Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

fcx

Medlem
Att biljetten räknas om mot regelverket och prissätts på nytt och att det då uppstår differens mot tidigare betalda avgifter som krävs in.
Ja, det kommer att räknas om skatter och avgifter när du byter ett segment. I detta fall kommer det då att dels bli skillnaderna i valutakurs mellan nu och när du bokade (eftersom olika skatter och avgifter sätts i olika valutor). Dels eventuella högre skatter när man byter från go till plus (vissa marknader har högre skatt för premiumklasser). Samt 150 kr i ombokningsavgift. 450 resp. 375 kronor är avgifter som bara tas ut vid nybokningar.
 
Jag bokade en enkel PMI-ARN med SAS direktflyg innan ändringarna av av- och ombokning slog igenom den 2/2 2023. I helgen dök det upp platser på direktflyget med SAS ARN-PMI så jag ringde för att lägga på detta. Platserna är reserverade och ärendet skickat till Eurobonusavdelningen för biljettering, så så långt allt gott.

Däremot hävdade kundtjänst att det skulle bli en ombokningsavgift på 150 kr / person. Jag menade att det inte borde vara någon ombokningsavgift då det är en ren SAS-award och det tidigare inte fanns varken av- eller ombokningsavgifter på dessa. Kundtjänst stod på sig och menade att det alltid varit 150 kr i ombokningsavgifter även på rena SAS-awards. Jag orkade inte tjafsa och ville säkra upp platserna så sade OK på det och tänkte att jag får ringa på måndag och förhoppningsvis prata direkt med Eurobonusavdelningen. Är jag eller kundtjänst ute och cyklar?
 

fcx

Medlem
Jag bokade en enkel PMI-ARN med SAS direktflyg innan ändringarna av av- och ombokning slog igenom den 2/2 2023. I helgen dök det upp platser på direktflyget med SAS ARN-PMI så jag ringde för att lägga på detta. Platserna är reserverade och ärendet skickat till Eurobonusavdelningen för biljettering, så så långt allt gott.

Däremot hävdade kundtjänst att det skulle bli en ombokningsavgift på 150 kr / person. Jag menade att det inte borde vara någon ombokningsavgift då det är en ren SAS-award och det tidigare inte fanns varken av- eller ombokningsavgifter på dessa. Kundtjänst stod på sig och menade att det alltid varit 150 kr i ombokningsavgifter även på rena SAS-awards. Jag orkade inte tjafsa och ville säkra upp platserna så sade OK på det och tänkte att jag får ringa på måndag och förhoppningsvis prata direkt med Eurobonusavdelningen. Är jag eller kundtjänst ute och cyklar?
150 kronor ombokningsavgift på SAS-award har "alltid" funnits och varit 150 SEK, och gäller för bokningar gjorda före 1 februari. För att komma undan denna kunde man tidigare boka av (gratis) och göra en ny bokning (gratis).

Det nya är att man har infört en avgift för avbokning (250 SEK) och höjt ombokningsavgiften till 250 SEK, så det gamla tricket fungerar inte längre.
 

pswe

Medlem
150 kronor ombokningsavgift på SAS-award har "alltid" funnits och varit 150 SEK, och gäller för bokningar gjorda före 1 februari. För att komma undan denna kunde man tidigare boka av (gratis) och göra en ny bokning (gratis).

Det nya är att man har infört en avgift för avbokning (250 SEK) och höjt ombokningsavgiften till 250 SEK, så det gamla tricket fungerar inte längre.
Det måste varit via telefon då väl?
Jag har bokat om mängder med SAS-bokningar via nätet utan avgift.
 

Qraze

Medlem
Vet inte om byte av bokningsklass på ren SAS-award räknas som ombokning men fick ingen extra kostnad när jag bokade om via sas.se från ekonomi till plus mer än mellanskillnaden på poäng naturligtvis.
 
150 kronor ombokningsavgift på SAS-award har "alltid" funnits och varit 150 SEK, och gäller för bokningar gjorda före 1 februari. För att komma undan denna kunde man tidigare boka av (gratis) och göra en ny bokning (gratis).

Det nya är att man har infört en avgift för avbokning (250 SEK) och höjt ombokningsavgiften till 250 SEK, så det gamla tricket fungerar inte längre.
OK, tack för klargörandet då var det jag som var ute och cyklade alltså :) Vet med mig att jag har bokat om SAS-awards tidigare över telefon utan avgift men då var det säkert så att det gjordes en avbokning och sen ny bokning enligt det gamla tricket.

Alternativet hade varit att boka även ARN-PMI som en enkel men jag värderar ändå besparingen av 7 500 poäng högre än en avgift på 450 kr.
Ja, lyckas man ändra online är det gratis ringer man in har det alltid varit 150 kronor per person för ändringen.

Jag får det aldrig att funka när jag försöker ändra SAS-awards på nätet. Blir alltid ett felmeddelande efter att ha sökt på det nya datumet.
 
Toppen