Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Säkert inget fel på UA..vet inte om det är fördomar men inrikes i USA när jag flugit med dom SFO-EWR några gånger (iofs i gamla configen), så har jag upplevt personalen som lite mer ”pushig/skränig” än den europeiska men som sagt det var innan nya Polaris konceptet plockades fram…
Många poffs bloggare säger annars att OS och Do & Co är ett vinnande recept…? Medans en del säger att UA börjat skala av Polaris konceptet…?
Någon som flygit med dessa bolag i närtid?
Du kan inte jämföra longhaul med domestic first. Är två helt skilda koncept. Jag flög United hem från USA för ca 1 år sedan och det var usel service och mat. Det var ju dock innan de gick tillbaka till ordinarie servering igen.

Men sånt kan man inte påverka, någon som satt på andra sidan gången kan ju få världsklass service på samma flight. Som sagt, inget fel på någon av dom och OS får ofta bra kritik för maten, men har äldre hårdvara. Fråga dig själv, flyger du för att komma fram bekvämt eller för att äta/dricka bäst? Alla kan ha dåliga dagar, även kocken, så det kan variera från flight till flight. Båda bolagen är bra!
 

JacobGBG

Medlem
Blir ibland så trött på vad det är för konstigt system SAS har uppsatt.

Ser 6 tillgängliga awardplatser på SAS.se för en intra-europa resa (ska ändra en existerande routing på 3 legs som kan kapas till 2). 2 HUACA men ingen agent kan hitta det som är bokningsbart på SAS hemsida "Det kommer nog tas bort om det synns på hemsidan".

Funderar på om det är en möjlighet att separat boka de platser jag behöver online, ringa in och be dom avboka det jag faktiskt kunnat lösa själv men det finns förstås inga garantier att det skulle ramla rätt.
 

eddo

Medlem
Blir ibland så trött på vad det är för konstigt system SAS har uppsatt.

Ser 6 tillgängliga awardplatser på SAS.se för en intra-europa resa. 2 HUACA men ingen agent kan hitta det som är bokningsbart på SAS hemsida "Det kommer nog tas bort om det synns på hemsidan".
Ja det är frustrerande. Försöker du lägga till/kombinera men något annat segment i samma bokning?
 

LPC123

Medlem
Japp, det ligger en övernattning till anslutande flyg.
Är det möjligen så att det är via Wien? och att du vill kapa det benet? Har själv haft problem med det men lyckades efter ett inställt flyg på väg till Wien. Tror det är LH som har merried segment via Wien som ställer till det i så fall.
 

JacobGBG

Medlem
Är det möjligen så att det är via Wien? och att du vill kapa det benet? Har själv haft problem med det men lyckades efter ett inställt flyg på väg till Wien. Tror det är LH som har merried segment via Wien som ställer till det i så fall.

Japp det är wien, har just nu Got-FRA-MUC-VIE som jag ser öppning GOT-FRA-VIE för men förstår inte vad som skulle ligga som married som stör då den delen ligger separat (dock på samma pnr). Hur löste du det?

1671183704880.png
 
Last edited:

LPC123

Medlem
Japp det är wien, har just nu Got-FRA-MUC-VIE som jag ser öppning GOT-FRA-VIE för men förstår inte vad som skulle ligga som married som stör då den delen ligger separat (dock på samma pnr). Hur löste du det?

Visa bifogad bild 136692
Vi hade CPH-FRA-VIE övernattning i VIE sen VIE-MUC-IAD men dom ställde in FRA-VIE så vi kunde boka om till CPH-VIE-MUC och allt samma dag utan övernattning i VIE. Försökte att stryka FRA innan men fick nej då det inte fanns platser att boka sa dom men jag såg dom precis som du gör.
 

palmen

Moderator
Wien delen har att göra med att vill man åka tex FRA-BKK så finns ingen tillgång, men söker man från Wien istället så kommer man hitta VIE-FRA-BKK.
Dvs Lufthansa har medvetet lagt in married segment för att styra trafik från Wien. Då kan man inte bara ta bort VIE-FRA benet.

I ditt fall så är ju inte detta aktuellt, men det är inte så att per automatik att du kan lägg till GOT-FRA-VIE då det kan finnas "stopp" mot att koppla på dessa connections till en longhaul resa. Detta händer rätt ofta att man då inte kan boka det som syns enskilt.

Tex kan du se A-B-C och C-D när du gör separata sökningar. Men det går inte att slå ihop till A-B-C-D, sen går det ibland att komma runt, men inte alltid.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

toer00

Medlem
Snart skriker jag högt! SAS! Deras personal är så dåliga…!!

Har en bokning till New York, enligt ARN-LHR-EWR med SK/UA, hem JFK-GVA-ARN med LX.

Fick dock ett mejl från awardfares om att OS öppnat upp 6 platser, ARN-VIE-JFK. Ringde SAS i morse och fick prata med en ung kvinna som myndigt påstod att det inte fanns några sådana platser, jag poängterade att jag såg dessa på sas.se och att jag kom så långt i bokningssprocessen att jag hade kunnat boka dessa under förutsättning att jag hade haft erforderligt antal poäng. Agenten svarade då ”Det visas så mycket konstigheter på webben”… HUCA

Ringde tillbaka på kvällen och hade då en annan approach…Frågade helt enkelt om agenten om han kunde se några platser med OS i Business via Wien till JFK.. Svaret blev först, tyvärr bara platser via CPH i GO… :eek:.

Eftersom jag var ihärdig så berättade jag att platserna fanns där här och nu och att jag kunde söka fram dem igen exakt då. Han undrade då lite förvirrat om jag hade avgångstiden for OS… Han fick dessa plus flight numren av mig. Nu hittade han platserna helt plötsligt! . Helt överraskad sade han ”ibland har man tur…”, - jag fixar ombokningen, vänta lite bara…jag kopplades tillbaka till kön…och där blev jag sittandes 1 timme, sedan hade jag inte tid/lust att vänta längre…så det blev HUCA.

Va f..n gör man!? Varför skall det vara så svårt… ?? Ställer SAS inga krav på sin personal, grundkursen i Amadeus och IATA kombinerat med lite geografi…!!
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Snart skriker jag högt! SAS! Deras personal är så dåliga…!!

Har en bokning till New York, enligt ARN-LHR-EWR med SK/UA, hem JFK-GVA-ARN med LX.

Fick dock ett mejl från awardfares om att OS öppnat upp 6 platser, ARN-VIE-JFK. Ringde SAS i morse och fick prata med en ung kvinna som myndigt påstod att det inte fanns några sådana platser, jag poängterade att jag såg dessa på sas.se och att jag kom så långt i bokningssprocessen att jag hade kunnat boka dessa under förutsättning att jag hade haft erforderligt antal poäng. Agenten svarade då ”Det visas så mycket konstigheter på webben”… HUCA

Ringde tillbaka på kvällen och hade då en annan approach…Frågade helt enkelt om agenten om han kunde se några platser med OS i Business via Wien till JFK.. Svaret blev först, tyvärr bara platser via CPH i GO… :eek:.

Eftersom jag var ihärdig så berättade jag att platserna fanns där här och nu och att jag kunde söka fram dem igen exakt då. Han undrade då lite förvirrat om jag hade avgångstiden for OS… Han fick dessa plus flight numren av mig. Nu hittade han platserna helt plötsligt! . Helt överraskad sade han ”ibland har man tur…”, - jag fixar ombokningen, vänta lite bara…jag kopplades tillbaka till kön…och där blev jag sittandes 1 timme, sedan hade jag inte tid/lust att vänta längre…så det blev HUCA.

Va f..n gör man!? Varför skall det vara så svårt… ?? Ställer SAS inga krav på sin personal, grundkursen i Amadeus och IATA kombinerat med lite geografi…!!
Kolla diskussionen bara några inlägg ovan ditt, mycket icke-kombinerbara awardsäten runt VIE just nu. Har haft 3 HUACA under dagen för att få till detta men efter att jag på sista försöket fått agenten att boka detta fristående så var det tydligt att det var säten som ej kunde kombineras med andra i samma PNR.
 
Toppen