Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Tamas

Medlem
UME-ARN-IST-DXB//AUH-IST-ARN-UME. Går inte att avboka sista benet eftersom det blir då en dubbel open jaw vilket är mot reglerna för bonusresor.
Vet inte hur det är med väskan. Ofta, men inte alltid, har jag kunnat checka in väskan hela vägen till Umeå när jag kommit ex-Schengen och flugit via Arlanda.
Det kan vara så att jag har gammal kunnskap angående recheck, sorry i s f.
Men minns tydligt att jag lärde mig "the hard way" och stod på GOT utan bagage efter hemkomst :)

Sent from my SM-A528B using Tapatalk
 

Ohjay

Medlem
Börjar bli dags att boka lite *A resor för mina EB-poäng men har inte gjort det sedan innan pandemin så undrar lite över vad som är smidigast sätt nu för tiden?
Är det att kolla upp resan ben för ben på SAS hemsida och sedan ringa kundtjänst för att utföra bokningen?

En av resorna är Sthlm - Aruba och söker jag utan att dela upp sökningen i enskilda ben så får jag inte fram några träffar, medan om jag söker ben för ben så finns det platser att boka.
 

majoren

Medlem
Börjar bli dags att boka lite *A resor för mina EB-poäng men har inte gjort det sedan innan pandemin så undrar lite över vad som är smidigast sätt nu för tiden?
Är det att kolla upp resan ben för ben på SAS hemsida och sedan ringa kundtjänst för att utföra bokningen?

En av resorna är Sthlm - Aruba och söker jag utan att dela upp sökningen i enskilda ben så får jag inte fram några träffar, medan om jag söker ben för ben så finns det platser att boka.
Klokt. SAS sökmotor för Star alliance fungerar ju bra när man söker ben för ben och sedan ringer in och bokar. Så har jag alltid gjort. När jag söker hela sträckan blir det ofta bom.
 

filip23

Medlem
Börjar bli dags att boka lite *A resor för mina EB-poäng men har inte gjort det sedan innan pandemin så undrar lite över vad som är smidigast sätt nu för tiden?
Är det att kolla upp resan ben för ben på SAS hemsida och sedan ringa kundtjänst för att utföra bokningen?

En av resorna är Sthlm - Aruba och söker jag utan att dela upp sökningen i enskilda ben så får jag inte fram några träffar, medan om jag söker ben för ben så finns det platser att boka.
Sök ben för ben och ge agenten dom alternativen du hittat. Hittar agenten inte dessa (som du själv har hittat på * alliance verktyget) lägg på och ring igen (HUACA)
 

Ohjay

Medlem
Klokt. SAS sökmotor för Star alliance fungerar ju bra när man söker ben för ben och sedan ringer in och bokar. Så har jag alltid gjort. När jag söker hela sträckan blir det ofta bom.
Sök ben för ben och ge agenten dom alternativen du hittat. Hittar agenten inte dessa (som du själv har hittat på * alliance verktyget) lägg på och ring igen (HUACA)
Tackar för input, då är det bara att börja leta :)
 
Tackar för input, då är det bara att börja leta :)

Bokade denna resa för min sambo nyligen. Var oerhört svårt att hitta nån resa via nordamerika utan layover. Det kanske du är öppen för ? Stopp i kanada, NYC, Miami om jag minns rätt. Sen var det jättesvårt att hitta sista rutten till Aruba med bonuspoäng ska tilläggas.

Vi körde tillslut avianca via bogota och sen bokade vi nya biljett för pengar via Avianca. Transfer i Bogota var väldigt smidig tyckte hon. Kör dock inte misstaget hon gjorde och råka lägga till val av sittplats för 800kr enkel väg. Hon behövde bara lägga till bagage som skulle kostat 300kr
 

Davvelavve

Medlem
Är det värt att ta en omväg från USA med Air India i deras First? Inte sett att någon bokat first med AI men kan se platser via Aeroplan.
 

Kii

Medlem
Jag bokade en resa genom sasportalen med Turkish economy got-ist-auh och återresa i business auh-ist-got. Efter ett par dagar ville jag boka om så jag fick biz även på ditvägen, men då var jag tvungen att flyga med LH got-fra-ist och sen turkish ist-auh.

Jag ringde sas i fredags, de ”löste” det men jag blev satt på kö för omräkning av skatter. Idag ringde jag igen, och fick bekräftelse och kvitto på mail efter ett par timmar. Jag har gjort seatingen på samtliga flyg genom respektive bolags app (av någon anledning syns inte flyget got-fra på Turkish app men på LH och SAS). Dock så finns resan kvar att boka på Star alliance sida. Är detta vanligt? Behöver jag ringa och kolla?

En annan sak som är konstig är att denna text dyker upp på LHs sida när jag loggar in med mobilens webläsare, men inte på appen eller min laptop.

Some services are not confirmed
  • You have to contact the call center to confirm some services. An agent will take care of this issue.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Dock så finns resan kvar att boka på Star alliance sida. Är detta vanligt? Behöver jag ringa och kolla?
Hur vet du att det inte fanns mer än 1 plats som gick att boka? Ibland när man bokar släpps nya platser direkt också.

Det fu behöver ha koll på är att du har ett bokningsnummer och e-ticket nummer (ska börja på 117). I så fall bör allt vara lugnt.
 
Toppen