Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Har fått lite hjärnsläpp såhär fredagkväll.
Hade sedan tidigare två rena SAS bonusresor bokade (CPH-JFK T&R) och (ORD-ARN) som grovplanering för någon form av sommarresa. Hittade dock här nu under eftermiddagen en komplett rutt för resan med en mix av *A-bolag som jag ringde och bokade och använde min 2-4-1 till. I samband med detta passade jag på att boka av mina rena SAS bonusresor över telefon, poängen för dessa kom tillbaka direkt. Dock har jag inte fått några avbokningsbekräftelser på de två bokningarna jag bokade av och blev då lite osäker om alla pengar man betalat i samband med bokningarna också kommer åter? Visst är det ingen serviceavgift som inte återbetalas på rena SAS awards?
 
Förlåt en newbie fråga. Fick ett email från SAS att dom ändrat min bokning som var bokad i Plusbonus med flypremium. Det står något om att om jag vill boka om eller ansöka om en voucher så måste jag göra det inom 15 dagar. Jag antar att jag inte kan få någon voucher för denna bokning utan att jag om jag avbokar får poäng + skatter och avgifter tillbaka och inget annat. Eller har jag fel?
 
Förlåt en newbie fråga. Fick ett email från SAS att dom ändrat min bokning som var bokad i Plusbonus med flypremium. Det står något om att om jag vill boka om eller ansöka om en voucher så måste jag göra det inom 15 dagar. Jag antar att jag inte kan få någon voucher för denna bokning utan att jag om jag avbokar får poäng + skatter och avgifter tillbaka och inget annat. Eller har jag fel?
Du får tillbaka det du betalat, varken mer eller mindre.
 
Vad är egentligen SAS policy för när de stryker bokningsavgiften för bokningar via telefon?

Jag behöver allt som oftast ringa in och lägga bokningar när jag ska på längre resor, eftersom de nästan alltid kräver en övernattning på Arlanda efter inrikesflyget från Kiruna, och de brukar inte dyka upp som förslag när man söker själv. Alla gånger jag har gjort så har kundtjänst strukit bokningsavgiften eftersom det handlar om en bokning som inte går att lägga på egen hand. Är det korrekt av dem, eller har jag bara haft tur?

Samma sak har för övrigt gällt de gånger jag ringt in och begärt en ändring av en bonusresa, eftersom deras funktion för att boka om via Mina bokningar på hemsidan väldigt sällan har fungerat för mig.

Den här veckan har jag stött på flera personer i kundtjänsten som inte verkar vilja kännas vid den här policyn, så jag skulle gärna vilja veta hur mycket det är värt att stå på sig.
 
Den här veckan har jag stött på flera personer i kundtjänsten som inte verkar vilja kännas vid den här policyn, så jag skulle gärna vilja veta hur mycket det är värt att stå på sig.
Kanske inte helt jämförbart men jag bokade en bonusresa igår för fyra personer med två 2-4-1 som ju inte går att göra online. Men det räckte inte för att bli av med bokningsavgiften.

Däremot gick agenten med att jag bokade själv online och applicera 2-4-1 i efterhand så det fick bli så istället
 
Vad är egentligen SAS policy för när de stryker bokningsavgiften för bokningar via telefon?

Jag behöver allt som oftast ringa in och lägga bokningar när jag ska på längre resor, eftersom de nästan alltid kräver en övernattning på Arlanda efter inrikesflyget från Kiruna, och de brukar inte dyka upp som förslag när man söker själv. Alla gånger jag har gjort så har kundtjänst strukit bokningsavgiften eftersom det handlar om en bokning som inte går att lägga på egen hand. Är det korrekt av dem, eller har jag bara haft tur?

Samma sak har för övrigt gällt de gånger jag ringt in och begärt en ändring av en bonusresa, eftersom deras funktion för att boka om via Mina bokningar på hemsidan väldigt sällan har fungerat för mig.

Den här veckan har jag stött på flera personer i kundtjänsten som inte verkar vilja kännas vid den här policyn, så jag skulle gärna vilja veta hur mycket det är värt att stå på sig.
Gissar att ingen på BC vet exakt vad som står SAS manualer men formellt sett ska man betala tfn-avgift om man bokar resan via tfn och inte online. Jag har flera ggr bokat ZZZ-XXX-YYY online men sedan ringt in och lagt till AAA-ZZZ-XXX-YYY. Då räknas detta som ändring och jag har betalt 150kr pp. Är tfn-avgiften (375kr) per bokning eller per person?
 
Gissar att ingen på BC vet exakt vad som står SAS manualer men formellt sett ska man betala tfn-avgift om man bokar resan via tfn och inte online. Jag har flera ggr bokat ZZZ-XXX-YYY online men sedan ringt in och lagt till AAA-ZZZ-XXX-YYY. Då räknas detta som ändring och jag har betalt 150kr pp. Är tfn-avgiften (375kr) per bokning eller per person?

Telefonavgiften är höjd till 400kr sedan en tid tillbaka, och gäller per person (https://www.sas.se/eurobonus/star-alliance-award-trips/). Vad som ingår i "vissa undantag" är inte helt klart – jag har av agenter fått uppmaningen att be om återbetalning i efterhand (resa som ej gick att boka online), ännu utan framgång.

  • En bokningsavgift på 400 SEK per person tillkommer för telefonbokningar (det finns vissa undantag om det inte går att boka online).
 
Toppen