Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

eddo

Medlem
Bokat EuroBonus award med Austrian och Lufthansa där långa benet flygs av Lufthansa. Har nyss varit på resa med LH och då var det inga problem med platsval varken via SAS eller Lufthansa app, men nu får jag bara felmeddelanden enligt nedan. Funkar varken via SAS eller LH. Kan välja plats på korta benet som flygs med Austrian men inte det långa benet med Lufthansa. Någon som varit med om det och som har någon lösning?

Screenshot_20231231-092512.png
 
Bokat EuroBonus award med Austrian och Lufthansa där långa benet flygs av Lufthansa. Har nyss varit på resa med LH och då var det inga problem med platsval varken via SAS eller Lufthansa app, men nu får jag bara felmeddelanden enligt nedan. Funkar varken via SAS eller LH. Kan välja plats på korta benet som flygs med Austrian men inte det långa benet med Lufthansa. Någon som varit med om det och som har någon lösning?

Visa bifogad bild 148837
Business eller economy?
 
Just det, högst relevant fråga, det är Business och spelar ingen roll vilken plats jag väljer. Vi är båda EBG men det är väl inte heller relevant då vi ändå åker Business.
Aha, det är inte så att långflygningen utförs av Lufthansa Cityline eller Discovery?

Testa att ringa in till SAS i veckan och be att bli seatede.
 

aruba1

Medlem
Just det, högst relevant fråga, det är Business och spelar ingen roll vilken plats jag väljer. Vi är båda EBG men det är väl inte heller relevant då vi ändå åker Business.

Samma sak hände en bekant för tre dagar sedan när de skulle flyga med Austrian med avresa den 30-dec. De kunde välja platser först vid incheckning, dvs den 29-dec. Varken SAS eller Austrian sidan lät oss boka platser. Det såg även konstigt ut på ExpertFlyer. Provade även med kundtjänst hos SAS. De kunde heller inte välja platser.
 

eddo

Medlem
Aha, det är inte så att långflygningen utförs av Lufthansa Cityline eller Discovery?

Testa att ringa in till SAS i veckan och be att bli seatede.
Nej, MUC-ICN "operated by Lufthansa". Får testa om SAS kan seata oss, tack för tipset.
Samma sak hände en bekant för tre dagar sedan när de skulle flyga med Austrian med avresa den 30-dec. De kunde välja platser först vid incheckning, dvs den 29-dec. Varken SAS eller Austrian sidan lät oss boka platser. Det såg även konstigt ut på ExpertFlyer. Provade även med kundtjänst hos SAS. De kunde heller inte välja platser.
Hm, skumt. LH-gruppen har ju alltid funkat superenkelt att välja platser via SAS-appen tidigare. Nåväl, vi har 361 dagar till avresa så det hinner nog lösa sig. :)
 

Johan H

Ny medlem
Försöker boka en bonusresa till Tokyo med SAS men finns bara enstaka resor under februari i princip, samtliga klasser, och inga övriga under hela 2024. Vanliga biljetter kostar ju otroligt många poäng... Har inte bokat någon långresa förut men brukar bonusresor ta slut ett helt år i förväg eller har SAS bara inte släppt några bonusresor till Tokyo från mars och framåt?
 

Davvelavve

Medlem
Försöker boka en bonusresa till Tokyo med SAS men finns bara enstaka resor under februari i princip, samtliga klasser, och inga övriga under hela 2024. Vanliga biljetter kostar ju otroligt många poäng... Har inte bokat någon långresa förut men brukar bonusresor ta slut ett helt år i förväg eller har SAS bara inte släppt några bonusresor till Tokyo från mars och framåt?
De biljetter som släpps till Tokyo blir bokade samma dag i princip.
 
Försöker boka en bonusresa till Tokyo med SAS men finns bara enstaka resor under februari i princip, samtliga klasser, och inga övriga under hela 2024. Vanliga biljetter kostar ju otroligt många poäng... Har inte bokat någon långresa förut men brukar bonusresor ta slut ett helt år i förväg eller har SAS bara inte släppt några bonusresor till Tokyo från mars och framåt?
De tar ofta slut direkt när de släpps. Sedan kan det släppas mer eller dyka upp platser som avbokats. SAS hade 50% rea på bonusresor en dag i december, så då försvann mycket. Det är alltid bäst att boka direkt det man hittar och sedan fundera. Du har alltid 24h på dig att avboka helt utan kostnad.
 

Fredah

Medlem
(dock max åtta ben per resa totalt, enligt villkoren). Du kan läsa mer om poängkostnader här https://www.sas.se/eurobonus/poang/flyga-med-poang/star-alliance-poangtabell/.
2.10 Maximalt antal flygsträckor. Högst åtta (8) flygningar (sträckor) är tillåtna per bonusbiljett med Star Alliance.

Tolkar jag det korrekt att det är max 8 ben oavsett om det är Enkel eller ToR, alltså om jag bokar resan som 2 enkelresor (och betalar 120% av poängpriset såklart) så kan man boka 16 legs?
 
Toppen