Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Det här var inte roligt. Har en 8 legs open jaw Star allianceresa till usa/karibien och tillbaka i oktober. Nu idag fick jag ombokning på två sista legsen från ist och hem. Föreslagen ändring är omöjlig då den avgår från istanbul före vi ankommer dit genom annat Star Alliance-bolag. Resan är för 4 personer och 6/8 flights är i business. Möjligheten lösa denna bokning via Skyteam är omöjlig (Punta Cana).

Blir uppmanad av LOT att gå in på deras hemsida och "manage booking". Vilket bara leder till felmedelanden. Antagligen då det är SAS bokningen ligger hos.

Får ringa LOT imorgon men vad är mina alternativ? Har SAS några som helst skyldigheter lösa detta? Har LOT skyldigheter?

Kunde inte detta skett före 1/9.........

1725469637173.png


(Som tur är har jag lagt allt avbokningsbart då jag befarade risken för detta. Tråkigt ändå).
 
Det här var inte roligt. Har en 8 legs open jaw Star allianceresa till usa/karibien och tillbaka i oktober. Nu idag fick jag ombokning på två sista legsen från ist och hem. Föreslagen ändring är omöjlig då den avgår från istanbul före vi ankommer dit genom annat Star Alliance-bolag. Resan är för 4 personer och 6/8 flights är i business. Möjligheten lösa denna bokning via Skyteam är omöjlig (Punta Cana).

Blir uppmanad av LOT att gå in på deras hemsida och "manage booking". Vilket bara leder till felmedelanden. Antagligen då det är SAS bokningen ligger hos.

Får ringa LOT imorgon men vad är mina alternativ? Har SAS några som helst skyldigheter lösa detta? Har LOT skyldigheter?

Kunde inte detta skett före 1/9.........

Visa bifogad bild 156777

(Som tur är har jag lagt allt avbokningsbart då jag befarade risken för detta. Tråkigt ändå).
Är det TK till IST?
 
Det här var inte roligt. Har en 8 legs open jaw Star allianceresa till usa/karibien och tillbaka i oktober. Nu idag fick jag ombokning på två sista legsen från ist och hem. Föreslagen ändring är omöjlig då den avgår från istanbul före vi ankommer dit genom annat Star Alliance-bolag. Resan är för 4 personer och 6/8 flights är i business. Möjligheten lösa denna bokning via Skyteam är omöjlig (Punta Cana).

Blir uppmanad av LOT att gå in på deras hemsida och "manage booking". Vilket bara leder till felmedelanden. Antagligen då det är SAS bokningen ligger hos.

Får ringa LOT imorgon men vad är mina alternativ? Har SAS några som helst skyldigheter lösa detta? Har LOT skyldigheter?

Kunde inte detta skett före 1/9.........

Visa bifogad bild 156777

(Som tur är har jag lagt allt avbokningsbart då jag befarade risken för detta. Tråkigt ändå).
SAS har inga skyldigheter alls. Flygbolaget som ställer in som har alla skyldigheter. SAS kan dock hjälpa till boka om utifall det finns Awards, men du måste hela resan bokas som skyteam istället så det är inte ett alternativ.

Det här är risken alla tar som bokat star alliance efter 30 augusti. Kommer vara många sådana här stories framöver.

Varför inte bara köpa separata biljetter från Istanbul?
 
SAS har inga skyldigheter alls. Flygbolaget som ställer in som har alla skyldigheter. SAS kan dock hjälpa till boka om utifall det finns Awards, men du måste hela resan bokas som skyteam istället så det är inte ett alternativ.

Det här är risken alla tar som bokat star alliance efter 30 augusti. Kommer vara många sådana här stories framöver.

Varför inte bara köpa separata biljetter från Istanbul?
Jo det kanske slutar i att köpa biljetter därifrån. Men redan "investerat " rätt mkt i denna resan ;) , köpte bla 40k poäng... slutar väl i att nästa route skiter sig om jag köper rev från istanbul. plus risken med olika biljetter osv... komma hem till jobb i tid. redan lite stretchat med barnens lov osv.... ja du förstår ;)

och yes är medveten om risken... dock var denna bokad före bytet till skyteam var officiellt...
 
Det här var inte roligt. Har en 8 legs open jaw Star allianceresa till usa/karibien och tillbaka i oktober. Nu idag fick jag ombokning på två sista legsen från ist och hem. Föreslagen ändring är omöjlig då den avgår från istanbul före vi ankommer dit genom annat Star Alliance-bolag. Resan är för 4 personer och 6/8 flights är i business. Möjligheten lösa denna bokning via Skyteam är omöjlig (Punta Cana).

Blir uppmanad av LOT att gå in på deras hemsida och "manage booking". Vilket bara leder till felmedelanden. Antagligen då det är SAS bokningen ligger hos.

Får ringa LOT imorgon men vad är mina alternativ? Har SAS några som helst skyldigheter lösa detta? Har LOT skyldigheter?

Kunde inte detta skett före 1/9.........



(Som tur är har jag lagt allt avbokningsbart då jag befarade risken för detta. Tråkigt ändå).

Osäker på upplägget här. Är det separata PNR? Om inte så kan du ju bara acceptera den konfliktande lösningen och sen när ni väl reser så är flygbolagen bara tvungna att lösa det för er på plats. Kanske inte en elegant lösning men det bibehåller ert ITN iaf.
 
Osäker på upplägget här. Är det separata PNR? Om inte så kan du ju bara acceptera den konfliktande lösningen och sen när ni väl reser så är flygbolagen bara tvungna att lösa det för er på plats. Kanske inte en elegant lösning men det bibehåller ert ITN iaf.
Allt är på samma biljett... har funderat på denna lösning med. Är dock rädd den skulle stressa ihjäl oss hela resan....

Skulle SAS ens checka in oss å första flighten när de ser vi inte kommer hem?
 
SAS har inga skyldigheter alls. Flygbolaget som ställer in som har alla skyldigheter. SAS kan dock hjälpa till boka om utifall det finns Awards, men du måste hela resan bokas som skyteam istället så det är inte ett alternativ.

Det här är risken alla tar som bokat star alliance efter 30 augusti. Kommer vara många sådana här stories framöver.

Varför inte bara köpa separata biljetter från Istanbul?
Kan man göra så, eller finns risken att bolaget nekar en incheckning väl på flygplatsen eftersom routingen är omöjlig?
 
Toppen