Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Telefonavgiften är höjd till 400kr sedan en tid tillbaka, och gäller per person (https://www.sas.se/eurobonus/star-alliance-award-trips/). Vad som ingår i "vissa undantag" är inte helt klart – jag har av agenter fått uppmaningen att be om återbetalning i efterhand (resa som ej gick att boka online), ännu utan framgång.

Den där sidan verkar främst handla om bokningar inom Star Alliance (även om resor med SAS nämns i en punkt), så jag antar att det är skillnad för telefonbokningar med SAS? Jag har aldrig hört dem nämna en avgift på 400 kr i alla fall. Både för ändringar och bokningar har de krävt 150 kr.

Gissar att ingen på BC vet exakt vad som står SAS manualer men formellt sett ska man betala tfn-avgift om man bokar resan via tfn och inte online. Jag har flera ggr bokat ZZZ-XXX-YYY online men sedan ringt in och lagt till AAA-ZZZ-XXX-YYY. Då räknas detta som ändring och jag har betalt 150kr pp. Är tfn-avgiften (375kr) per bokning eller per person?
Minns du om det handlat om bonusresor med andra Star Alliance-bolag, eller rena SAS-bokningar?

Gör man en ändring på en star alliance bokning ska man alltid betala 150 i avgift för person.

Bokar man om en sas award själv kostar det inget, ringer man in så är det lite lotto om de debiterar ombokningsavgift eller ej, dock inget jag tjafsar om, det är ändå sjukt billigt. Man bör välja sina strider, och finns inget som säger att den kostnaden inte ska debiteras.

Om folk inte märkt det så har SAS släppt businessbiljetter till New York för oktober 2023 nu. Passade på och boka tur och retur New York till mig och tjejen idag.

• Gilla
Reactions: Gus
Misstänker att det är någon form av (omvänd?) married segments som spökar i en av mina bokningar. Tycker jag läst på och försökt förstå mig på married segments så gott jag kan men här blir jag ändå inte klok!

Behöver connection i New York i en av mina resor, ser själv vid sökning på SAS hemsida tillgänglighet i business JFK-BRU samt EWR-LIS. Dvs när jag endast söker den sträckan. På flighten JFK-BRU ser SAS agenter endast ekonomi trots att det ska finnas 2 platser för eurobonus i business enl både awardfares och SAS hemsida. Flighten EWR-LIS ser inte SAS agenter överhuvudtaget, varken i business eller ekonomi, trots att awardfares och SAS hemsida visar 8 platser i business och 9 i ekonomi. De ser alltså inga bonusplatser på flighten överhuvudtaget.

Har ringt 4 olika agenter nu. Vet att det ofta kan vara problem med married segments, men här gäller det ju "det omvända" att resan kan bokas enskild men inte läggas till i min bokning. Hade även förstått om det var samma flygbolag hela sträckan och de endast vill sälja sträckorna individuellt istället för tillsammans, men här gäller det ju dessutom olika flygbolag som jag anländer och flyger vidare med.

Har någon kunskap om detta tar jag tacksamt emot info. Om inte annat för att det är kul att lära sig hur det här funkar!

Misstänker att det är någon form av (omvänd?) married segments som spökar i en av mina bokningar. Tycker jag läst på och försökt förstå mig på married segments så gott jag kan men här blir jag ändå inte klok!

Behöver connection i New York i en av mina resor, ser själv vid sökning på SAS hemsida tillgänglighet i business JFK-BRU samt EWR-LIS. Dvs när jag endast söker den sträckan. På flighten JFK-BRU ser SAS agenter endast ekonomi trots att det ska finnas 2 platser för eurobonus i business enl både awardfares och SAS hemsida. Flighten EWR-LIS ser inte SAS agenter överhuvudtaget, varken i business eller ekonomi, trots att awardfares och SAS hemsida visar 8 platser i business och 9 i ekonomi. De ser alltså inga bonusplatser på flighten överhuvudtaget.

Har ringt 4 olika agenter nu. Vet att det ofta kan vara problem med married segments, men här gäller det ju "det omvända" att resan kan bokas enskild men inte läggas till i min bokning. Hade även förstått om det var samma flygbolag hela sträckan och de endast vill sälja sträckorna individuellt istället för tillsammans, men här gäller det ju dessutom olika flygbolag som jag anländer och flyger vidare med.

Har någon kunskap om detta tar jag tacksamt emot info. Om inte annat för att det är kul att lära sig hur det här funkar!
"Married segments" kan vara bägge fallen. Dvs både att två segment måste kombineras, eller att de inte får kombineras.

"Married segments" kan vara bägge fallen. Dvs både att två segment måste kombineras, eller att de inte får kombineras.
Så långt har jag hängt med, men trodde inte att det skulle vara så mellan olika bolag. Att ett bolag kan vilja vill sälja awards A-B och B-C, men inte A-C förstår jag. Har svårare att förstå att bolag Y släpper platser B-C men inte vill erbjuda dem till den som flyger A-B med ett annat bolag X.

Men man lär sig något nytt hela tiden, tack för ditt svar. :)

Toppen