Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

fcx

Medlem
Sitter fortfarande och söker lite inför vår kommande resa. Sitter ju som sagt på en SAS Award till NY.
Såg nu i mitt sökande att det finns SAS Award hem fast från IAD istället med business via Köpenhamn.

Kan köpa NY - PUJ och PUJ - IAD med United för vettigt pris och då ingår fritt med väskor med mitt EBG.

Den enda frågan/bekymret är connection time på IAD. United planet landar 15:55 på IAD och SAS flyget till CPH avgår 17:15.
1h20min känns tight för en connection i USA med immigration. Där måste man väl oftast checka om väskorna med?

Någon som har erfarenhet av IAD. Har dom något särskilt fasttrack för connections?
På separat bokning: glöm det.
På genomgående bokning: absolut.
 
Sitter fortfarande och söker lite inför vår kommande resa. Sitter ju som sagt på en SAS Award till NY.
Såg nu i mitt sökande att det finns SAS Award hem fast från IAD istället med business via Köpenhamn.

Kan köpa NY - PUJ och PUJ - IAD med United för vettigt pris och då ingår fritt med väskor med mitt EBG.

Den enda frågan/bekymret är connection time på IAD. United planet landar 15:55 på IAD och SAS flyget till CPH avgår 17:15.
1h20min känns tight för en connection i USA med immigration. Där måste man väl oftast checka om väskorna med?

Någon som har erfarenhet av IAD. Har dom något särskilt fasttrack för connections?
Väldigt risky då det är två bokningar också, hade inte gjort det
 

oscy

Medlem
Was afraid that would be your answer... :p

Vet inte om det är möjligt vid check-in PUJ för United att skicka väskorna hela vägen. (samma allians).
Senast löste Thai det (hade award mellan ARN-BKK men dom kunde skicka det även sista sträckan till Phuket som va cashad separat)

Så surt att det faller på typ 30min... någon här som varit på IAD och vet hur (in)effektivt det är? :p
 

Gnopps

Medlem
Lär nog inte gå. MCT International-International i IST är 1:15.

Detta stämmer inte, det är 1 timme. Hur vet jag? Jo jag har en biljett bokad med exakt 1 timme som var så vid bokningstillfället o såldes av Turkish Airlines. Visa bifogad bild 148371

Se här tex
För de flesta flygplatser finns det inte bara en MCT, utan faktorer som terminal, flygbolag, flygnummer, etc. påverkar. Det stämmer att generell MCT i IST är 1:15. TK har en egen MCT för IST som är 1:00 - dvs. TK säger att de garanterar anslutningar på en timme eller mer om man byter från TK till TK.
Sedan har TK egna undantag också, exempelvis flyg från vissa inrikesdestinationer utomlands kräver 1:30.
 
Last edited:

RhinoG

Medlem
Was afraid that would be your answer... :p

Vet inte om det är möjligt vid check-in PUJ för United att skicka väskorna hela vägen. (samma allians).
Senast löste Thai det (hade award mellan ARN-BKK men dom kunde skicka det även sista sträckan till Phuket som va cashad separat)

Så surt att det faller på typ 30min... någon här som varit på IAD och vet hur (in)effektivt det är? :p
Kommer inte gå då även transitresenärer måste plocka ut sitt bagage och checka in igen. Den senare processen ska vara smidig som jag förstått det, men är likväl ett extra riskmoment. Hade avstått.
 

Piffsan

Medlem
Går det att boka/kan SAS sätta ihop en resa ex. GOT-FRA/MUC-VIE-lay over en natt-VIE-ZRH-SFO t&r?
Tja, vi fick till en bokning ARN-Vie-Fra- ATL, initialt med overnight stay i Vie men pga schemaändring fick övernattningen bli i FRA istället. Flög Austrian ARN-Vie och Vie-Fra samt LH FRA-ATL. Däremot, bokningen gjordes för ett år sedan o resan gick av stapeln i påskas.
 

Piffsan

Medlem
Sitter fortfarande och söker lite inför vår kommande resa. Sitter ju som sagt på en SAS Award till NY.
Såg nu i mitt sökande att det finns SAS Award hem fast från IAD istället med business via Köpenhamn.

Kan köpa NY - PUJ och PUJ - IAD med United för vettigt pris och då ingår fritt med väskor med mitt EBG.

Den enda frågan/bekymret är connection time på IAD. United planet landar 15:55 på IAD och SAS flyget till CPH avgår 17:15.
1h20min känns tight för en connection i USA med immigration. Där måste man väl oftast checka om väskorna med?

Någon som har erfarenhet av IAD. Har dom något särskilt fasttrack för connections?
skilj på connection time och två separata bokn nr. Dvs incheckning på bokn nr två göra i USA med alla tider det innebär (o ut m väskor etc).
Innan du rör din julkalendersbokning (50%) så kolla villkoren för ändring så att du inte tappar 50%…
 

oscy

Medlem
Kollade
skilj på connection time och två separata bokn nr. Dvs incheckning på bokn nr två göra i USA med alla tider det innebär (o ut m väskor etc).
Innan du rör din julkalendersbokning (50%) så kolla villkoren för ändring så att du inte tappar 50%…
Jo det känns lite kört tyvärr. En timme till så hade det känts lugnt. Incheckning brukar ju gå hyfsat med EBG/business, det är snarare imigration och security som är hopplöst borta i USA.

Kollade lite på statistik, flyget går ju i februari och en tisdag, båda dom är optimala förutsättningar. Och United flyget från PUJ verkar snarare landa 10min tidigt (vid gate) allt som oftast. Det verkar komma in i deras C-vinge och har en separat imigration där borta. Senaste tisdagarna (och övriga dagar för den delen) har det varit 8-9min väntetid för non-citizens. Men sen ska man få ut väskorna och checka in via connection grejen.
Hade det bara varit handbagage så hade det kanske varit chansbart.
 

Mr Basic

Medlem
Kollade

Jo det känns lite kört tyvärr. En timme till så hade det känts lugnt. Incheckning brukar ju gå hyfsat med EBG/business, det är snarare imigration och security som är hopplöst borta i USA.

Kollade lite på statistik, flyget går ju i februari och en tisdag, båda dom är optimala förutsättningar. Och United flyget från PUJ verkar snarare landa 10min tidigt (vid gate) allt som oftast. Det verkar komma in i deras C-vinge och har en separat imigration där borta. Senaste tisdagarna (och övriga dagar för den delen) har det varit 8-9min väntetid för non-citizens. Men sen ska man få ut väskorna och checka in via connection grejen.
Hade det bara varit handbagage så hade det kanske varit chansbart.
Kan ni inte ta ett dygn (och hotellnatt) i Washington?
 

Chappy

Medlem
Håller på att klippa och klistra för att kunna stanna ett par extra nätter i BKK och slippa våran extremt långa 28h flight hem därifrån. Sitter och kikar och hittar plats från PVG (Kina) till Europa som jag nog kniper. Har svårt att hitta BKK-PVG. Hittar BKK-HKG men sen tar det stopp. Skulle inte ha några problem att casha resan från BKK till PVG. Men slipper helst en natt i PVG pga visum. Flighten går från PVG vid 11.30.
Frågan är om det finns hotell på flygplatsen i PVG som gör att man slipper söka visum i Kina? Har annars hittat direktflyg från HKK till PVG på morgonen men har då endast 1h för transfer vilket känns alldeles för risky. Någon som har tips och tricks? Gäller resa hem mellan 4-6 Mars
 
Toppen