Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Kii

Medlem
Hur vet du att det inte fanns mer än 1 plats som gick att boka? Ibland när man bokar släpps nya platser direkt också.

Det fu behöver ha koll på är att du har ett bokningsnummer och e-ticket nummer (ska börja på 117). I så fall bör allt vara lugnt.
Det stod ” 4 kvar” i SAS Star alliance-portal, och så står det fortfarande. Ja, varje passagerare har nu dubbla 117-nr, pga ombokningen. Tack för svar :)
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
En annan sak som är konstig är att denna text dyker upp på LHs sida när jag loggar in med mobilens webläsare, men inte på appen eller min laptop.

Some services are not confirmed
  • You have to contact the call center to confirm some services. An agent will take care of this issue.

Detta är vanligt när man har flera bolag på en bokning och inget man ska dra allt för stora växlar av så länge du har blivit ticketed.
 
  • Gilla
Reactions: Kii

eddo

Medlem
Ingen fråga, men har märkt ett mönster när jag söker platser med TK. Har följt platser som släpps på ARN-IST-KUL nästa höst. Platser i business blir först tillgängliga "som vanligt". Ett tag senare (ca 1-2 veckor efter att platserna först släppts på de flighter jag har haft koll på) ändrar TK från 777-300ER till 787-9, i samma veva försvinner platserna för Eurobonus, men finns kvar för t.ex. Aeroplan. Kan alltså vara extra viktigt att boka direkt när platser dyker upp på de datum man vill åka om detta mönster fortsätter.

Detta är bara något jag märkt och det skulle visserligen kunna vara så att platserna helt enkelt bokas. Men anledningen till min spekulation ovan är att platserna på de flighter jag haft koll på försvunnit just i samband med flygplansbyte och att samma antal som innan finns kvar för Aeroplan enl awardfares.

Exempel på där detta skett:
ARN-IST-KUL 5/11-23
ARN-IST-KUL 12/11-23
Verkar alltså gälla främst söndagar i november hittills på denna rutt. Vet inte om det gäller andra rutter och tidsperioder också eller om det bara råkar vara just denna.

Datum där flygplanstypen är 777-300ER är fortfarande bokningsbara för eurobonus.
 
Jag har 2st 2-4-1 vouchers, varav den ena går ut 31/12-2022 och 230k Eurobonus poäng.

Vi har tänkt att flyga 3 personer i ekonomi från ARN eller CPH till DPS i slutet av juni 2023.
Hemresa c:a tre veckor senare. D.v.s i mitten av juli,
Bästa rutten jag har hittat är med Thai Airways via BKK.
Dock släpper Thai EB-biljetterna 180 dagar innan. Vilket gör att jag inte kommer kunna boka hemresan innan den ena 2-4-1 voucher går ut.

Jag vet att det redan nu går att boka hemresa med EVA Air, via TPE och VIE. Men den rutten lockar inte så mycket. Då vaskar jag hellre vouchern och betalar 100k poäng för en biljett.

Finns det någon mer rutt från Skandinavien till Bali med endast ett byte som jag har missat?
Några andra tricks som ni mer erfarna känner till?

Tack på förhand :)
 

Mr Basic

Medlem
Jag har 2st 2-4-1 vouchers, varav den ena går ut 31/12-2022 och 230k Eurobonus poäng.

Vi har tänkt att flyga 3 personer i ekonomi från ARN eller CPH till DPS i slutet av juni 2023.
Hemresa c:a tre veckor senare. D.v.s i mitten av juli,
Bästa rutten jag har hittat är med Thai Airways via BKK.
Dock släpper Thai EB-biljetterna 180 dagar innan. Vilket gör att jag inte kommer kunna boka hemresan innan den ena 2-4-1 voucher går ut.

Jag vet att det redan nu går att boka hemresa med EVA Air, via TPE och VIE. Men den rutten lockar inte så mycket. Då vaskar jag hellre vouchern och betalar 100k poäng för en biljett.

Finns det någon mer rutt från Skandinavien till Bali med endast ett byte som jag har missat?
Några andra tricks som ni mer erfarna känner till?

Tack på förhand :)
CPH/ARN-IST-DPS med Turkish?
 

palmen

Moderator
Jag har 2st 2-4-1 vouchers, varav den ena går ut 31/12-2022 och 230k Eurobonus poäng.

Vi har tänkt att flyga 3 personer i ekonomi från ARN eller CPH till DPS i slutet av juni 2023.
Hemresa c:a tre veckor senare. D.v.s i mitten av juli,
Bästa rutten jag har hittat är med Thai Airways via BKK.
Dock släpper Thai EB-biljetterna 180 dagar innan. Vilket gör att jag inte kommer kunna boka hemresan innan den ena 2-4-1 voucher går ut.

Jag vet att det redan nu går att boka hemresa med EVA Air, via TPE och VIE. Men den rutten lockar inte så mycket. Då vaskar jag hellre vouchern och betalar 100k poäng för en biljett.

Finns det någon mer rutt från Skandinavien till Bali med endast ett byte som jag har missat?
Några andra tricks som ni mer erfarna känner till?

Tack på förhand :)
Turkish flyger väl direkt till DPS så det skulle väl gå i teorin.
Om det är ett krav på max 1 stopp så har du inte så mycket andra val.

Sen kan man kanske se över vad dessa biljetter kostar att köpa, att bränna poäng på detta är generellt sätt dåligt värde för poängen. Men om de går ut så är det självklart bättre att nyttja de än att köpa muffins ombord.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Turkish flyger väl direkt till DPS så det skulle väl gå i teorin.
Om det är ett krav på max 1 stopp så har du inte så mycket andra val.

Sen kan man kanske se över vad dessa biljetter kostar att köpa, att bränna poäng på detta är generellt sätt dåligt värde för poängen. Men om de går ut så är det självklart bättre att nyttja de än att köpa muffins ombord.
Tack för svaret. :)
Har tyvärr inte hittat några Eurobonus-biljetter med Turkish.
Biljettpriset till Bali ligger på från runt 10k SEK för tillfället, så för mig känns det värt 100k EB-poäng. ;)
 

kolis

Medlem
Ska boka en 2-4-1 resa för första gången med min voucher som går ut nu vid nyår, men är inte helt hundra på hur jag ska tänka.

Vilken sida brukar ni boka via när ni nyttjar vouchern? Är det den där Star alliance-portalen? Eller via sas.se och vanliga bokningsflödet? När jag söker via vanliga flödet på sas.se så får jag fram vad flygen kostar i poäng, men när jag loggar in så kommer det fram att det inte går att boka med poäng just nu. Fick samma felmeddelande för två månader sedan också, trodde det var något tillfälligt just då men uppenbarligen inte.

Pratat med Amex och SAS och dom har inte hört om detta felet tidigare, börjar bli stressad över att inte kunna boka något flyg. Eller ska jag strunta i "vanliga" bokninge på sas.se och gå via en annan sida? Väldigt tacksam för hjälp

ej inloggad:
1670337382009.png


inloggad samma sökning:
1670337498358.png
 
Omöjligt svara på din fråga utan att veta din resrutt och vilket leg som är bokat i vilken klass. Åker själv ofta på resor där ett leg, av flera, är economy. Reglerna styrs av IATA resolution 302. Det handlar om hur man bestämmer vilket av de olika bolag du flyger med som är Most Significant Carrier (MSC). Så här förklarar Turkish detta (på ett lättfattligt sätt).
"When your journey involves more than one airline, the baggage rules of the most significant carrier (MSC) are applicable. The MSC is defined as the airline flying the most significant and/or longest leg of the journey, in accordance with International Air Transport Association (IATA) regulations. As baggage requirements are different for every flight, you will find the most accurate details on your reservation information and the baggage information on your ticket."

Åker du t.e.x. från Europa till sydamerika, så är det bolaget som flyger den längsta sträckan och krossar en IATA-zon (över Atlanten) som är MSC. Dess bagageregler gäller för hela resan. Så det låter väldigt rimligt med 2 väskor per passagerare om du åker business på den längsta sträckan, som därtill korsar en IATA-zon.

Att du sedan åker med Avianca är bara att beklaga. Usel service, dålig mat och ofta försenat. Och incheckningen med dem kan bjuda på överraskningar. Skulle själv checka in en tredje väska med dem (EBG). Incheckningsagenten från Avianca förklarade då för mig att SAS inte var med i Star alliance och att jag därför inte hade rätt till något extra bagage. Det hjälpte inte vad jag gjorde. Han kunde inte hitta SAS i systemet. Det fanns inte och var följaktligen inte medlem av Star alliance. Efter en lång palaver förstod jag var skon klämde. Han kunde inte hitta IATA-koden för SAS, SK, utan hade försökt med något annat. När väl den pusselbiten var på plats så fick jag med väskan.
Avianca är f.ö. ökända för sina rent hutlösa avgifter för extra bagage.

Tack för jättebra svar, verkligen.

Eftersom Avianca är resan över atlanten åt båda hållen i Business, samt att även ekonomi-benet inom sydamerika är med Avianca, så bör det falla under IATA resolution 302 enligt din beskrivning.

Man får ta det som finns när man bokar spontanresa 2 månader innan avfärd! Eftersom det är min första business-resa så kommer jag säkert vara mycket nöjd oavsett, men ska ha det i åtanke nästa gång jag bokar bonusresa!
 
Toppen