Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

intuition

Medlem
Nu kan jag inte resebyrå-terminologi men typ så här läser jag det. Ett byte på den del av en resa som är en och samma "enhet" får bytestiden inte överstiga 10 h och på ett byta som är mellan två enheter max 24 h.


Exempel:
LLA (SK) - ARN (SK) - CPH (TG) - BKK (SQ)- SIN

Då bokas säkert LLA-CPH som en enhet och bytet i Stockholm får vara max 10 timmar, medan bytet i Köpenhamn och Bangkok kan vara upp till 24 h.


Just my 2 cents.
 

Lilje

Ny medlem
Är det någon som har koll på hur sökfunktionen för Star Alliance bonusresor fungerar? Hittade en resa igår till Madagaskar (fanns många platser kvar enl. awardhacks), kort därefter försvann resan för att sedan komma tillbaka delvis idag (dock inte lika många datum som igår).

Är det flygbolagens APIer som spökar eller ändras tillgängliga rutter så pass ofta?
 

Gus

Medlem
Ang biljettering direkt, jag har även varit med om att agenten varit på väg att räkna ut skatter och biljetterna men sedan sagt något i likhet med ”nej just det, den här bokningen måste jag skicka till eurobonusavdelningen för biljettering”. Tycker därför att det verkar som att vissa som i teorin kan biljettera inte får göra det på alla typer av bokningar. Dock bara en observation/gissning och har ingen insyn i varför det skulle vara så.
Är det större risk att råka ut för biljettering av skatterna om man gör en ändring i en pågående bonusresa snarare än om det är en nybokning? Jag lade till en hemresa på en befintlig 2-4-1 resa i fredags och killen sa att biljettering skulle ske idag måndag, men så har ännu inte skett.

När dras de extra poängen som går åt för att göra en enkelresa till en tor? Direkt vid ombokningen eller vid biljettering?
 
Last edited:

tallskog

Ny medlem
Jag jobbar på SAS kundservice och vi har många nya kollegor nu efter pandemin som inte har så mycket erfarenhet. Men det är inte alltid agentens fel när det inte går att boka så jag tänkte jag kunde berätta om några vanliga tillfällen det inte går att boka en resa trots att den finns på hemsidan.

Resan får inte säljas med en befintlig resa

Av något skäl, jag gissar pengar, så kan man inte boka boka in vissa resor med en befintlig bokning. Detta är väldigt lätt att testa genom att titta om resan kommer upp när man tar bort den befintliga bokningen och söker igen utan att bokningen ligger framme i window 2. Då kommer man kunna se platserna men när man söker och bokning ligger framme i window 2 så finns inte platserna där.

Detta är tyvärr omöjligt för er kunder att se via hemsidan.

Spökplatser

Det är främst Etopoien och Turkish som sysslar med detta. Har ingen aning om varför. Platsen finns när man söker, men när man lägger ner den i bokningen står att det att den ligger som waitlist (HL).

Utöver det så finns det ju regler kring married segement och routing bla. Men vi kan absolut boka segment för segment, det är ju en av de stora fördelarna med att sitta med ett amadeusinlogg.
 

eddo

Medlem
Jag jobbar på SAS kundservice och vi har många nya kollegor nu efter pandemin som inte har så mycket erfarenhet. Men det är inte alltid agentens fel när det inte går att boka så jag tänkte jag kunde berätta om några vanliga tillfällen det inte går att boka en resa trots att den finns på hemsidan.

Resan får inte säljas med en befintlig resa

Av något skäl, jag gissar pengar, så kan man inte boka boka in vissa resor med en befintlig bokning. Detta är väldigt lätt att testa genom att titta om resan kommer upp när man tar bort den befintliga bokningen och söker igen utan att bokningen ligger framme i window 2. Då kommer man kunna se platserna men när man söker och bokning ligger framme i window 2 så finns inte platserna där.

Detta är tyvärr omöjligt för er kunder att se via hemsidan.

Spökplatser

Det är främst Etopoien och Turkish som sysslar med detta. Har ingen aning om varför. Platsen finns när man söker, men när man lägger ner den i bokningen står att det att den ligger som waitlist (HL).

Utöver det så finns det ju regler kring married segement och routing bla. Men vi kan absolut boka segment för segment, det är ju en av de stora fördelarna med att sitta med ett amadeusinlogg.
Tack för att du delar med dig. Har du insyn i vilka situationer biljettering kan ske direkt medan den i andra fall måste till ”Eurobonusavdelningen” för biljettering? Beror det endast på agentens kunskap eller är det annat som spelar in?
 

Rickard_O

Medlem
Är det större risk att råka ut för biljettering av skatterna om man gör en ändring i en pågående bonusresa snarare än om det är en nybokning? Jag lade till en hemresa på en befintlig 2-4-1 resa i fredags och killen sa att biljettering skulle ske idag måndag, men så har ännu inte skett.

När dras de extra poängen som går åt för att göra en enkelresa till en tor? Direkt vid ombokningen eller vid biljettering?
Fick känslan av att poängen dras när bakomliggande avdelning jobbar med biljetteringen, i fredags när jag bokade om en resa till Bangkok till Singapore istället så skulle den skickas iväg för biljettering, sen plötsligt var min bokning borta och hela poängpoolen vi hade rök också, men kom tillbaka sen när allt var klart! Sen när biljetterna dök upp i mailkorgen ca en timme senare så såg allt snyggt ut överallt!


Blev bra rädd när jag såg detta :oops:
1676914111521.png
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Johan F

Medlem
Jag jobbar på SAS kundservice och vi har många nya kollegor nu efter pandemin som inte har så mycket erfarenhet. Men det är inte alltid agentens fel när det inte går att boka så jag tänkte jag kunde berätta om några vanliga tillfällen det inte går att boka en resa trots att den finns på hemsidan.

Resan får inte säljas med en befintlig resa

Av något skäl, jag gissar pengar, så kan man inte boka boka in vissa resor med en befintlig bokning. Detta är väldigt lätt att testa genom att titta om resan kommer upp när man tar bort den befintliga bokningen och söker igen utan att bokningen ligger framme i window 2. Då kommer man kunna se platserna men när man söker och bokning ligger framme i window 2 så finns inte platserna där.

Detta är tyvärr omöjligt för er kunder att se via hemsidan.

Spökplatser

Det är främst Etopoien och Turkish som sysslar med detta. Har ingen aning om varför. Platsen finns när man söker, men när man lägger ner den i bokningen står att det att den ligger som waitlist (HL).

Utöver det så finns det ju regler kring married segement och routing bla. Men vi kan absolut boka segment för segment, det är ju en av de stora fördelarna med att sitta med ett amadeusinlogg.
Kul med lite insikt hur det fungerar och vad ni får och inte får göra. Känn dig uppmanad att dela mer kunskap i olika trådar.
 
Toppen