Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag har en awardbokning som avslutas med hemresan CGK-IST-CPH. Vill dock hem till ARN (och hittar ingen tillgänglighet CPH-ARN på min resdag), så har hittat en alternativ rutt CGK-IST-WAW-VIE-ARN.

Hur är det nu, om jag ringer kundtjänst och ber dem kolla tillgänglighet på min hemresa - kommer dom kunna "testa" ändringen utan att boka av den ursprungliga? Finns ju risk att biljetten jag har CGK-IST-CPH är tillgänglig pga gifta segment tänker jag? Vill självklart inte riskera att torska den ursprungliga.
 

Gus

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, United, ANA, EVA AIR & Asutrian
Kabinklass: Business/Economy
Avreseort: ARN
Destination: HND (Tokyo)
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 82 500 (2-4-1 voucher)
Skatter&avgifter (per person): 2457:-
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Nov 2022
Bokad: 2022-10-21
Hur hittades tillgänglighet: United.com & SAS.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja efter lite knep och knåp från agenten
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Ryckte i flygtarmen och tog tag i detta projekt med en riktig "Jorden runt" på 7 dagar. Det tog en stund innan agenten hittat alla ben men hon sa hela tiden att datorn sa inga felmeddelanden. När hon skulle räkna skatterna blev det dock stökigt och hon fick ringa efter hjälp. Men det gick tillslut och fick ändå nöja mig med att åka Economy på en del korta ben för att få ihop den. Viktigaste för mig är att de väldigt långa flighterna är i business class. Planen är att boka om och plocka bort inrikesbenet från Tokyo till Osaka så jag får 2 dagar i Tokyo och 2 dagar i Osaka. På utresan har jag ca 21h i Washington också vilket är nice!

Flighter:

Utresa:
ARN - LHR: SAS - A320 NEO - PLUS
LHR - IAD: United - B767-300 - Business (polaris)
IAD - HND: ANA - B787-900 - Business

Hemresa:
HND - KIX: ANA - B737-800 - Economy
KIX - TPE: EVA AIR - A330-200 - Economy
TPE - (BKK) - VIE: EVA AIR - B787-10 - Business
VIE - OSL: Austrian - Embrear 190 - Economy
OSL - ARN: SAS - A320Neo - PLUS

Visa bifogad bild 134611
Fantastisk bokning! Hade du tur med agenten eller brukar man kunna göra sådana här bokningar?
 
Hej alla, har två funderingar jag hoppas kunna få svar på här!

1. Fick en minimal ändring på min 2-4-1-bokning (ett leg flyttades fram 5 min och sen tillbaka 5min), kan man få en "gratis" ändring ifall man hittar bättre rutt nu?
2A. Förstår att man inte får ha stopover (mer än 24h), räknar man på tiden mellan Arrival och kommande Departure?
2B. Ifall man gör en mini-stopover, och lämnar flygplatsen, händer det något med det incheckade baggaget? Har hört att det kan bero på flygbolag, men iom att detta bokas genom *A, så är jag lite osäker.
 

palmen

Moderator
Hej alla, har två funderingar jag hoppas kunna få svar på här!

1. Fick en minimal ändring på min 2-4-1-bokning (ett leg flyttades fram 5 min och sen tillbaka 5min), kan man få en "gratis" ändring ifall man hittar bättre rutt nu?
2A. Förstår att man inte får ha stopover (mer än 24h), räknar man på tiden mellan Arrival och kommande Departure?
2B. Ifall man gör en mini-stopover, och lämnar flygplatsen, händer det något med det incheckade baggaget? Har hört att det kan bero på flygbolag, men iom att detta bokas genom *A, så är jag lite osäker.
Högst troligt kommer de inte tillåta dig göra gratis ändring då det är sån liten tid. SAS brukar ha som policy 3h.

24h räknas från angiven ankomst till angiven avgångstid. Finns inga andra tider.

Alla flygplatser tillåter inte bagage över natten. Men rent teoretiskt behöver du inte bry dig om bagaget förrän din destination. Du har dock möjlighet att få ut det under vägen om det bara checkas in till något av stoppen.
 

Grenville

Ny medlem
Hej, försökte leta men lyckades inte hitta svar:
Ligger "Boka Star Alliance resor med Eurobonuspoäng" på SAS alltid nere? Lyckas aldrig hitta resor där utan för felmeddelanden att sidan inte kan nås just nu. Hur gör man då för att boka?
 
Hur många gånger kan man ändra en SAS bonusresa med Star Alliance via telefon? Har bokat en resa med poäng och 2-4-1, och håller dagligen koll på om där släpps platser på alternativa rutter som skulle passa oss bättre där vi gärna betalar ombokningsavgiften.

Finns det någon gräns? Jag vet att resan är avbokningsbar till 24h innan och att man får ändra resan innan dess, men finns det något i terms and condition gällande hur många gånger man faktiskt får göra ombokningar? Eller är det fritt fram så fort något bättre dyker upp?
 

palmen

Moderator
Hej, försökte leta men lyckades inte hitta svar:
Ligger "Boka Star Alliance resor med Eurobonuspoäng" på SAS alltid nere? Lyckas aldrig hitta resor där utan för felmeddelanden att sidan inte kan nås just nu. Hur gör man då för att boka?
Njae, men extremt vanligt med felmeddelanden och inga sökträffar. Tyvärr varit så i typ ett år nu.
Du får ringa in helt enkelt för att göra bokningen.
 

palmen

Moderator
Hur många gånger kan man ändra en SAS bonusresa med Star Alliance via telefon? Har bokat en resa med poäng och 2-4-1, och håller dagligen koll på om där släpps platser på alternativa rutter som skulle passa oss bättre där vi gärna betalar ombokningsavgiften.

Finns det någon gräns? Jag vet att resan är avbokningsbar till 24h innan och att man får ändra resan innan dess, men finns det något i terms and condition gällande hur många gånger man faktiskt får göra ombokningar? Eller är det fritt fram så fort något bättre dyker upp?
Det kostar ju 150 kronor att göra ändring per person. Men om du vill göra 100 ändringar och betala 15.000 för det kommer inte sas klaga.
 
Toppen