Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

caberg

Medlem
Jag har en liten bokning som jag behöver göra med SWISS, men vart lite osäker om det går innan jag ringer in och försöker.

Jag har hittat hela resan online och kan boka ZRH-ORD, ORD-ZRH som en t/r och sedan ringa in och boka på CPH-ZRH och ZRH-CPH i efterhand.

Men för att få ett tidigare flyg hem på ZRH-CPH sträckan, går det bara när hemvägen söks på ORD-CPH med stop i ZRH istället för ORD-ZRH och sen ZRH-CPH.
Med sökningen ORD-CPH kommer jag med ett tidigare e.m flyg från ZRH som inte syns när jag söker på resan separat, ben för ben. (ZRH-CPH visar bara tillgänglighet på ett flyg efter 20.25)
Detta gör att jag behöver ringa in och be agenten hitta:
ZRH-CPH
ZRH-ORD
och till sist ORD-CPH (med stop i ZRH).

Då är min fråga, kommer det att fungera att boka utresan ben för ben och hemvägen ORD-CPH med stop i ZRH?
Samt, kommer fler poäng dras, än om jag ursprungligen bokar t/r ZRH-ORD och sedan ringer in CPH-ZRH och ZRH-CPH med sena kvälls flyget från ZRH?
 

pswe

Medlem
Jag har en liten bokning som jag behöver göra med SWISS, men vart lite osäker om det går innan jag ringer in och försöker.

Jag har hittat hela resan online och kan boka ZRH-ORD, ORD-ZRH som en t/r och sedan ringa in och boka på CPH-ZRH och ZRH-CPH i efterhand.

Men för att få ett tidigare flyg hem på ZRH-CPH sträckan, går det bara när hemvägen söks på ORD-CPH med stop i ZRH istället för ORD-ZRH och sen ZRH-CPH.
Med sökningen ORD-CPH kommer jag med ett tidigare e.m flyg från ZRH som inte syns när jag söker på resan separat, ben för ben. (ZRH-CPH visar bara tillgänglighet på ett flyg efter 20.25)
Detta gör att jag behöver ringa in och be agenten hitta:
ZRH-CPH
ZRH-ORD
och till sist ORD-CPH (med stop i ZRH).

Då är min fråga, kommer det att fungera att boka utresan ben för ben och hemvägen ORD-CPH med stop i ZRH?
Samt, kommer fler poäng dras, än om jag ursprungligen bokar t/r ZRH-ORD och sedan ringer in CPH-ZRH och ZRH-CPH med sena kvälls flyget från ZRH?
Inte helt klar på vad du vill, direkt vidare eller få till en dag i Zürich på vägen hem?
Omöjligt att veta vad agenten kommer att se och om vissa kombinationer är married segments. Med Swiss är min erfarenhet emellertid att det ofta fungerar när man ringer in.
Stopp under 24 timmar är ok.
Samma mängd poäng om det görs som en bokning. Däremot kan det väl möjligen kosta avgift att boka via telefon.
 

caberg

Medlem
Inte helt klar på vad du vill, direkt vidare eller få till en dag i Zürich på vägen hem?
Omöjligt att veta vad agenten kommer att se och om vissa kombinationer är married segments. Med Swiss är min erfarenhet emellertid att det ofta fungerar när man ringer in.
Stopp under 24 timmar är ok.
Samma mängd poäng om det görs som en bokning. Däremot kan det väl möjligen kosta avgift att boka via telefon.
Ja, sorry lite otydligt.
Ditresan, landa i ZRH vid 21 och vidare till ORD 13.00 dagen efter.
Hemresan, landa runt 11 och vidare samma dag vid 17 (tidigare flyget) alternativt 20.
Får nog helt enkelt testa och ringa in..
 
Stämmer det att man inte kan avboka och få tillbaks poängen för en hemresa och man redan har påbörjat utresan? SAS kundtjänst sa det när jag ringde och ville ändra min hemresa från NY till Lufthansa First. I mitt fall spelade det ingen roll eftersom poängen var expirerade och jag skulle inte fått tillbaks något ändå, men blev nyfiken för framtida situationer.

Korrekt, varje resa räknas individuellt om det är två enkel. En sådan kan du bara inte avboka mitt i vid en mellanlandning.

Däremot borde man väl fortsatt få tillbaka skatterna vid avbokning mitt i (däremot inte avgifter typ star alliance avgiften men de rena skatterna)

Ja men det många glömmer är att om man inte avbokar och sedan uteblir från flygningen så kan man ansöka om att få skatterna för den specifik flighten äter. Detta görs till SAS i efterhand.

Detta är endast att rekommendera om man inte ska göra några fler flygningar på den bokning. Detta pga att efterföljande flygningar med största sannolikhet avbokas om du ej flyger sträckan innan.
 

eddo

Medlem
Ställer en fråga som inte har något rätt och fel svar, utan endast bygger på personliga preferenser, men skulle ändå vara i behov av andras input då jag har svårt att bestämma mig själv! :D

Har idag följande bokning: utresa LLA-ARN-LHR-SIN-NRT och retur NRT-KUL-IST-ARN-LLA. Utresa med SK/SQ och den håller jag hårt i, inga ändringar där. Men returen är alltså med ANA (B787-9 dvs inte nya kabinen) och TK (B777 och A321neo). Även om flighterna med ANA och TK är med gamla kabiner, där ffa TK:s 2-3-2 layout inte är jättekul då jag flyger själv, ser jag fram emot att testa båda i business då jag inte flygit med något av bolagen i business. Har dessutom aldrig varit i Malaysia och har ett stopp i Kuala Lumpur på 23h 35 min vilket jag också ser fram emot.

Varför velar jag då? Jo, det har släppts platser med LH B747-8i på rutten HND-FRA-ZRH (endast till FRA finns inga platser, krävs alltså "omväg" via ZRH). LH businessprodukt i sig ser jag som än mindre spännande än TK:s B777, men jag har aldrig flygit B747 och man vet ju inte hur länge den möjligheten finns. Flyger SQ A380 på utresan och att kombinera både A380 och B747 på samma resa vore roligt! Chansen finns ju även att det släpps platser i First. Lär dock med största sannolikhet inte lyckas omboka till det även om platser skulle släppas då ombokning inte är tillåten efter påbörjad utresa och jag har ca 5 dagar i Tokyo. Eventuella platser i first lär ju inte släppas förrän ett fåtal dagar innan. Nackdelarna är att jag missar att testa ANA och TK, samt missar mitt stopp i KUL. Hur hade ni gjort?

Lutar nog mot att behålla nuvarande rutt trots allt men att flyga B747 är lockande!
 

Rickard_O

Medlem
Ställer en fråga som inte har något rätt och fel svar, utan endast bygger på personliga preferenser, men skulle ändå vara i behov av andras input då jag har svårt att bestämma mig själv! :D

Har idag följande bokning: utresa LLA-ARN-LHR-SIN-NRT och retur NRT-KUL-IST-ARN-LLA. Utresa med SK/SQ och den håller jag hårt i, inga ändringar där. Men returen är alltså med ANA (B787-9 dvs inte nya kabinen) och TK (B777 och A321neo). Även om flighterna med ANA och TK är med gamla kabiner, där ffa TK:s 2-3-2 layout inte är jättekul då jag flyger själv, ser jag fram emot att testa båda i business då jag inte flygit med något av bolagen i business. Har dessutom aldrig varit i Malaysia och har ett stopp i Kuala Lumpur på 23h 35 min vilket jag också ser fram emot.

Varför velar jag då? Jo, det har släppts platser med LH B747-8i på rutten HND-FRA-ZRH (endast till FRA finns inga platser, krävs alltså "omväg" via ZRH). LH businessprodukt i sig ser jag som än mindre spännande än TK:s B777, men jag har aldrig flygit B747 och man vet ju inte hur länge den möjligheten finns. Flyger SQ A380 på utresan och att kombinera både A380 och B747 på samma resa vore roligt! Chansen finns ju även att det släpps platser i First. Lär dock med största sannolikhet inte lyckas omboka till det även om platser skulle släppas då ombokning inte är tillåten efter påbörjad utresa och jag har ca 5 dagar i Tokyo. Eventuella platser i first lär ju inte släppas förrän ett fåtal dagar innan. Nackdelarna är att jag missar att testa ANA och TK, samt missar mitt stopp i KUL. Hur hade ni gjort?

Lutar nog mot att behålla nuvarande rutt trots allt men att flyga B747 är lockande!
Jag personligen hade inte vågat röra en bokning som innehåller SQ om det inte finns någon annan backup på utresan du kan tänka dig istället för SQ-flighterna.
 

eddo

Medlem
Jag personligen hade inte vågat röra en bokning som innehåller SQ om det inte finns någon annan backup på utresan du kan tänka dig istället för SQ-flighterna.
Bra poäng, platserna med SQ vill jag ju såklart ha kvar. Har dock läst flertalet personer som ändrat/lagt till andra flighter i bokningar som innehåller segment med SQ men det kanske ändå är klokt att vara lite försiktig...

Kanske helt enkelt borde vara nöjd att ha fått till en riktigt bra bokning istället för att ständigt försöka optimera och gapa efter mer. Kan man kalla det BC-sjukan? Man vet att det är en bra bokning när agenten ska räkna ut poängpriset och frågar "vilken är destinationen nu egentligen?" :D
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jannes

Medlem
Ser ut som du balanserar en existerande och bra bokning med 23h i Kuala Lumpur gentemot att flyga 747?
Som jag ser det så kommer Lufthansa hålla sina 747-8 ännu i trafik ett bra antal år, även om 747-400 kommer småningom fasas ut. 747-8 kommer ju få nya Allegris kabinen, så jag vore överraskad ifall de är ur trafik förrän 2030-talet.

Still i båten och var mer nöjd med att få flyga SQ/ANA/TK och börja skramla ihop poäng för att testa Allegris när de kommer igång, det vore min rekommendation.
 
Toppen