Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Pratade med en "Tallinn"-agent om Singapore Airlines awardbokningar. Han sa att Singapore hade höjt avgifterna samt poängavgiften tredubbelt gentemot Eurobonus och det var därför som SAS satt det hela på paus. Förhandlingar pågår.
 
Pratade med en "Tallinn"-agent om Singapore Airlines awardbokningar. Han sa att Singapore hade höjt avgifterna samt poängavgiften tredubbelt gentemot Eurobonus och det var därför som SAS satt det hela på paus. Förhandlingar pågår.
Ska man tolka det som att Singapore Airlines tar olika priser gentemot olika Star Alliance-bolag, eller bara att de har höjt priserna generellt? Det låter inte riktigt "allians-mässigt" att ta olika priser, men det är kanske så det går till?!

Nämnas kan att jag också brukar snegla på *A-tillgången via TAP (vars bonusprogram Miles & Go inte direkt kan rekommenderas av flera olika skäl, men jag råkar ha poäng där p.g.a. gamla synder). Till stora delar är tillgången densamma som via Eurobonus, men de har faktiskt Singapore Airlines. Dock enbart ekonomiklass, med undantag för enstaka business-biljetter på kortare intra-Asien-rutter. En sak som är usel med TAP Miles & Go är att de (sedan ett par år) i många fall tar ut extraavgifter utöver de faktiska skatterna och flygplatsavgifter. Dessa avgifter är dock olika mellan olika *A-bolag. Jag har antagit att dessa avgifter speglar priset som TAP får betala, och har hittills trott att detta baserade sig på en generell prislista som olika *A-bolag debiterar andra *A-bolag. Hos TAP Miles & Go är Singapore faktiskt bland de billiga (tillsammans med bl.a. SAS, United, LOT och Air India), medan de som är dyra är bl.a. Lufthansa-gruppen (Swiss dyrare än LH vill jag minnas) och ANA.
 
Det som är så konstigt med ett sådant uttalande är att "förhandlingar pågick" även före senaste öppnandet och de två flygbolagen måste väl ha kommit överens om något då? Sedan stängdes möjligheten efter en väldigt kort tid - menar agenten att SQ höjde priserna typ 2 veckor efter att de kom överens förra gången ?

Det där hänger inte ihop. Antingen fabulerar agenten eller så finns det någon ytterligare faktor som vi inte känner till.
 
Pratade med en "Tallinn"-agent om Singapore Airlines awardbokningar. Han sa att Singapore hade höjt avgifterna samt poängavgiften tredubbelt gentemot Eurobonus och det var därför som SAS satt det hela på paus. Förhandlingar pågår.

Jag hade inte ens övervägt att lyssna på vad en random uttråkad kundtjänstagent säger. De har knappt koll på vilken veckodag det är när det vill sig illa, så att de är insatta i läget med SQ känns inte så troligt.

Och om det är så att SAS sitter i förhandlingar, så är det ju knappast troligt att kundtjänstmedarbetaren fått info från de som faktiskt sköter förhandlingarna.

Och har de info så lär den ju knappast vara okej att sprida till random kunder.
 
Har tänkt boka en tripp till USA nästa sommar för familjen som består av fyra pers, alla myndiga. Det blir ju antagligen lättare att hitta något om vi inte måste åka samma plan. Är det ok att boka på mina poäng och 241 voucher även om jag inte åker på samma flight själv?
 
Har tänkt boka en tripp till USA nästa sommar för familjen som består av fyra pers, alla myndiga. Det blir ju antagligen lättare att hitta något om vi inte måste åka samma plan. Är det ok att boka på mina poäng och 241 voucher även om jag inte åker på samma flight själv?

Ja, du kan använda både voucher och poäng för att boka åt andra utan att du är med på samma flight.
 
Jag hade inte ens övervägt att lyssna på vad en random uttråkad kundtjänstagent säger. De har knappt koll på vilken veckodag det är när det vill sig illa, så att de är insatta i läget med SQ känns inte så troligt.

Och om det är så att SAS sitter i förhandlingar, så är det ju knappast troligt att kundtjänstmedarbetaren fått info från de som faktiskt sköter förhandlingarna.

Och har de info så lär den ju knappast vara okej att sprida till random kunder.
Tja, jag tycker inte det är omöjligt att det inom en så lite sub-organisation som ”vi inom SAS som hanterar bokningar och EB och poäng” finns en nivå av ryktesspridning, diskussion etc. Slår vad om att de som jobbade inom kundtjänst snackade mycket internt då när SQ öppnades och speciellt när det drastiskt stängdes. Folk är inkapabla av att hålla mun, helt enkelt.
Sen är det en annan sak hur exakt, precis och korrekt informationen är. Dels ”trasiga telefonen” effekten, och såklart de ansvarigas ärliga försök att inte läcka information.

Om ditt jobb är att hjälpa folk med sina bokningar, inklusive SQ awards, så kan man lätt ha ett överaktivt intresse för nåt, just för att man är så uttråkad.

Så jag skulle säga att ta med en nypa salt, men nån nivå av sanning är det nog i att det är ett kommersiellt problem och förhandlingar pågår/pågick.
 
Hos TAP Miles & Go är Singapore faktiskt bland de billiga (tillsammans med bl.a. SAS, United, LOT och Air India), medan de som är dyra är bl.a. Lufthansa-gruppen (Swiss dyrare än LH vill jag minnas) och ANA.

Det låter udda att LOT skulle vara mycket billigare än LH/Swiss när alla tre sitter i samma program. Säger inte att det är osant men upplever det som att den interna lojalitets-ekonomin måste bli väldigt skev.
 
Det låter udda att LOT skulle vara mycket billigare än LH/Swiss när alla tre sitter i samma program. Säger inte att det är osant men upplever det som att den interna lojalitets-ekonomin måste bli väldigt skev.
Påminner om LOT inte är en del av LH-gruppen, utan bara anslutet till Miles & More. Alltså inte samma koncern.
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Toppen