Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Svaret beror lite på vad agenten vid check-in/baggage drop haft till frukost. Du har inte rätt till mer än vad economy sträckan medger men det kan gå vägen, har självt haft agent på United av alla som sagt "jaja vi låter det gå". I värsta fall så får du betala en avgift på ett par hundralappar.

Antar att du ej har något status.
Avgiften på United är dock inte några hundralappar, 200$ för extra väska åkte jag på senast hos United.
Detta rör ju dock Avianca och där vet jag inte vad priserna är, men kan bli väldigt dyrt.
 

Supersonic

Ny medlem
Om jag hittat en bonusresa från Frankfurt med Lufthansa, kan jag i efterhand lägga till en köpt biljett från Arlanda till Frankfurt, i samma rutt? Isf hur? Så att incheckade bagaget går hela vägen till slutdestinationen från Arlanda.
 

Delayed

Medlem
Jag har en bonusresa bokad med Thai från Arlanda i slutet av januari. Avgångstid 13:30 (TG 961). Det finns inrikes anslutningsflyg med SAS kvällen innan med bonusplatser tillgängliga men agenten lyckas inte lägga till inrikesbenet. Hon tror att det beror på att det är dagen innan.

Ska jag rulla vidare i agenttombolan eller har hon rätt i att man inte kan ha inrikesbenet kvällen innan?

Ledsen om detta är avhandlat men tråden är "gigantisk" och min sökförmåga otillräcklig.
 

Ledhund

Medlem
Jag har en bonusresa bokad med Thai från Arlanda i slutet av januari. Avgångstid 13:30 (TG 961). Det finns inrikes anslutningsflyg med SAS kvällen innan med bonusplatser tillgängliga men agenten lyckas inte lägga till inrikesbenet. Hon tror att det beror på att det är dagen innan.

Ska jag rulla vidare i agenttombolan eller har hon rätt i att man inte kan ha inrikesbenet kvällen innan?

Ledsen om detta är avhandlat men tråden är "gigantisk" och min sökförmåga otillräcklig.
Jag har försökt att göra liknande, GOT-CPH innan CPH-BKK. Både dagen innan och samma dag. 4 olika agenter har misslyckas att se de awardplatser jag hittar. Jag testade att köpa platserna för poäng på separat biljett vilket gick utmärkt. Men det kändes inte värt sitt pris i Eurobonuspoäng så de blev ett snabbt återköp.
En av agenterna mumlade något om att det ''kanske'' fanns en spärr då CPH-BKK är business, och ytterligare en av agenterna lyckades att hitta GOT-ARN-CPH men det kändes inte riktigt värt omvägen dessutom inte i plus.

Återkom gärna om du har bättre tur i tombolan!
 

majoren

Medlem
En fråga som jag försökt googla fram utan lycka.

Jag åker business 90% av min resa, där man får ha med sig en massa incheckade bagage. Vi planerar på att checka-in varsitt. Men på hemvägen funderar vi på att kanske köpa en resväska för att ta med oss lite shopping.

När man har mixed cabin, på de leg som är ekonomi, gäller det bara en incheckad väska per person? Trots att majoriteten av resan är i business?

Kollar man på SAS hemsida på vår bokning så står det att vi har 4 incheckade väskor även på ekonomi-benet (som är med Avianca), men vågar inte lita på SAS.
Omöjligt svara på din fråga utan att veta din resrutt och vilket leg som är bokat i vilken klass. Åker själv ofta på resor där ett leg, av flera, är economy. Reglerna styrs av IATA resolution 302. Det handlar om hur man bestämmer vilket av de olika bolag du flyger med som är Most Significant Carrier (MSC). Så här förklarar Turkish detta (på ett lättfattligt sätt).
"When your journey involves more than one airline, the baggage rules of the most significant carrier (MSC) are applicable. The MSC is defined as the airline flying the most significant and/or longest leg of the journey, in accordance with International Air Transport Association (IATA) regulations. As baggage requirements are different for every flight, you will find the most accurate details on your reservation information and the baggage information on your ticket."

Åker du t.e.x. från Europa till sydamerika, så är det bolaget som flyger den längsta sträckan och krossar en IATA-zon (över Atlanten) som är MSC. Dess bagageregler gäller för hela resan. Så det låter väldigt rimligt med 2 väskor per passagerare om du åker business på den längsta sträckan, som därtill korsar en IATA-zon.

Att du sedan åker med Avianca är bara att beklaga. Usel service, dålig mat och ofta försenat. Och incheckningen med dem kan bjuda på överraskningar. Skulle själv checka in en tredje väska med dem (EBG). Incheckningsagenten från Avianca förklarade då för mig att SAS inte var med i Star alliance och att jag därför inte hade rätt till något extra bagage. Det hjälpte inte vad jag gjorde. Han kunde inte hitta SAS i systemet. Det fanns inte och var följaktligen inte medlem av Star alliance. Efter en lång palaver förstod jag var skon klämde. Han kunde inte hitta IATA-koden för SAS, SK, utan hade försökt med något annat. När väl den pusselbiten var på plats så fick jag med väskan.
Avianca är f.ö. ökända för sina rent hutlösa avgifter för extra bagage.
 
Har en bokad award-resa, på returen fanns sista sträckan bara med övernattning (ARN-UME). Tyvärr är det open jaw på destinationen (DXB/AUH) så jag kunde inte stoppa den på Arlanda. Det finns passande flyg ARN-UME med SAS som jag kan köpa som går samma dag som vi anländer på Arlanda. Kan vi checka in till Arlanda och välja bort sista sträckan och sedan ta betalflighten? Och vad kommer SAS säga om det? Vi kommer tyvärr ha incheckat bagage.
 

Tamas

Medlem
Har en bokad award-resa, på returen fanns sista sträckan bara med övernattning (ARN-UME). Tyvärr är det open jaw på destinationen (DXB/AUH) så jag kunde inte stoppa den på Arlanda. Det finns passande flyg ARN-UME med SAS som jag kan köpa som går samma dag som vi anländer på Arlanda. Kan vi checka in till Arlanda och välja bort sista sträckan och sedan ta betalflighten? Och vad kommer SAS säga om det? Vi kommer tyvärr ha incheckat bagage.
Hur ser rutten ut? Jag tror att ni kommer behöva ändå hämta ut bagaget på ARN för sedan checka in igen. Det brukar vara så om man kommer från icke-EU. Med det betyder att du kan väl checka om bagaget till betalflighten rent tekniskt.
Men går det alltså inte att avboka sista benet så biljetten slutar på ARN istället?
 
Hur ser rutten ut? Jag tror att ni kommer behöva ändå hämta ut bagaget på ARN för sedan checka in igen. Det brukar vara så om man kommer från icke-EU. Med det betyder att du kan väl checka om bagaget till betalflighten rent tekniskt.
Men går det alltså inte att avboka sista benet så biljetten slutar på ARN istället?
UME-ARN-IST-DXB//AUH-IST-ARN-UME. Går inte att avboka sista benet eftersom det blir då en dubbel open jaw vilket är mot reglerna för bonusresor.
Vet inte hur det är med väskan. Ofta, men inte alltid, har jag kunnat checka in väskan hela vägen till Umeå när jag kommit ex-Schengen och flugit via Arlanda.
 
Toppen