Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Det låter udda att LOT skulle vara mycket billigare än LH/Swiss när alla tre sitter i samma program. Säger inte att det är osant men upplever det som att den interna lojalitets-ekonomin måste bli väldigt skev.

Tror att priserna för awardbokningar hos varandra regleras i bilaterala avtal mellan olika bolag, t ex mellan TAP och LH, LO, SK, SQ, osv.

Är själv medlem i Miles&More hos Lufthansa. Har noterat att skatter och avgifter blir alltid lägre hos LO. Kan exemplifiera att en awardbokning från FRA till ICN med LH kostar ca 3200 kr i skatter och avgifter och från FRA till ICN med LO cirka 1300 kr. Flyger man från WAW blir det bara 400 kr.
Ovan skatt och avgift är för en person.

Last edited:
Tror att priserna för awardbokningar hos varandra regleras i bilaterala avtal mellan olika bolag, t ex mellan TAP och LH, LO, SK, SQ, osv.

...

Precis. Om jag förstår rätt är Star Alliance (till skillnad mot OneWorld) helt uppbyggt på bilaterala avtal. Dvs det finns ingen "central part" som reglerar alliansen. Om ett nytt bolag ska gå med, så behöver det bolaget sluta avtal med samtliga övriga alliansmedlemmar, ett och ett.

Och är det så, så är det absolut möjligt att regler, priser, tillgång mm kan variera mellan olika allians-medlemmar.

Med det sagt är det ju fortfarande otroligt ologiskt att två parter (SK & SQ) skulle ha kommit överens om ett avtal som passade båda, och nästan omedelbart efter att SAS börjat låta EB-medlemmar boka enligt detta avtal så ändras avtalet så att det måste omförhandlas igen. Har man ett avtal kan man ju knappast hamna i en situation där "Singapore hade höjt avgifterna"

Det enda jag kommer på som logiskt skulle passa in med den förklaringen, är att avtalet varit luddigt och SAS har gjort en tolkning (till sin fördel) som SQ inte gör och de är plötsligt inte överens om avräkningen/fakturorna el.dyl.

Men det verkar så amatörsmässigt att jag inte gärna vill tro det.

Precis. Om jag förstår rätt är Star Alliance (till skillnad mot OneWorld) helt uppbyggt på bilaterala avtal. Dvs det finns ingen "central part" som reglerar alliansen. Om ett nytt bolag ska gå med, så behöver det bolaget sluta avtal med samtliga övriga alliansmedlemmar, ett och ett.

Och är det så, så är det absolut möjligt att regler, priser, tillgång mm kan variera mellan olika allians-medlemmar.

Med det sagt är det ju fortfarande otroligt ologiskt att två parter (SK & SQ) skulle ha kommit överens om ett avtal som passade båda, och nästan omedelbart efter att SAS börjat låta EB-medlemmar boka enligt detta avtal så ändras avtalet så att det måste omförhandlas igen. Har man ett avtal kan man ju knappast hamna i en situation där "Singapore hade höjt avgifterna"

Det enda jag kommer på som logiskt skulle passa in med den förklaringen, är att avtalet varit luddigt och SAS har gjort en tolkning (till sin fördel) som SQ inte gör och de är plötsligt inte överens om avräkningen/fakturorna el.dyl.

Men det verkar så amatörsmässigt att jag inte gärna vill tro det.
Har också svårt att förstå att man förhandlar fram ett avtal om bonusresor som någon av parterna känner sig tvingade att bryta redan efter 2 veckor. Kan SAS ha underskattat den stora tillgången av bonusresor som SQ skulle erbjuda? Att man gick med på ett "lite för dyrt" avtal men valde att acceptera för att erbjuda attraktiva bonusresor till sina medlemmar, men mängden resor som bokades blev klart fler än beräknat vilket skulle få för stora konsekvenser?

Har inga belägg för det, 100% spekulation. Vi lär nog inte få veta varför det avbröts men helt klart ett underligt/intressant förfarande.

Hoppas på ett nytt avtal så snart som möjligt även om jag tvivlar på det.

Kan någon besvara hur alerts på awardfares fungerar, iom att jag måste uppgradera konto till antingen guld eller diamant: är 1 alert för en särskild flygning, eller är det från en destination eller en annan?

Kan någon besvara hur alerts på awardfares fungerar, iom att jag måste uppgradera konto till antingen guld eller diamant: är 1 alert för en särskild flygning, eller är det från en destination eller en annan?
1 alert är mellan två flygplatser. Sedan kan du filtrera ner det att det enbart ska täcka ett flygbolag, eller liknande, ifall det önskas

För att ytterligare förtydliga: 5 alerts för Gold betyder alltså att du vid varje givet tillfälle kan ha upp till 5 alerts aktiva. Du kan när som helst ta bort en eller flera av dina alerts och lägga in nya istället.

Edit: Också värt att tänka på, man anger ett datum för resan som kan vara exakt eller +- 1 dag. Så om man vill söka efter utresor över en längre period så behöver man lägga in multipla alerts, och så behöver man alerts för hemresan också om man söker det.

Så om man t.ex. söker utresa mellan 1-6:e januari och hemresa från 1-6:e februari, så går det åt fyra alerts (utresa den 2:a januari +/- 1 dag, utresa den 5:e januari +/- 1 dag, hemresa den 2:a februari +/- 1 dag, hemsresa den 5:e februari +/- 1 dag).

Last edited:
Kan någon av er snabbt hjälpa mig med följande fråga?
Om jag bokar en EB Star Alliance bonusresa med en mellanlandning - är det möjligt att i efterhand ringa in och ta bort det andra benet, oavsett om det finns ny poängtillgänglighet för första benet vid tidpunkt av ändringen? (ändringsavgift tillkommer, det förstår jag).
Tack!

P.S. jag kommer förmodligen resa med incheckat baggage, så att helt enkelt skippa det andra benet skulle sannolikt inte vara ett alternativt.

Kan någon av er snabbt hjälpa mig med följande fråga?
Om jag bokar en EB Star Alliance bonusresa med en mellanlandning - är det möjligt att i efterhand ringa in och ta bort det andra benet, oavsett om det finns ny poängtillgänglighet för första benet vid tidpunkt av ändringen? (ändringsavgift tillkommer, det förstår jag).
Tack!

P.S. jag kommer förmodligen resa med incheckat baggage, så att helt enkelt skippa det andra benet skulle sannolikt inte vara ett alternativt.
Så länge det inte finns några restriktioner med Married Segments inblandade och du håller dig inom reglerna för Open Jaw så borde det gå bra

Säkerligen en fråga som ställts flera gånger.

Har tänkt boka ARN-ADD (business) ToR och sen ringa in och boka om till open jaw JRO / ZNZ och ansluta till add med economy-biljetter. Finns god tillgänglighet.

Någon skillnad i kostnad om jag genomför bokningen arn-add på förhand online eller inte? Förstår att det finns en liten risk om jag bokar online de inte lyckas lägga på connection.

Så länge det inte finns några restriktioner med Married Segments inblandade och du håller dig inom reglerna för Open Jaw så borde det gå bra
För att bygga vidare på den frågan. Om man bokar en resa med flera layovers varav en viss etapp är med två married segments, är det möjligt vid en ombokning att radera endast ena etappen av ett married segment? Det låter ju på ditt svar att det inte alls är möjligt, men tänkte ändå dubbelkolla.

Toppen