Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Tack för svar! Får bli nytt försök på måndag.
Kan ge en update, ringde in idag och bokade:
Självklart hade platser försvunnit i helgen så fick bli en annan routing
GOT-MUC-VIE-TPE (byte flygplats) TSA-HND
NRT-TPE-VIE-GOT

Ursprungligen ville vi åka KIX-TPE-FRA istället för NRT-TPE-VIE på hemvägen men agenten kunde inte lägga in TPE-FRA om vi samtidigt hade KIX inlagt. Han testade även att lägga in TPE-FRA som första leg och tvärtom. Fick ta hemresa en dag tidigare, där funkade det med NRT-TPE-VIE.

Hej, jag har 160k EB poäng och en 2-4-1. Jag skulle gärna vilja åka en långhelg till Tokyo från Arlanda, Business eller Plus, och inte mer än en mellanlandning. Jag har försökt läsa mig till hur jag gör och sökt på SAS hemsida samt Awardhacks, men jag kommer ingenstans. Har ni snälla några tips åt mig hur jag skall söka biljetter, och vilka vägar/flygbolag jag skall leta efter.

Hej, jag har 160k EB poäng och en 2-4-1. Jag skulle gärna vilja åka en långhelg till Tokyo från Arlanda, Business eller Plus, och inte mer än en mellanlandning. Jag har försökt läsa mig till hur jag gör och sökt på SAS hemsida samt Awardhacks, men jag kommer ingenstans. Har ni snälla några tips åt mig hur jag skall söka biljetter, och vilka vägar/flygbolag jag skall leta efter.
När hade du tänkt resa? Tidpunkten är väldigt kritisk för tillgänglighet.
Söker du även Star Alliance awards?

T.ex. ifall du vill åka denna månad så går det att hitta Arlanda-München/Frankfurt/Köpenhamn-Haneda med SAS eller Lufthansa, och Haneda-Chicago-Arlanda med ANA/SAS.

Det kostar 165k i business med Star Alliance. Du säger inte om det är 1 eller 2 som vill resa, eller datum.
Enkel resa med Star kostar 99k.
Enkel resa med SAS i Plus (du kommer inte hitta business) 40k, eller 30k med Mastercard rabatt om du har det.
Hitta en utresa i business med Star Alliance sök https://www.sas.se/eurobonus/star-alliance-award-trips/ sök FRA/LHR/MUC/IST/ZRH/VIE/WAW/etc-TYO
Här ser du tillgängliga datum i SAS Plus för hemresa, ok för en dagflygning (om det ens är det nu när man rundar Ryssland?) https://awardhacks.se/

screenshot-www.sas.se-2023.04.19-14_03_18.png
screenshot-awardhacks.se-2023.04.19-14_05_05.png

Enkel resa med SAS i Plus (du kommer inte hitta business)
Är man väldigt flexibel så går det, avgång imorgon: ;)
1681906238716.png

Returen kan dock vara krångligare. Men jag skulle definitivt rekommendera Star Alliance för flexibilitet, verkar finnas ganska bra med tillgänglighet om man är lite flexibel med datumen.

EDIT: Hittade ARN-HND, utresan 14/6 hemresa 19/6. Finns SAS Plus Bonus.

Last edited:
Det kostar 165k i business med Star Alliance. Du säger inte om det är 1 eller 2 som vill resa, eller datum.
Enkel resa med Star kostar 99k.
Enkel resa med SAS i Plus (du kommer inte hitta business) 40k, eller 30k med Mastercard rabatt om du har det.
Hitta en utresa i business med Star Alliance sök https://www.sas.se/eurobonus/star-alliance-award-trips/ sök FRA/LHR/MUC/IST/ZRH/VIE/WAW/etc-TYO
Här ser du tillgängliga datum i SAS Plus för hemresa, ok för en dagflygning (om det ens är det nu när man rundar Ryssland?) https://awardhacks.se/

Visa bifogad bild 141782Visa bifogad bild 141783
Lite ny i detta med Eurobonus men har snart 200k poäng och tänkte boka en liknande resa där jag förmodligen flyger från Köpenhamn då flygplatsen är närmast mig men sen säger du att man ska söka FRA/LHR/MUC/IST/ZRH/VIE/WAW/etc-TYO. Ska man köpa separata flygbiljetter för att tex åka till FRA och sedan Star Alliance biljetten för att åka till Tokyo? Blir väll dyrare med poäng om man köper enkelbiljetter?

Lite ny i detta med Eurobonus men har snart 200k poäng och tänkte boka en liknande resa där jag förmodligen flyger från Köpenhamn då flygplatsen är närmast mig men sen säger du att man ska söka FRA/LHR/MUC/IST/ZRH/VIE/WAW/etc-TYO. Ska man köpa separata flygbiljetter för att tex åka till FRA och sedan Star Alliance biljetten för att åka till Tokyo? Blir väll dyrare med poäng om man köper enkelbiljetter?
Tanken är att man först hittar "det långa benet", dvs från någon av hubarna i Europa till slutdestinationen, eller huben i andra änden. Dessa är de eftertraktade och viktiga sträckorna. När man sedan har den, så söker man upp hur man tar sig dit. Säg att du hittar Frankfurt-Tokyo i rätt klass på bra datum. Sen behöver du bara söker Köpenhamn-Frankfurt, antingen direkt eller med en till mellanlandning. Shorthaul är oftast lättare att få tag i, och folk brukar kunna flexa med reseklassen för en 90-120-minuters positionering.
Och tanken är då att man bokar allt i ett, för att det för en Star Alliance bokning med Eurobonus kvittar om du börjar i FRA eller CPH, så då kan du lika väl lägga till första sträckan med.

Och ja, två enkelbiljetter blir dyrare än en tur/retur, men ibland har man specialskäl för att göra så.

Hej! Newbie-frågor. Jag har frågor angående ombokning. Jag har hittat ekonomibiljetter på den önskade sträckan och tidpunkten. Om det skulle dyka upp business, kan jag boka om då? Kan jag boka om datum helt också?

När hade du tänkt resa? Tidpunkten är väldigt kritisk för tillgänglighet.
Söker du även Star Alliance awards?

T.ex. ifall du vill åka denna månad så går det att hitta Arlanda-München/Frankfurt/Köpenhamn-Haneda med SAS eller Lufthansa, och Haneda-Chicago-Arlanda med ANA/SAS.
Vi är två stycken och skulle gärna åka någonting oktober-november 2023, eller mars-maj 2024. Jag fick mycket bra tips här redan, så ska börja leta igen. Tack alla.

Hej! Newbie-frågor. Jag har frågor angående ombokning. Jag har hittat ekonomibiljetter på den önskade sträckan och tidpunkten. Om det skulle dyka upp business, kan jag boka om då? Kan jag boka om datum helt också?
ja det går fint för en avgift om 150kr/person Star Alliance eller 250-750kr/person för SAS beroence på destination
håll koll på att poängen och eventuell voucher inte gått ut vid tidpunkt för ombokningen

Toppen