En fråga som jag försökt googla fram utan lycka.
Jag åker business 90% av min resa, där man får ha med sig en massa incheckade bagage. Vi planerar på att checka-in varsitt. Men på hemvägen funderar vi på att kanske köpa en resväska för att ta med oss lite shopping.
När man har mixed cabin, på de leg som är ekonomi, gäller det bara en incheckad väska per person? Trots att majoriteten av resan är i business?
Kollar man på SAS hemsida på vår bokning så står det att vi har 4 incheckade väskor även på ekonomi-benet (som är med Avianca), men vågar inte lita på SAS.
Omöjligt svara på din fråga utan att veta din resrutt och vilket leg som är bokat i vilken klass. Åker själv ofta på resor där ett leg, av flera, är economy. Reglerna styrs av IATA resolution 302. Det handlar om hur man bestämmer vilket av de olika bolag du flyger med som är Most Significant Carrier (MSC). Så här förklarar Turkish detta (på ett lättfattligt sätt).
"When your journey involves more than one airline, the baggage rules of the most significant carrier (MSC) are applicable. The MSC is defined as the airline flying the most significant and/or longest leg of the journey, in accordance with International Air Transport Association (IATA) regulations. As baggage requirements are different for every flight, you will find the most accurate details on your reservation information and the baggage information on your ticket."
Åker du t.e.x. från Europa till sydamerika, så är det bolaget som flyger den längsta sträckan och krossar en IATA-zon (över Atlanten) som är MSC. Dess bagageregler gäller för hela resan. Så det låter väldigt rimligt med 2 väskor per passagerare om du åker business på den längsta sträckan, som därtill korsar en IATA-zon.
Att du sedan åker med Avianca är bara att beklaga. Usel service, dålig mat och ofta försenat. Och incheckningen med dem kan bjuda på överraskningar. Skulle själv checka in en tredje väska med dem (EBG). Incheckningsagenten från Avianca förklarade då för mig att SAS inte var med i Star alliance och att jag därför inte hade rätt till något extra bagage. Det hjälpte inte vad jag gjorde. Han kunde inte hitta SAS i systemet. Det fanns inte och var följaktligen inte medlem av Star alliance. Efter en lång palaver förstod jag var skon klämde. Han kunde inte hitta IATA-koden för SAS, SK, utan hade försökt med något annat. När väl den pusselbiten var på plats så fick jag med väskan.
Avianca är f.ö. ökända för sina rent hutlösa avgifter för extra bagage.