkligen försökte lösa mina problem. Tyvärr ingen framgång.

Datapunkt. Ombokning ska (givetvis) ske inom Star Alliance. Dock fanns inga alternativ för mig varken den dagen eller inom 24h framåt. Oavsett routing. Han trodde även många SA* bolag kopplat bort sig från att ge SAS tillgånglighet i och med frånträdet...

Det går inte bryta upp en Star alliance till en enkelresa och sen boka annan enkel hem med Sky team.

Jag har 2 ggr ombokat och betalt 4x150 kr på denna biljett. Dessa kan jag INTE få tillbaka trotts att det ser ut som vi måste avboka. Finner detta ganska ologiskt.
Bokningsavgift, skatter och vouchers kommer återföras.

Han trodde inte jag skulle nå någon framgång med LOT att få dem att ändra i bokningen / släppa biljetter. Framförallt inte via telefon.
Han var osäker på om vi ens skulle bli incheckade på utresan från ARN. Med det sagt känns det ju lite osäkert att betala typ klm 5k x 4 personer för en enkelresa hem från Istanbul och hoppas p åatt vi tar oss dit. hinner checka in med dem och sen ta oss hem.

Vet inte om jag orkar lägga mer energi på detta. Någon som har några råd? Vi kan ju

Någon som har tips på annan destination för 4 pers över novemberlovet....?

Kan du dela vad det är för bokning du haft/har? Blir lättare att förstå och kanske hjälpa.

Att det inte går att bryta upp en STAR bokning efter 31:e aug har varit känt sedan länge, tycker SAS varit ganska tydliga med detta. Är det TK som är inblandade i bokningen som ändrat? TK är ju lite av en tombola som ofta slutar dåligt om det sker ändringar.

Att gå bet på 150kr x 4 är såklart tråkigt, men inte hela världen om du får tillbaka allt annat.

Kan du dela vad det är för bokning du haft/har? Blir lättare att förstå och kanske hjälpa.

Att det inte går att bryta upp en STAR bokning efter 31:e aug har varit känt sedan länge, tycker SAS varit ganska tydliga med detta. Är det TK som är inblandade i bokningen som ändrat? TK är ju lite av en tombola som ofta slutar dåligt om det sker ändringar.

Att gå bet på 150kr x 4 är såklart tråkigt, men inte hela världen om du får tillbaka allt annat.
se post #10001 på sidan 1001.
Det är LOT som strular och inte TK. De har helt enkelt inte kikat på min tidigare flight när de ombokat oss vilket är mycket irriterande.

Gällande 150kr x 4 x2 ... absolut det gör inget. Men lite av en principsak. Om jag betalt för något, i detta fall en ändring, och den ndringen nu inte blir aktuell p.g.a. ett fel orsakat av leverantören jag betalt till. Borde jag inte återbetalas?

Om du köper en tjänst av en resebyrå och bokar en resa. Som de senare avbokar av något skäl. Tycker du det är rimligt de behåller bokningsavgiften?

1725528458145.png

1725528418193.png

1725528482146.png

1725528498049.png

Last edited:
Har ringt SAS nu.
De löste problemet :)
Jag fick tillbaka WAW till IST med LOT bokningsklass I. Dagen innan fick jag SAS via Köpenhamn istället.
Helnöjd
härligt. vårt problem är att vi är 4 och ingen tillgänglighet... sen att vi kommer så sent till istanbul... verkar inte finnas något dagen efter heller...

Toppen