Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag ringde in för att boka om en star alliance-bonusresa idag när jag hittat en bonusplats två dagar tidigare.

Det skulle inte vara några problem sa kundtjänstmedarbetaren men den behöver skickas till Eurobonus-avdelnignen för omräkning av skatter. Inga problem det heller, tänkte jag och tackade så mycket för hjälpen och la på. Bokningen uppdaterades i appen och på hemsidan men både den nya och gamla avresetiden låg med i samma bokning och så med en röd varningstext om att bokningen inte var avslutad och att jag behöver kontakta kundtjänst för att göra detta. Det ordnar sig väl, tänkte jag återigen, när de har räknat om skatterna.

Nu några timmar senare försvann helt plötsligt halva den nya bokningen och enbart en liten snutt ner till Frankfurt finns kvar. När jag söker på samma datum finns det återigen enligt SAS Star Alliance-sökning 2 bonusplatser tillgängliga på det angivna datumet (det var 1 kvar bara under de timmar bokningen låg inne med det nya datumet i min bokning).

Jag ringde in nu, efter 2-4-1-öppettid, bara för att kolla om det verkligen var som det skulle med allt. Men enligt den nya kundtjänstmedarbetaren skulle det fortfarande inte vara några problem, omräkningen låg på kö. Men av någon anledning litar jag inte riktigt på detta. :rolleyes: Men det är väl bara att hålla tummarna att bonusplatserna finns kvar imorgon eller nästa vecka eller så när de nu tänker behaga hantera den där kölagda omräkningen av skatter..

Någon annan som haft ett sånt här förfarande som det gått vägen för?

Nåväl det är väl det här som kallas spänning i vardagen. Skulle inte förvåna mig om hela bokningen avbokas nu bara för det också. :)
 
Vad är smartast. Den resan jag vill boka är lååångt fram i tiden. Hemresan finns ej där ännu. Men utresan går att boka. Ska jag boka

A) utresa den dagen jag vill ha och hemresan typ dagen efter för att sen ändra dag på hemresan.

B) boka endast utresan och ringa in för att lägga till hemresan

C) Boka utresan och avboka den när hemresan finns och boka om allt?

Är det skillnad på hur man ska tänka om det är en ren SAS resa vs. *Alliance?

B är standardoption för forumets vassaste Awardhustlers.

Då enkelresor kostar mer per ben, t.ex. 36000 poäng i stället för 30000 poäng, blir det 72000 poäng totalt när man tar option B och lägger till hemresan? Eller justeras det ner till 60000?
 
Då enkelresor kostar mer per ben, t.ex. 36000 poäng i stället för 30000 poäng, blir det 72000 poäng totalt när man tar option B och lägger till hemresan? Eller justeras det ner till 60000?

Det brukar justeras ned, dock så får du vara beredd på att påminna kundtjänsten om detta vid bokningstillfälle 2.
 
Jag ringde in för att boka om en star alliance-bonusresa idag när jag hittat en bonusplats två dagar tidigare.

Det skulle inte vara några problem sa kundtjänstmedarbetaren men den behöver skickas till Eurobonus-avdelnignen för omräkning av skatter. Inga problem det heller, tänkte jag och tackade så mycket för hjälpen och la på. Bokningen uppdaterades i appen och på hemsidan men både den nya och gamla avresetiden låg med i samma bokning och så med en röd varningstext om att bokningen inte var avslutad och att jag behöver kontakta kundtjänst för att göra detta. Det ordnar sig väl, tänkte jag återigen, när de har räknat om skatterna.

Nu några timmar senare försvann helt plötsligt halva den nya bokningen och enbart en liten snutt ner till Frankfurt finns kvar. När jag söker på samma datum finns det återigen enligt SAS Star Alliance-sökning 2 bonusplatser tillgängliga på det angivna datumet (det var 1 kvar bara under de timmar bokningen låg inne med det nya datumet i min bokning).

Jag ringde in nu, efter 2-4-1-öppettid, bara för att kolla om det verkligen var som det skulle med allt. Men enligt den nya kundtjänstmedarbetaren skulle det fortfarande inte vara några problem, omräkningen låg på kö. Men av någon anledning litar jag inte riktigt på detta. :rolleyes: Men det är väl bara att hålla tummarna att bonusplatserna finns kvar imorgon eller nästa vecka eller så när de nu tänker behaga hantera den där kölagda omräkningen av skatter..

Någon annan som haft ett sånt här förfarande som det gått vägen för?

Nåväl det är väl det här som kallas spänning i vardagen. Skulle inte förvåna mig om hela bokningen avbokas nu bara för det också. :)

Jag var med om något liknande, flyg avbokades sent på natten. Ringde in på morgon och fick då beskedet att dom redan jobbade på att fixa det och allt var löst strax därefter.
Fick också att några ben avbokades nyss, ger dom till lunch innan jag ringer imorgon denna gång.
 
Jag ringde in för att boka om en star alliance-bonusresa idag när jag hittat en bonusplats två dagar tidigare.

Det skulle inte vara några problem sa kundtjänstmedarbetaren men den behöver skickas till Eurobonus-avdelnignen för omräkning av skatter. Inga problem det heller, tänkte jag och tackade så mycket för hjälpen och la på. Bokningen uppdaterades i appen och på hemsidan men både den nya och gamla avresetiden låg med i samma bokning och så med en röd varningstext om att bokningen inte var avslutad och att jag behöver kontakta kundtjänst för att göra detta. Det ordnar sig väl, tänkte jag återigen, när de har räknat om skatterna.

Nu några timmar senare försvann helt plötsligt halva den nya bokningen och enbart en liten snutt ner till Frankfurt finns kvar. När jag söker på samma datum finns det återigen enligt SAS Star Alliance-sökning 2 bonusplatser tillgängliga på det angivna datumet (det var 1 kvar bara under de timmar bokningen låg inne med det nya datumet i min bokning).

Jag ringde in nu, efter 2-4-1-öppettid, bara för att kolla om det verkligen var som det skulle med allt. Men enligt den nya kundtjänstmedarbetaren skulle det fortfarande inte vara några problem, omräkningen låg på kö. Men av någon anledning litar jag inte riktigt på detta. :rolleyes: Men det är väl bara att hålla tummarna att bonusplatserna finns kvar imorgon eller nästa vecka eller så när de nu tänker behaga hantera den där kölagda omräkningen av skatter..

Någon annan som haft ett sånt här förfarande som det gått vägen för?

Nåväl det är väl det här som kallas spänning i vardagen. Skulle inte förvåna mig om hela bokningen avbokas nu bara för det också. :)


Nu drog SAS pengarna för ändringen och benet som hade försvunnit kom tillbaka.
 
Kontrollfråga. Jag har en SAS 2-4-1 resa bokad som av någon anledning inte går att boka om via hemsidan (internt fel). Tråkigt eftersom jag vill kunna agera snabbt och boka om till Plus/Biz om sådana platser dyker upp och detta kan väl ske under tiden då 2-4-1 telefonsupport är stängd.

SAS chatsupport säger att det går bra att ringa till vanlig support och boka om, dvs även på helgdagar. Jag hade för mig att ombokning av resa med voucher måste ske genom 2-4-1 numret.

Tacksam om någon har erfarenhet av vad om gäller här?
 
Problemet vissa hade förra året med resor som bara försvann är tydligen tillbaka. Hade en resa bokad i business som blev flyttad till dagen efter p.g.a. schedule change. Tänkte inte mer på det, tills jag nyligen såg att den bara försvunnit och bara hemresan låg kvar. Ringde in o fick endast svaret att den inte blivit bekräftad på "rätt sätt". Inget kunde de göra för o fixa för nu fanns det inga bonusbiljetter kvar i business. Riktigt uruselt.
 
Problemet vissa hade förra året med resor som bara försvann är tydligen tillbaka. Hade en resa bokad i business som blev flyttad till dagen efter p.g.a. schedule change. Tänkte inte mer på det, tills jag nyligen såg att den bara försvunnit och bara hemresan låg kvar. Ringde in o fick endast svaret att den inte blivit bekräftad på "rätt sätt". Inget kunde de göra för o fixa för nu fanns det inga bonusbiljetter kvar i business. Riktigt uruselt.
Men då bör de väl fixa revenuebiljetter?
 
Är det nån som vet hur det brukar se ut med tillgång på bonusplatser LHR-ARN? Har bokat en 241 till USA som just nu på hemvägen slutar i LHR eftersom det inte fanns några bonusplatser till Arlanda, varken i economy eller business, den dagen. Det är i juli i år. Brukar de släppa platser lite senare? Eller är det lika boka wn revenue? Vad skulle ni gjort?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen