Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Ringde precis in och försökte göra en ombokning från TPE-ICN till TPE-CGK-ICN, men personen i telefon nämnde att tekniskt sätt funkar det, men de brukar få skit av andra flygbolag när SAS gör såhär. Antar att det är HUACA som gäller tills någon är villig att fixa det?
Det där är ju extrem backtracking och inte enligt sas regler "most reasonable" routing så det är inget konstigt att du inte får igenom den som en enkelresa. Bokar du den som tur och retur kommer det dock fungera. SAS har blivit betydligt hårdare än de var innan pandemin på att man inte får åka extrema omvägar vilket detta är.

Att försöka boka en resa som är över 600% längre än närmsta vägen är icke i enlighet med most reasonable routing och dessa bokningar ska nekas.
 

Kii

Medlem
När jag bokat via tfn har jag aldrig behövt uppge personnummer/födelsedatum. Behövs APIS går det att fylla i hos Turkish (men det kräver tillgång till ”deras PNR”).
Jag ringde SAS. Agenten sade att det behövdes passuppgifter i form av kön och personnummer (utöver namn). Apis antar jag att Turkish löser vid check-in?
 
Kanske fel tråd. Jag ska efterregistrera poäng, men har slängt boardingkorten (Lufthansa, bokat via tredjeparts) vart hittar jag biljettnummer och bokningsklass i efterhand?
 

palmen

Moderator
En fråga, kanske dum, men vad innebär ”biljetterad”, och hur kan man se det?
När en biljett är biljrtterad får du ett ticket number, är det sas börjar det alltid på 117.

Om du gör en bokning är den bara reserverad till dess att den biljetteras. Har du bara fått ett pnr (6 tecken) men inget ticket number så är det inte biljetterat och går då inte resa på. Oftast måste biljettering ske inom 48h från att bokningen görs, annars släpps platserna.

Jämför det med att handla i matbutiken. När du lägger varor i korgen är de reserverade. Först när du betalt är de dina (biljetterade).
 

Kii

Medlem
När en biljett är biljrtterad får du ett ticket number, är det sas börjar det alltid på 117.

Om du gör en bokning är den bara reserverad till dess att den biljetteras. Har du bara fått ett pnr (6 tecken) men inget ticket number så är det inte biljetterat och går då inte resa på. Oftast måste biljettering ske inom 48h från att bokningen görs, annars släpps platserna.

Jämför det med att handla i matbutiken. När du lägger varor i korgen är de reserverade. Först när du betalt är de dina (biljetterade).
Tack!
 

nixa

Medlem
Ändrade en bokning igår, först såg jag ändringen i mina bokningar på sas hemsida, men kom aldrig något mejl med nya uppgifterna. Idag fortfarande inget mejl, och bokningen är helt borta. Något som kan hända ibland medans de biljetterar, eller har något gått helt fel?
 

eddo

Medlem
Ändrade en bokning igår, först såg jag ändringen i mina bokningar på sas hemsida, men kom aldrig något mejl med nya uppgifterna. Idag fortfarande inget mejl, och bokningen är helt borta. Något som kan hända ibland medans de biljetterar, eller har något gått helt fel?
Ring igen. Låter som att den inte blivit biljetterad.
 

nixa

Medlem
Det hade tydligen blivit strul med ett leg, så den låg på nån hög o väntade på att någon skulle försöka lösa det - men inget fanns o göra just när jag ringde in.. Om det inte går så är jag körd då den gamla bokningen är borta med. Borde väl inte gå o genomföra ändringen om det strular mitt i sen? Jag frågade vad som skulle hända isf, och fick som svar att star alliance avgiften kan jag inte få tillbaka trots att det blir en ofrivillig avbokning..
 
Toppen