Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Är nyfiken på om vad som händer i följande läge…
Har bokat SAS/UA via LHR till USA i vår.

Om tex SAS blir försenad så jag missar UA…vad händer då? Vem bokar mig vidare och på vilka villkor? Dvs kommer SAS att per automatik boka om mig till nästa flight, oavsett om det finns ”EB Platser” eller ej? Eller måste jag själv lösa detta med tex UA på plats på LHR? Dock award-platser växer inte på träd…

Någon som råkat ut för något liknande?
P.S Jag är inte där än utan nyfiken?
När resan har påbörjats är biljetten under så kallad airport control och då får personalen högre befogenheten att boka om och man är inte begränsad till att ombokas till award-biljetter. Normalt är det flygbolaget som orsakar förseningen som ska boka om. När något sådant händer är det en bra ide att vara proaktiv och kolla upp alternativa resvägar och föreslå dem för personalen och försöka ringa SAS samtidigt som man står och väntar i en potentiellt lång kö.
 

Mr Basic

Medlem
Är nyfiken på om vad som händer i följande läge…
Har bokat SAS/UA via LHR till USA i vår.

Om tex SAS blir försenad så jag missar UA…vad händer då? Vem bokar mig vidare och på vilka villkor? Dvs kommer SAS att per automatik boka om mig till nästa flight, oavsett om det finns ”EB Platser” eller ej? Eller måste jag själv lösa detta med tex UA på plats på LHR? Dock award-platser växer inte på träd…

Någon som råkat ut för något liknande?
P.S Jag är inte där än utan nyfiken?
Precis detta hände mig för några år sedan (pre-pandemi alltså). Dimma på Heathrow och vi blev stående på Arlanda i 3 tim. Vår Air Canada-flight lyfte när vi landade. Gick till SAS disk och blev erbjuden eko (business fullt) 3 tim senare samma dag eller business nästkommande dag. Valde eko. Inget snack om award eller inte. Landade Toronto ca 4 tim sena. Fick tillbaka ca 40% av poängen, bra hanterat.
 

JacobGBG

Medlem
För er som har hyffsat färsk erfarenhet av sista minuten bokningar. Nu när kundtjänst inte själv kan sköta biljetteringen, hur nära inpå en ut-resa skulle ni våga boka om den? Har en resa juldagen som skulle vara vettig att trycka ut någon dag extra pga men synd att ta onödiga chanser...
 

palmen

Moderator
För er som har hyffsat färsk erfarenhet av sista minuten bokningar. Nu när kundtjänst inte själv kan sköta biljetteringen, hur nära inpå en ut-resa skulle ni våga boka om den? Har en resa juldagen som skulle vara vettig att trycka ut någon dag extra pga men synd att ta onödiga chanser...
Vissa kan göra det, men hamnar det i kön så brukar det ta någon timme. Min ombokning vid 9:30 igår biljetterades vid 11:30.

Det är ju ingen garanti, men bokningar nära i tiden "kan" få prioritet.

Bokar man om på förmiddag bör det biljetteras samma dag, bokar du om vid 15 finns stor risk att det hamnar nästa dag.

Sen beror det självklart på hur mycket annat som ligger på kö såklart.
 

toer00

Medlem
Med risk för att få på skallen…
Dagen tips!

Det verkar som SAS börjat släppa platser löpande till New York 2 st dagligen i Business…
Fått meddelande om ARN-EWR inte Direk men via CPH/OSL både 24/4 (kom 21/12), 25/4 (kom i går 22/12), 26 (kom i natt 23/12). Så analogt med detta så kommer den 27/4 i natt. Högst ovetenskapligt men kanske värt att hålla koll på.
God Jul alla kära BC vänner önskar SAS tomten …
 

palmen

Moderator
För er som har hyffsat färsk erfarenhet av sista minuten bokningar. Nu när kundtjänst inte själv kan sköta biljetteringen, hur nära inpå en ut-resa skulle ni våga boka om den? Har en resa juldagen som skulle vara vettig att trycka ut någon dag extra pga men synd att ta onödiga chanser...
Ny datapunkt från idag. Bokning skickades för biljettering innan 10 och biljettering klar vid 10:30.
 
  • Gilla
Reactions: BJi
För er som har hyffsat färsk erfarenhet av sista minuten bokningar. Nu när kundtjänst inte själv kan sköta biljetteringen, hur nära inpå en ut-resa skulle ni våga boka om den? Har en resa juldagen som skulle vara vettig att trycka ut någon dag extra pga men synd att ta onödiga chanser...
Jag bokade en resa i går em med avgång idag. Låg på dem i telefon att den behövde biljetteras direkt. Agenten ringde nån supervisior och jag hade mejlet 9 min senare.
 
Toppen