Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Emil123

Medlem
Tycker absolut du ska vara proaktiv och ringa in själv med förslag så du slipper ev hamna på efterkälke
Tack! Jag har kikat och hittat lite alt, borde väl kunna föreslå ex:
GOT-ZRH-LHR
GOT-CPH-LHR (award)
GOT-ARN-LHR (award)

Via ZRH såg jag via Lufthansas hemsida men finns inte som award, kan jag föreslå sådan resor med?
När de ändå avbokat benet till FRA borde jag kunna ändra routing? Tänker ju att jag också egentligen har tid fortfarande att göra ändringar i resan.
 

palmen

Moderator
SAS - det är flygbolaget som ställt ut biljetten
Inte helt sant. Det är alltid flygbolaget som ställer in en flygning som är skyldig att lösa ombokning enligt EU261/2004.
Om man tar detta via SAS som man bokat flyget igenom så är man utelämnad till vilka awards som finns tillgängliga. Finns det tillgängliga awards så är det bara be SAS boka om till det, och man ska inte behöva betala något extra då.
 

JacobGBG

Medlem
Wien delen har att göra med att vill man åka tex FRA-BKK så finns ingen tillgång, men söker man från Wien istället så kommer man hitta VIE-FRA-BKK.
Dvs Lufthansa har medvetet lagt in married segment för att styra trafik från Wien. Då kan man inte bara ta bort VIE-FRA benet.

I ditt fall så är ju inte detta aktuellt, men det är inte så att per automatik att du kan lägg till GOT-FRA-VIE då det kan finnas "stopp" mot att koppla på dessa connections till en longhaul resa. Detta händer rätt ofta att man då inte kan boka det som syns enskilt.

Tex kan du se A-B-C och C-D när du gör separata sökningar. Men det går inte att slå ihop till A-B-C-D, sen går det ibland att komma runt, men inte alltid.

Jag satt ju och grinade lite över det här i slutet på förra veckan.

Skam den som ger sig.

Igår kväll ringde jag in för att kolla om något öppnats upp av de mer attraktiva routningarna med married segments. Beskedet var nej, dessa var ej kombinerbara med existerande PNR. MEN… här märktes det tydligen att det fanns en erfaren agent på tråden. Genom att göra en involuntary reroute så kunde hon få över oss på dessa awardsäten trots restriktionerna.

Återigen ett tecken på hur alla blockeringar i Amadeus o dyl främst är mjuka och kan forceras av kunnig personal.
 

VictorB

Medlem
Lufthansa ställde precis in min flight LH807 ARN-FRA 16:30-18:40 på måndag nästa vecka och bokade om mig till LH805 med Eurowings 19:00-21:00. Dock missar jag då min connection vidare AI120 FRA-DEL med Air India som avgår 20:10.

Tog det säkra före det osäkra och ringde in till SAS som bokade om mig till SK670 ARN-FRA 17:00-19:10. Borde jag tagit kontakt med Lufthansa i stället då det är mindre än en vecka till avgång? Fanns en flight med dem LH803 ARN-FRA 13:55-16:05 som hade givit oss något bättre marginaler.
 

Taggen

Medlem
Lufthansa ställde precis in min flight LH807 ARN-FRA 16:30-18:40 på måndag nästa vecka och bokade om mig till LH805 med Eurowings 19:00-21:00. Dock missar jag då min connection vidare AI120 FRA-DEL med Air India som avgår 20:10.

Tog det säkra före det osäkra och ringde in till SAS som bokade om mig till SK670 ARN-FRA 17:00-19:10. Borde jag tagit kontakt med Lufthansa i stället då det är mindre än en vecka till avgång? Fanns en flight med dem LH803 ARN-FRA 13:55-16:05 som hade givit oss något bättre marginaler.
Ja, då LH var de som ställde in flighten. Man måste vara vaken för den automatiska ombokningen ställer till det ibland och oftast bör man ringa in istället.
 

OskariLuften

Ny medlem
Hej,

Jag försöker lista ut vad poängpriset skulle bli för en Enkelresa i First med Lufthansa från Sydafrika till Frankfurt. SAS Star Alliance Poängtabell visar endast priser för T/R och SAS eurobonus telefonbokning var inte till vidare hjälp med att ta fram priset.

Är det någon som har tidigare erfarenhet eller en gissning på vad poängpriset för det skulle landa på?

Tack!
 

toer00

Medlem
Är nyfiken på om vad som händer i följande läge…
Har bokat SAS/UA via LHR till USA i vår.

Om tex SAS blir försenad så jag missar UA…vad händer då? Vem bokar mig vidare och på vilka villkor? Dvs kommer SAS att per automatik boka om mig till nästa flight, oavsett om det finns ”EB Platser” eller ej? Eller måste jag själv lösa detta med tex UA på plats på LHR? Dock award-platser växer inte på träd…

Någon som råkat ut för något liknande?
P.S Jag är inte där än utan nyfiken?
 
Toppen